Bestaande wet- en regelgeving is voldoende om de privacy van gebruikers van techproducten en -diensten te beschermen, zo heeft minister Dekker voor Rechtsbescherming op Kamervragen over Apple Siri laten weten. 

Om het privacybewustzijn van burgers te vergroten komt er in het voorjaar van 2020 een publiekscampagne over de privacyrisico’s bij het gebruik van digitale applicaties. De campagne zal aandacht besteden aan de risico’s die burgers lopen als ze persoonlijke data via allerlei apps delen.

Alles bij de bron; Security


 

....Samenvatting position paper Patiëntenfederatie

De Patiëntenfederatie geeft in de position paper aan dat er steeds meer plekken komen waar gezondheidsgegevens door anderen dan hulpverleners worden bewaard, zoals in Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (PGO’s). De Patiëntenfederatie betwijfelt of deze gegevens bij deze partijen voldoende beschermd zijn. 

Daarnaast merkt de Patiëntenfederatie op dat de patiënt of consument (hierna: de zorggebruiker) door deze ontwikkelingen steeds meer zelf de beschikking krijgt over deze gegevens. De Patiëntenfederatie vraagt in de position paper aandacht voor het gevaar van het onder druk zetten van een zorggebruiker om toestemming te geven om medische gegevens te delen. Bijvoorbeeld door (semi-) overheden, verzekeraars, hypotheekverstrekkers, justitie, inlichtingendiensten of commerciële partijen. De Patiëntenfederatie vraagt zich af of de zorggebruiker altijd sterk genoeg is om deze druk te weerstaan. De Patiëntenfederatie merkt daarbij op dat gegevens die buiten de zorgsector worden opgeslagen niet onder het medisch beroepsgeheim vallen.

Om te waarborgen dat degenen die de gezondheidsgegevens van zorggebruikers bewaren prudent met deze gegevens omgaan, en om zorggebruikers te sterken in het weerstaan van druk, stelt de Patiëntenfederatie maatregelen voor.

Deze hebben enerzijds betrekking op het inzetten op bewustwording van zorggebruikers. Anderzijds stelt de Patiëntenfederatie voor om wettelijk vast te leggen:

- een medisch beroepsgeheim voor de beheerder van gezondheidsgegevens, bestaande uit een geheimhoudingsplicht, een verschoningsrecht en toezicht en handhaving daarop (in de position paper “het patiëntengeheim” genoemd);
- een verbod op het onder druk zetten van een zorggebruiker om medische gegevens te delen, en toezicht en handhaving daarop;
- technische normen:

o alle organisaties die gezondheidsgegevens verwerken moeten voldoen aan de norm voor informatiebeveiliging NEN 7510; en
o er moet een verplichte NEN-norm komen die gaat over de consequenties van de verplichting dat systemen ontworpen moeten worden met privacy als uitgangspunt.

Bron; RijksOverheid


 

De politie gebruikt een flitscamera die aan de hand van kunstmatige intelligentie (AI) kan bepalen of een automobilist zijn telefoon vasthoudt achter het stuur. Mocht dat het geval zijn, dan krijgt de bestuurder automatisch een boete. De politie heeft gekozen voor een camera met infrarood die ook 's avonds ingezet kan worden.

Het achterliggende systeem is gebaseerd op machine learning, dat getraind is op beelden van bellende en niet bellende bestuurders. Mocht dit het geval zijn, dan wordt een foto gemaakt van de overtreder en het kenteken van het voertuig, vervolgens beoordeelt een politieagent of er inderdaad sprake is van een overtreding. Is dat het geval, dan krijgt de eigenaar van het voertuig automatisch een boete van 240 euro opgestuurd. Blijkt er geen sprake te zijn van een overtreding, dan wordt de foto direct verwijderd.

Alles bij de bron; AGConnect


 

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) werkt aan een wetsvoorstel zodat gemeenten, zorgverleners en andere betrokken partijen de gegevens van 'kwetsbare burgers' eenvoudiger kunnen uitwisselen. Het huidige juridische kader voldoet hier niet voor...

...Het wetsvoorstel moet daar verandering in brengen zonder in te boeten op de privacyrechten van de burger. De minister schrijft in haar brief dat het niet de bedoeling is dat (overheids)organisaties meer bevoegdheden krijgen. "Dat betekent dat het juridisch kader voor de verkrijging van gegevens ten behoeve van opsporing en vervolging, dat is vastgelegd in het Wetboek van Strafvordering, in dit kader nadrukkelijk niet wordt aangepast", staat in de brief. 

Het ministerie doet op dit moment onderzoek naar de gegevensverzameling en -verwerking en hoe lang de data bewaard mag worden.

Alles bij de bron; AGConnect


 

Paspoorten en identiteitskaarten worden vanaf 2 augustus 2021 op de achterkant voorzien van een QR-code, meldt staatssecretaris Raymond Knops (Binnenlandse Zaken) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

Het kabinet wil het zichtbare burgerservicenummer (BSN) verwijderen uit het deel van de voorkant van de identiteitsdocumenten, dat door computers kan worden uitgelezen. Door het nummer op de voorkant te verwijderen en te vervangen door een QR-code op de achterkant, moet identiteitsfraude voorkomen worden. 

Ook het BSN blijft op de achterkant zichtbaar, omdat burgers het op die manier makkelijk kunnen raadplegen of controleren. Dat is ook de reden dat het BSN achter de QR-code niet wordt versleuteld, schrijft Knops. "Om de QR-code te kunnen scannen, moet iemand het document in handen hebben. Omdat daarop ook het BSN zelf vermeld staat, is het niet zinvol om te verhinderen dat de QR-code uitgelezen kan worden."

Alles bij de bron; NU


 

Minister Ollongren (BZK) stuurt een brief over de uitgangspunten die ten grondslag liggen aan de beoogde aanpassing van wetgeving voor gegevensuitwisseling en privacy bij de aanpak van meervoudige problematiek. Dit is problematiek op meerdere gebieden als werk, schulden of zorg.

...Knelpunten ten aanzien van gegevensverwerking hebben gevolgen voor de dienstverlening 

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft meerdere malen kritiek geuit op het bestaande juridisch kader voor de gegevensverwerking ten behoeve van een integrale aanpak en samenwerking bij meervoudige problematiek in het sociaal domein.9 Zij stelt dat een expliciete wettelijke taak voor het college van Burgemeester & Wethouders om tot een dergelijke aanpak te komen ontbreekt, en daarmee een goede juridische grondslag conform (inmiddels) de AVG. De AP wijst er op dat toestemming van de cliënt om gegevens te delen onvoldoende is als grondslag vanwege de afhankelijke positie van de cliënt. 

...Het kabinet heeft op basis van het bovenstaande geconcludeerd dat aanpassing van wet- en regelgeving met betrekking tot gegevensverwerking nodig is. Hiertoe is het traject Uitwisseling Persoonsgegevens en Privacy Sociaal Domein (UPP) gestart waarin de betrokken departementen, onder regie van mijn departement, en in overleg met de VNG, gemeenten en andere partijen, samen werken aan oplossingen.10 Het traject UPP richt zich niet op specifieke fenomenen maar op generieke knelpunten waarvoor een interdepartementale en interbestuurlijke aanpak nodig is ten aanzien van domeinoverstijgende meervoudige problematiek en die betrekking hebben op het brede sociaal domein.

Alles bij de bron; RijksOverheid


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha