- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Niet alleen gemak mag een rol spelen bij de opvolgers van DigiD, aldus Pieter van Boheemen en Linda Kool, verbonden aan het Rathenau Instituut...
...In de fysieke wereld zorgt de overheid ervoor dat we ons kunnen identificeren met middelen als een paspoort of rijbewijs. Online zijn we aangewezen op DigiD om in te loggen bij overheidsdiensten. Nu kan dat nog met een wachtwoord of sms-code, maar dit blijkt niet betrouwbaar genoeg. De overheid gaat daarom werken met een nieuwe elektronische identiteit (eID). Het wetsvoorstel Digitale Overheid bevat regels voor die nieuwe eID. Ook bestaande wetten zijn van toepassing, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Als het voorstel wordt aangenomen, gaan ook private partijen een opvolger voor de huidige DigiD ontwikkelen. Burgers kunnen dan kiezen tussen een eID van de overheid of van een andere partij.
Vanuit efficiëntie en gemak een mooie gedachte, maar het wetsvoorstel lijkt andere publieke waarden onvoldoende in ogenschouw te nemen. Burgers gebruiken digitale identificatiemiddelen immers voor zeer privacygevoelige doeleinden. Denk maar aan het inloggen bij dienstaanbieders in de jeugdzorg, reclassering of andere organisaties in het sociale domein. Dat eID-aanbieders daarbij vastleggen wie met welke dienst zakendoet, bijvoorbeeld om fraude te bestrijden, is begrijpelijk. Maar zo’n inlogregister kan voor private eID-aanbieders ook om andere redenen interessant zijn. Door het register met andere persoonlijke informatie te combineren, kan een profiel worden opgebouwd. Een profiel dat vervolgens kan worden gebruikt voor advertenties, het aanbieden van op jouw voorkeur afgestemde producten en andere belangen.
De huidige DigiD-aanbieder Logius trof verschillende maatregelen om het gebruik van zulke profielen te voorkomen. In het huidige wetsvoorstel ontbreekt het echter aan regels om zulke maatregelen voor private eID’s te verplichten.
In de privacy-visie eID die staatssecretaris Knops begin 2019 naar de Kamer stuurde, wordt dit risico van inbreuk op privacy gesignaleerd. De visie stelt een verbod voor op het gebruik van inlog-registers voor andere doeleinden dan de werking van het identificatiesysteem zelf. In het wetsvoorstel Digitale Overheid ontbreekt dat verbod.
Het wetsvoorstel biedt wel de mogelijkheid om via een Algemene Maatregel van Bestuur aanvullende voorschriften vast te stellen. Zo ‘n maatregel is geschikt voor zaken die snel kunnen veranderen, zoals het actueel houden van beveiligingseisen, en gaat niet langs het parlement. Het gaat hier echter om een principiële keuze: een fundamentele waarde als privacy verdient volledige wettelijke bescherming, met controle vanuit het parlement.
Om de privacy van burgers onder alle omstandigheden te waarborgen is aanscherping van het wetsvoorstel dus noodzakelijk. Want makkelijker kunnen we het zeker maken; nu nog privacyvriendelijker.
Alles bij de bron; Trouw
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Belgische politie waarschuwt weggebruikers op de regels rondom dashcams in auto's. Die vallen vaak in sommige gevallen onder de privacywet en dat betekent dat weggebruikers aan bepaalde regels moeten voldoen voor ze de camera's mogen inzetten.
Weggebruikers die beelden maken van bijvoorbeeld een vakantieroute en die beelden alleen voor eigen gebruik bewaren kunnen dat gewoon doen. Zodra zij de beelden echter publiceren, bijvoorbeeld door ze op internet te zetten, zijn ze wel gebonden aan de privacywet. In dat geval moet de camera geregistreerd worden bij de autoriteiten, en gelden andere regels zoals het portretrecht.
Als de dashcambeelden gebruikt worden als bewijsmateriaal bij bijvoorbeeld aanrijdingen mag dat, maar gelden er ook regels. Ook dan moet de dashcam geregistreerd worden. De eigenaar moet bovendien de beelden 's avonds wissen als er overdag niets problematisch is gefilmd. Ook moet een eigenaar de tegenpartij melden dat hij beelden heeft opgenomen.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Een man uit Arnhem die wist in te breken op de webserver van een Apeldoornse verhuurmakelaar en daar de gegevens van zo’n 18.500 klanten buitmaakte is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 12 maanden, waarvan 4 voorwaardelijk.
De man wist door het "uploaden van PHP-codes", waarmee een webshell werd geïnstalleerd, toegang tot de webserver te krijgen. Vervolgens werden de klantgegevens gestolen. Na de inbraak ontving de verhuurmakelaar meerdere e-mails waarin werd gedreigd met het openbaar maken van de data, tenzij er werd betaald. Ook werd de directeur van het bedrijf door de verdachte gebeld. Deze gesprekken werden door de politie afgetapt.
Naast computervredebreuk had het Openbaar Ministerie de man ook aangeklaagd voor afpersing. Volgens de rechtbank heeft de verdachte gedreigd met het openbaar maken van de gegevens dan wel het verkopen van de gegevens aan criminelen, maar heeft hij niet gedreigd met het onbruikbaar maken, ontoegankelijk maken of wissen van de gegevens. Afpersing is dan ook niet bewezen, aldus de rechter.
De rechtbank oordeelde dat de Arnhemmer niet alleen het bedrijf heeft gedupeerd, maar ook ongeveer 18.500 klanten, die bang moeten zijn dat hun privégegevens op straat komen te liggen of zullen worden gebruikt voor criminele doeleinden. "Verdachte heeft zijn kennis van de digitale wereld misbruikt en daarmee het vertrouwen dat iedereen moet hebben in het gebruik van interne systemen en het internet geschaad", zo stelde de rechter.
Naast de gevangenisstraf werden er ook meerdere bijzondere voorwaarden opgelegd. Zo moet de Arnhemmer om zijn identiteit vast te stellen meewerken aan het nemen van één of meer vingerafdrukken of het verstrekken van een identiteitsbewijs.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
In het Handhavingsprogramma 2020-2023 van de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) laat Utrecht weten wat er de komende periode verwacht gaat worden van de boa’s, die duidelijk steeds meer preventieve politietaken krijgen toebedeeld. Dit gaat aanzienlijk verder dan het signaleren van fout geparkeerde auto’s en op een verkeerd tijdstip buiten gezet huisvuil.
De gemeente wil de handhavers bijvoorbeeld ook taken toebedelen in het kader van de aanpak van ondermijning. Zo dienen zij de gemeente, de politie en andere instanties te wijzen op winkels, restaurants en andere bedrijven die zonder crimineel geld onmogelijk bestaansrecht kunnen hebben.
Utrecht wil handhavers ook inzetten om het dealen van drugs en de handel in en het gebruik van lachgas en het dragen van inbrekerswerktuigen te signaleren. In die gevallen dient de politie ingeschakeld te worden. Die kan overgaan tot aanhouding, omdat sinds 2015 ook het voorbereiden van een inbraak strafbaar is gesteld.
Verder gaan de boa’s volgens de plannen handhaven op de opslag van brandgevaarlijke zaken, zoals cilinders en flessen met brandbare of explosieve stoffen. Een pilot moet volgend jaar uitwijzen of boa’s ook ingezet kunnen worden om op verkeersovertredingen te controleren.
Alles bij de bron; BeveilNieuws
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) stelt zich te streng op tegen bedrijven die persoonlijke data van klanten verzamelen voor commerciële doeleinden. Dat stellen juristen en datahandelaren. 'Het leidt ertoe dat ook bedrijven die zich verantwoordelijk willen gedragen straks nauwelijks nog zaken kunnen doen', zegt Axel Arnbak, advocaat bij De Brauw.
Vorige maand stelde toezichthouder AP echter dat ‘zuiver commerciële belangen’ en 'winstmaximalisatie' geen reden zijn om persoonsgegevens te mogen verwerken. Volgens Gerrit-Jan Zwenne en Rob van Eijk botst de opstelling van de AP met recente uitspraken van het Europees Hof en het standpunt van andere toezichthouders in Europa. Die laten bedrijven meer ruimte om op grond van commerciële motieven data te verzamelen. Zij concluderen dat de Autoriteit marktwerking in de data-economie onmogelijk maakt...
...De AP ziet geen tegenstelling tussen zijn standpunt en uitspraken van het Europees Hof. De hoofdregel in Europa is dat iedere verwerking van persoonsgegevens een inbreuk is op het fundamentele recht op bescherming van die gegevens, stelt de toezichthouder.
De Consumentenbond juicht de 'betere privacybescherming' door de AP toe. De bond wijst op ING, die betalingsgegevens van klanten wil gaan gebruiken om aanbiedingen te doen. Een voorbeeld hoe bedrijven de AVG ‘in hun eigen voordeel uitleggen en maar al te vaak klakkeloos hun commerciële doeleinden aanvoeren als gerechtvaardigd belang.’ De bond vreest ‘een glijdende schaal’.
Alles bij de bron; FD [gratis registratie noodzakelijk]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Afgelopen zomer werden er identiteitscontroles ingevoerd aan vier LAGO-zwembaden. Ze kwamen er na meldingen van vandalisme, ongepast en zelfs grensoverschrijdend gedrag.
Volgens de directie slaan de controles aan, en zijn er amper nog meldingen van overlast. "We merken dat er in het najaar nog nauwelijks meldingen zijn binnengekomen. Bezoekers geven ook aan zich veiliger te voelen en ook het personeel ziet de effecten van de maatregel. Het was de bedoeling om amokmakers een halt toe te roepen en het lijkt er nu ook echt op dat ze zich koest houden", aldus LAGO-directeur Dieter Thielemans.
"Het is voor ons een investering en we moesten ook helemaal in orde zijn met de privacywetgeving. Uiteindelijk hebben we er geen spijt van, de maatregel werkt." Jongeren die toch nog problemen veroorzaken kunnen op een zwarte lijst terecht komen. Die mogen het zwembad dan drie maanden niet in. "We merken ook daar dat er nog amper mensen op de lijst staan, het afschrikmiddel lijkt dus te werken." Hoe lang de controles van kracht blijven is niet duidelijk.
Alles bij de bron; VRT
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Nederlanders krijgen voor eind 2020 de mogelijkheid om via www.MijnOverheid.nl zelf te kiezen of zij persoonlijke gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) met de kerk, een sportbond of de bloedbank willen delen. Dat schrijft minister Raymond Knops van Binnenlandse Zaken in een brief aan de Tweede Kamer.
Een aantal kerkgenootschappen krijgt nu al gegevens uit de BRP door. Dit is geregeld via de Stichting interkerkelijke ledenadministratie (Sila). Kerkleden die bij Sila bekend zijn, hebben in de BRP een 'digitale stip' achter hun naam. Als iemand met zo'n stip verhuist of overlijdt, krijgt Sila daarvan een melding.
Nu worden gegevens van leden van de kerken die bij Sila zijn aangesloten automatisch gedeeld, tenzij kerkleden hebben aangegeven dit niet te willen. Onder de nieuwe regels wordt aan personen die zich inschrijven bij een kerk expliciet gevraagd of ze enkele persoonlijke gegevens uit de BRP willen delen.
Mensen die al kerklid zijn, moeten zelf actie ondernemen als ze niet meer willen dat via Sila gegevens van hen worden gedeeld. Dit kunnen ze laten weten via hun kerkgenootschap of via Sila. Bij beëindiging van het lidmaatschap bij een kerkgenootschap, eindigt de Sila-registratie automatisch. Tot slot kan iemand bij de afdeling burgerzaken van de woongemeente doorgeven dat geen BRP-gegevens verstrekt mogen worden aan derden.
Alles bij de bron; ND
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Een betere bescherming van slachtoffers is een van de speerpunten uit mijn meerjarenagenda Slachtofferbeleid 2018-2021. Een belangrijk onderdeel van deze bescherming betreft het waarborgen van de privacy en de persoonlijke levenssfeer van slachtoffers...
...Een onderdeel van de privacybescherming van slachtoffers betreft het afschermen van persoonsgegevens als adres en woonplaats van het slachtoffer, zodat deze niet worden opgenomen in het procesdossier dat ter beschikking wordt gesteld aan de verdachte. Mijn ambtsvoorganger heeft in reactie op het WODC-onderzoek naar de bescherming van de privacy van het slachtoffer aangegeven dat slachtoffergegevens voortaan niet meer standaard zullen worden opgenomen in het procesdossier dat ter beschikking komt aan de verdachte, tenzij dit strafvorderlijk noodzakelijk is, het zogeheten ‘nee-tenzij principe’...
...De afgelopen periode is een verkenning uitgevoerd naar de uitvoerbaarheid en impact van een ICT-maatregel bij de politie waarmee het adres en woonplaats van het slachtoffer standaard uit het PV van aangifte worden verwijderd. Uit voornoemde verkenning is gebleken dat de maatregel onvoldoende bijdraagt aan de bescherming van de privacy van het slachtoffer en daarnaast in de praktijk niet uitvoerbaar is zonder negatieve bijeffecten...
...Onderzocht zal nu worden of het geautomatiseerd laten weghalen van bepaalde slachtoffergegevens uit het procesdossier een werkbaar alternatief zou kunnen zijn. De toepasbaarheid en uitvoerbaarheid van deze maatregel zal de komende maanden worden onderzocht. Ik zal uw Kamer hierover voor de zomer van 2020 nader informeren, als onderdeel van de brede voortgangsbrief over slachtofferbeleid.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Vorige maand gaven ruim 224.000 slimme energiemeters van Nederlandse huishoudens geen gegevens door. De hoeveelheid problemen verschilt per netbeheerder en maand. In sommige gevallen wordt het gsm-signaal van de meters in huizen verstoord.
In november lag het gemiddelde percentage niet-communicerende meters op 1,9, met meer dan 224.000 apparaten en in oktober lag het gemiddelde met 2,2 procent nog wat hoger. De leveranciers Vattenfall en Eneco hebben het over problemen met het transport van data bij '2 procent tot 6 procent' van hun klanten. Ze willen dat de netbeheerders snel verbeterde toegang geven tot de correcte data. Dit zou onder andere nodig zijn om goede besparingsadviezen te kunnen geven.
In totaal zijn er momenteel 6,2 miljoen slimme meters in Nederland. Waar het precies misgaat met de datadoorgifte in de keten, is niet duidelijk. Het transport van de data verloopt via gsm, maar gaat ook via computers van netbeheerders en een centraal dataplatform.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Hoekstra van Financiën moet met nieuwe wetgeving komen om bij kredietregistratie vastgelegde persoonsgegevens beter te beschermen, zo vindt de Autoriteit Persoonsgegevens. Voordat kredietaanbieders een krediet verstrekken moeten zij eerst voldoende informatie verzamelen over de kredietwaardigheid van de klant. Ook zijn aanbieders verplicht om aangesloten te zijn bij een stelsel van kredietregistratie.
Er zijn echter geen wettelijke regels voor de verwerking van persoonsgegevens om de verplichtingen uit te voeren. "De wetgever heeft dus niet afgewogen en vastgelegd wie wat wanneer mag met welke persoonsgegevens, wie het stelsel beheert en hoe lang kredietgegevens nog mogen worden bewaard na afloop van een krediet", zo stelt de Autoriteit Persoonsgegevens.
Volgens de toezichthouder is het aan de minister om waarborgen vast te leggen voor de bescherming van persoonsgegevens bij kredietregistratie.
Alles bij de bron; Security