OV chipkaart

Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) legt ov-chipkaartbedrijf TLS en de vervoerders NS, GVB (Amsterdam) en RET (Rotterdam) kortere bewaartermijnen op voor privédata van studenten. Daarbij dreigt het CBP met dwangsommen.

Navraag van Webwereld leert dat dit weliswaar alleen direct van toepassing is op studenten, maar dat de betrokken bedrijven de kortere bewaardtermijn voor alle reizigers doorvoeren.

Lees alles bij de bron; webwereld 

Het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB, het Rotterdamse vervoerbedrijf RET, vervoerbedrijf NS en kaartuitgever TLS hebben toegezegd nieuwe bewaartermijnen voor reisgegevens van studenten in te voeren. De aangekondigde nieuwe bewaartermijnen zijn niet langer in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) heeft de vervoerbedrijven tot eind 2011 de tijd gegeven om hun toezeggingen na te komen en de nieuwe bewaartermijnen in te voeren. Kaartuitgever TLS moet de nieuwe bewaartermijnen uiterlijk 31 mei 2012 invoeren. Als de bedrijven de termijnen niet tijdig invoeren, zijn zij dwangsommen verschuldigd van maximaal 250.000 euro. 

Lees alles bij de bron; cbp 

OV-chipkaartbedrijf TLS moet van het CBP privédata van reizende studenten korter bewaren. De privacybeschermer heeft TLS gesommeerd dit in te korten tot anderhalf jaar (18 maanden). Vanwege 'complexe systemen' kan TLS dit niet vóór juni 2012 doen, het CBP staat die termijn toe.

De transactiegegevens, die niet herleidbaar zijn naar personen, worden zelfs zeven jaar lang bewaard. Dat is vanwege fiscale verplichtingen, aldus TLS. Toch vindt het CPB dat ook die termijn langer is dan noodzakelijk.

In september vorig jaar heeft TLS besloten de zeven jaar terug te brengen tot twee jaar. Die kortere periode is in januari dit jaar al van kracht geworden en dus wel vlot doorgevoerd in de 'complexe systemen' van TLS. Volgens het CBP kan ook die kortere termijn niet door de beugel. TLS heeft inmiddels een principeakkoord gesloten met het ministerie van Financiën om dit te verkorten tot 2 maanden.

Lees alles bij de bron; webwereld, binnenlandsbestuur

 

 

TransLink Systems heeft het plan opgevat om een gekraakte chip fysiek op te blazen met een elektromagnetische puls (emp) vanuit de poortjes of palen waar men in- en uitcheckt.

Hierdoor komt er kortsluiting in de delicate chip en is de OV-chipkaart kapot. Dat dit technisch mogelijk is demonstreerde beveiligingsexpert Jeroen van Beek bij een demonstratie op de BigBrother Awards 2009 (zie onderaan). Zo'n apparaat wordt een RFID-zapper genoemd.

De beslissing roept de vraag op of door het gebruik van de techniek andere kaarten niet geblokkeerd worden en in hoeverre er gezondheidsrisico's aan het opblazen van kaarten zitten. Het nieuws komt van een bron binnen TLS.

Lees alles bij de bron; webwereld

 

Wie meer dan tien anonieme OV-chipkaarten tegelijk wil kopen bij de Rotterdamse vervoerder RET moet zich voortaan legitimeren. Zo wil RET fraude met de kaarten tegengaan.

...Opvallend is dat TLS altijd heeft beweerd dat de kans dat een dergelijke 'grootschalige fraude' zich zou voordoen onwaarschijnlijk was omdat de beloning afgezet tegen het risico te klein zou zijn. 

Naar nu blijkt is de fraudeur en internetoplichter al meer dan een half jaar bezig met de handel in illegaal opgewaardeerde OV-chipkaarten !! In het geval van de honderd kaarten die in één keer werden aangeschaft, zijn deze geblokkeerd zegt TLS.

PN; de inhaligheid deed de fraudeur dus de das om na een tip aan TLS vd baliemedewerker, anders waren ze er nog niet achter gekomen. Dat zegt weer veel over de controle en opsporings mogelijkheden die TLS heeft !!

Lees alles bij de bron; webwereld

Translink Systems, het bedrijf dat ov-chipkaarten produceert, heeft bij de politie Rotterdam aangifte gedaan van grootschalige handel in illegale kaarten.

Het gaat om een fraude met ''zeker enkele honderden kaarten’’, aldus de zegsvrouw. Het bedrijf kwam de fraude op het spoor toen een baliemedewerker op een station meldde honderd chipkaarten aan één persoon te hebben verkocht. Deze kaarten zijn uit voorzorg allemaal geblokkeerd.

Het systeem onderschepte ze dus niet, nee daar was een klik-tip voor nodig !!

Lees alles bij de bron; nu

De Commissie Meijdam verdeelt de OV-chipkaartproblemen in zes groepen.  Webwereld ziet meer problemen en zet ze weer op een rijtje. De kaart blijft toonbeeld van klantonvriendelijkheid. Tijd om nog eens de balans op te maken en weer eens vers de openstaande problemen op een rijtje te zetten. Dan weet de nieuwe OV-autoriteit ook waar ze straks verbeteringen kunnen boeken.

1. OV-chipkaart maakt het openbaar vervoer duurder.
2. Geen genade voor vergeetachtigheid
3. Klant gestraft voor falende techniek
4. Anoniem reizen wordt ontmoedigd
5. Minder functionaliteit voor de reiziger
6. Verschillende kosten voor exact dezelfde reis
7. Het systeem rekent naar zichzelf toe
8. Anoniem nog meer ontmoedigd
9. Slecht databasebeheer
10. De OV-chipkaart is verouderd
11. De kaart wordt door de strot geduwd
12. Vervoerders houden zich zelf niet aan de OV-chipkaart
13. De OV-chipkaart is duur
14. Zware opsporingsmiddelen tegen zwartrijden
16. De OV-chipkaart is niet af
17. De kaart is onnodig privacy-onvriendelijk
18. De kaart is té persoonlijk
19. De OV-chipkaart is te duur
20. Het systeem is brak
21. TLS is een prijzentrekker
22. Beveiligingsperikelen drama voor privacy
23. Bodemlozeput
24. Klantonvriendelijk

Lees de uitleg van elk punt bij de bron; webwereld

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha