45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

OV chipkaart

NS laat reiziger extra betalen voor privacy, AP weigert te handhaven. RvS gaat beoordelen.

Drie jaar geleden schafte NS de papieren treinkaartjes af en verplichtte alle reizigers voortaan een OV-chipkaart te gebruiken. Het bleek dat reizigers die omwille van hun privacy voor een anonieme OV-chipkaart kozen, van NS geen voordeelurenkorting krijgen – ook niet als zij al vele jaren in het bezit zijn van een voordeelurenabonnement. Arnhemmer Michiel Jonker vroeg de AP om handhavend op te treden, wat de AP weigerde.

Jonker ervaart het feit dat een reiziger met privacy in de voordeeluren meer moet betalen dan een reiziger zonder privacy, als een vorm van discriminatie. “Ik wil net als vroeger het openbaar vervoer kunnen gebruiken zonder dat een bedrijf of de overheid precies kan bijhouden waar ik op welk moment geweest ben. Daarvoor is de anonieme OV-chipkaart ook bedoeld. Maar die wordt op deze manier ontmoedigd. Er wordt een ongerechtvaardigd onderscheid gemaakt tussen mensen met privacy en mensen zonder privacy. Mensen die hun privacy willen houden, moeten meer betalen. Dat is discriminatie. NS probeert me er zo toe te dwingen mijn privé-reisgegevens voor commerciële doelen ter beschikking te stellen. Nederlandse wetten en Europese verdragen verbieden dat.”

Ook heeft Jonker bezwaar tegen de wijze waarop NS zijn persoonsgegevens heeft overgedragen aan Trans Link Systems (TLS). “NS zegt dat ik een contract met TLS heb, maar dat is onzin. Ik heb nooit zo’n contract afgesloten, en dat heeft geen enkele treinreiziger. NS heeft zijn algemene voorwaarden veranderd. Maar NS kan niet rechtmatig in zijn algemene voorwaarden opnemen dat ik opeens een contract over mijn persoonsgegevens afgesloten zou hebben met een derde. Je ziet hier hoe de zogenaamde privatisering van een publieke voorziening, het OV, leidt tot onrechtmatige praktijken.”

Op 16 augustus 2016 gaf de Rechtbank Gelderland Jonker deels gelijk en gelaste dat de AP de zaak alsnog serieus moest onderzoeken, maar verplichtte de AP nog niet om handhavend op te treden. De AP en Jonker gingen beiden in hoger beroep bij de Raad van State. 

-- De AP is in hoger beroep gegaan tegen de opdracht van de rechtbank om de zaak nu serieus te gaan onderzoeken.
-- Jonker is in hoger beroep gegaan tegen het ontbreken van een opdracht aan de AP om, na al die jaren van gedogen, zelfs maar een voornemen kenbaar te maken om te gaan handhaven.
-- Ook NS zal in de rechtszaal deelnemen aan het geding.

Zaakinformatie: M. Jonker vs. Autoriteit Persoonsgegevens, zaaknr. 201607123/1/A3.
Tijdstip: maandag 4 september 2017, 10.45u.
Locatie: Raad van State, Kneuterdijk 22, Den Haag.

Bron; PersBericht PrivacyFirst


 

OV-chipkaart op smartphone heeft nog maar 5.400 gebruikers

In ruim een maand tijd heeft de app 'OV-chip mobiel', waarmee reizigers mobiel kunnen inchecken in het openbaar vervoer, slechts 700 nieuwe gebruikers gekregen. Daarmee staat het totaal eind augustus op 5.400 gebruikers, meldt staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) in reactie op Kamervragen van SP-kamerlid Cem Laҫin. Laҫin vraagt de staatssecretaris of de app 'OV-chip mobiel' is geflopt. Dit in reactie op de gebruikscijfers die eind juli naar buiten kwamen.

Niet alleen het aantal gebruikers viel toen tegen, ook werd de app gemiddeld minder dan vijf keer gebruikt. Staatssecretaris Dijksma zegt nu dat de proef 'niet vlekkeloos is verlopen'. Volgens Dijksma heeft Translink 1,2 miljoen euro geïnvesteerd in de proef, en hebben ook de telecombedrijven en OV-bedrijven investeringen gedaan. Daarnaast heeft Translink 2,4 miljoen geïnvesteerd in een proef met ov-inchecken met een bankpas. Die proef start eind dit jaar in trams in Den Haag.

Alles bij de bron; NU


 

D'66 wil dat reizigers een melding krijgen bij het opvragen van OV-reisgedrag

D'66 wil dat reizigers altijd een melding krijgen wanneer hun reisgedrag door derden wordt opgevraagd bij Translink. Dat laten de Kamerleden Jetten en Verhoeven in Kamervragen aan staatssecretarissen Dijksma en Dijkhoff weten.

De Kamerleden willen weten of er een wettelijke grondslag is op grond waarvan DUO dan wel andere overheidsdiensten, reisgegevens rechtstreeks mogen opvragen en Translink verplicht is die gegevens af te staan. De staatssecretarissen moeten ook duidelijk maken welke reisgegevens er precies zijn gedeeld en van hoeveel studenten. Daarnaast vragen Jetten en Verhoeven of het vaker gebeurt dat Translink reisgegevens met derden deelt en om wie het in dit geval gaat. Ook zijn vragen gesteld naar de rechten die reizigers hebben als het gaat om de bescherming van hun gepersonaliseerde reisgegevens.

De Kamerleden vinden verder dat reizigers met een gepersonaliseerde ov-chipkaart altijd een melding moeten krijgen wanneer hun reisgedrag door derden wordt opgevraagd bij Translink dan wel wordt verstrekt aan derden. Mochten Dijksma en Dijkhoff dit plan niet zien zitten, dan moeten ze laten weten op welke manier reizigers grip kunnen houden op hun persoonlijke informatie die door Translink wordt verzameld en gedeeld. Er staan drie weken voor het beantwoorden van de Kamervragen (pdf).

Alles bij de bron; Security


 

Ook BOA's, Marechaussee en SVB kregen gegevens van Translink

Ook buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) van gemeenten, de Sociale Verzekeringsbank en de Koninklijke Marechaussee hebben reisgegevens gekregen van Translink, de organisatie achter de ov-kaart. Dat heeft het bedrijf dinsdag gemeld...

...De Koninklijke Marechaussee laat weten inderdaad ov-gegevens op te vragen in strafrechtelijke onderzoeken, maar met toestemming van een officier van justitie. De Sociale Verzekeringsbank kon woensdagmiddag zelf één voorbeeld vinden van het opvragen van reisgegevens. Daarbij ging het om een onderzoek naar AOW-fraude. Met welke doeleinden boa’s van de gemeenten reisgegevens opvroegen, is niet bekend.

Alles bij de bron; NRC


 

Privacy, wat is dat? Translink speelt gegevens OV-chipkaart door aan het ministerie van onderwijs

Natuurlijk hebben we allemaal een hekel aan studenten die misbruik maken van studiefinanciering. Helaas voor Vadertje Staat betekent dit niet dat het dus oké is om elk mogelijk middel in te zetten om dit soort studenten op te sporen. Toch is dat precies wat het ministerie van Onderwijs heeft gedaan. Samen met Translink, welteverstaan, het bedrijf achter de OV-chipkaart

Dit is dus precies waar wij, mensen die kritisch zijn over de overheid, voor waarschuwden toen bekend werd hoe het chipkaart-systeem zou werken. We werden weggezet als paranoide, maar onze angsten zijn gewoon correct gebleken. De overheid en Translink werken samen om onze privacy te schenden. Het reispatroon van studenten wordt onderzocht, en als ze denken iets gevonden te hebben zitten die studenten vervolgens tot aan hun nek in de stront. 

En ja, als dit doorgaat is deze actie tegen studenten natuurlijk nog maar het begin. Translink kan dezelfde informatie doorspelen aan de staat van jou en mij. Nee, daarbij hoeven we niet persoonlijk verdacht te worden van een misdrijf. Ze verzamelen de informatie van iedereen gewoon, analyseren die, en gaan dan pas kijken of iemand mogelijk een misdrijf heeft begaan. En zo ja, welke.

Alles bij de bron; DDS


 

Translink deelde op illegale manier reisdata van studenten met Duo voor fraudebestrijding [Update]

Translink, het bedrijf achter de Ov-chipkaart, gaf reisgegevens door aan Duo. De dienst vraagt om deze gegevens om studenten op te sporen die frauderen met een uitwonende beurs. Dat gebeurde zonder tussenkomst van een officier van justitie, wat wel zou moeten.

Translink zegt dat het inderdaad aan 'vijf à tien verzoeken per week' gehoor gaf en gegevens deelde met de Dienst uitvoering onderwijs totdat een van de studenten een rechtszaak begon, omdat de privacyregels overtreden zouden zijn. De rechter gaf de student gelijk en legde hem geen boete op. Duo wil tegen het vonnis in beroep gaan. De organisatie vindt dat er voor het opvragen een juridische basis aanwezig is, namelijk de Algemene Wet Bestuursrecht.
 
Update
'Onze juristen hebben van Duo begrepen dat er een wettelijke grondslag is om bij ons gegevens op te vragen', zegt een woordvoerster van Translink. 'Sterker, Duo is een toezichthouder en daardoor zijn wij zelfs wettelijk verplicht die reisgegevens af te staan.'

Ook zouden er geen gegevens van willekeurige studenten opgevraagd worden, maar zou dit gebeuren op basis van een risicoprofiel. Op deze manier spoorde Duo in 2013 ongeveer 3300 frauderende studenten op aan de hand van 7000 opvragingen. Over het totale aantal opvragingen kon Duo niets zeggen.

Update
Duo kon maandag nog niet aangeven hoe vaak reisgegevens van studenten precies waren opgevraagd. Na publicatie van dit nieuws in de Volkskrant kon Duo dat wel: 377 keer. Wanneer dit beleid is ingevoerd, kon een woordvoerder van Duo maandag ook niet zeggen

De reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV zegt tegen de krant dat 'de privacy van ov-gebruikers op straat ligt'.  "De privacy van de ov-gebruiker is bij Translink, en dus bij alle vervoersbedrijven in Nederland, niet in goede handen." Daarnaast vraagt hij zich af of gegevens van meer mensen met derden zijn gedeeld zonder dat daar een officier van justitie aan te pas is gekomen.

Alles bij de bron; Tweakers 

Bron vd Updates; deVolkskrant


 

Mobiel inchecken OV deels alweer uitgesteld

De introductie van mobiel inchecken in het openbaar vervoer is na ruim een week alweer gedeeltelijk stilgelegd. De dienst bleek bij klanten van KPN, Simyo, Telfort en Yes Telecom niet goed genoeg te werken. In afwachting van een oplossing voor die problemen is OV-chip mobiel voorlopig alleen nog beschikbaar voor een deel van de Vodafone-klanten en voor klanten die zich al aangemeld hadden.

Gebruikers klagen al sinds de introductie van de dienst over de stabiliteit. Volgens OV-chip mobiel, de organisatie achter de dienst, waren bij de klanten die gebruikmaken van het KPN-netwerk grote aanmeldproblemen. Voor het gebruik van OV-chip mobiel zijn drie verschillende apps nodig. Uit de recensies in de appwinkel Google Play blijkt dat de meeste problemen zich voordoen bij de installatie daarvan. 

Alles bij de bron; NRC


 

Reizigers in de rij voor ov-kaart op smartphone

Het loopt storm met reizigers die vandaag hun ov-chipkaart willen overzetten op hun smartphone. Door een koppeling met de sim-kaart en de nfc-antenne kunnen reizigers met hun mobieltje inchecken.

Met OV-Chip Mobiel kunnen reizigers in- en uitchecken, saldo controleren en een overzicht zien van de transacties en de afgelegde route. De app ondergaat een gefaseerde invoer. In eerste instantie is het alleen beschikbaar op Android-toestellen met een geschikte simkaart van de providers Vodafone, KPN, Simyo, Yes Telecom en Telfort. De dienst is alleen toegankelijk voor klanten die reizen op vol tarief en toestemming hebben gegeven voor automatisch opladen. Later wordt het ook mogelijk om andere producten en saldo te laden via de app. 

Alles bij de bron; Computable