- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Belastingdienst doet projectmatig onderzoek naar debet- en creditcardbetalingen. De informatie wordt opgevraagd bij derden. Daaruit komt naar voren dat X gelden uit het zicht van de fiscus heeft gehouden. Daarop volgen navorderingsaanslagen en vergrijpboetes. Na tevergeefs bezwaar komt X in beroep.
Rechtbank Gelderland oordeelt dat er een voldoende precieze en voorzienbare wettelijke grondslag is voor de inbreuk op privacy bij derdenonderzoek.
Er is geen sprake van een fishing expedition. De rechtbank motiveert dit oordeel uitvoerig met een verwijzing naar de vereisten die naar voren komen in de jurisprudentie rond art. 8 EVRM.
Alles bij de bron; TaxLife
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Yeşilgöz-Zegerius (JenV) geeft antwoorden op vragen naar aanleiding van 2 moties. De vaste Tweede Kamercommissie voor Justitie en Veiligheid (JenV) had de vragen gesteld.
Het gaat om:
- de motie van het Tweede Kamerlid Marijnissen over een voorstel over het opruimen van vervuilde data binnen overheidsinstellingen;
- de motie van het Tweede Kamerlid Klaver over het opzetten van een algoritmeregister.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Naar aanleiding van het verzoek van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport om te reageren op het bericht in de NRC ‘Zonder hun toestemming worden de medische dossiers van miljoenen Nederlanders gekopieerd en ‘ergens’ opgeslagen’, zend ik u hierbij mij reactie...
...Conclusie en staande toezegging
Het NRC-artikel laat zien dat het delen van medische gegevens en toestemming daarvoor een gevoelig onderwerp is en dat dit zo blijft, vooral als commerciële softwarebedrijven erbij betrokken zijn.
Ten aanzien van de rechtmatigheidsbeoordeling van de gegevensuitwisseling en het doen van vervolgonderzoek naar onderhavige casus zal de AP als onafhankelijk toezichthouder bepalen of vervolgonderzoek nodig is.
Daarnaast hebben huisartsen een grote eigen verantwoordelijkheid als het gaat om het delen van medische gegevens en het informeren van patiënten, en ondersteun ik het zorgveld op informatieveiligheid. Verder werk ik met het Actieplan Zorg-ICT-markt aan een opener, eerlijker en toekomstgerichte zorg-ICT-markt.
Zoals ook al benoemd in mijn antwoorden op de vragen zal ik bij brancheorganisaties NHG en InEen vragen om de opslag en uitwisseling van elektronische patiëntgegevens bij hun achterban onder de aandacht te brengen.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het verwerken van passagiersgegevens (zogenoemde Passenger Name Record, hierna PNR) is van groot belang voor het voorkomen, opsporen, onderzoeken en vervolgen van terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit.
Het is essentieel dat we dit instrument hebben, omdat ernstige criminaliteit en terrorisme zich niet tot landsgrenzen beperkt.
Om dit instrument, conform wetgeving en in lijn met het arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie (hierna: het Hof) toekomstbestendig te maken, heb ik uw Kamer in mijn eerdere brieven van 10 maart 2023 en 17 mei 2023 geïnformeerd over de maatregelen in de verwerking van passagiersgegevens.
Het Hof heeft aangegeven dat de richtlijn proportioneel is in relatie tot de doelen die de richtlijn nastreeft, namelijk de bestrijding van ernstige criminaliteit en terrorisme en de maatregelen waarin wordt voorzien om de privacy te beschermen. Volgens het Hof vereisen deze grondrechten echter dat de bevoegdheden waarin de richtlijn voorziet, slechts worden uitgeoefend voor zover dat strikt noodzakelijk is.
Zoals in de hierboven genoemde brieven beschreven heb ik een evenredig en proportioneel pakket aan maatregelen en waarborgen genomen die noodzakelijk zijn voor de bestrijding van terrorisme en ernstige criminaliteit, met bescherming van persoonsgegevens.
Tijdens het Commissiedebat Terrorisme/Extremisme van 7 juni 2023 heb ik aan de heer Azarkan (DENK) toegezegd om uw Kamer in het najaar 2023 een nadere toelichting over de uitgevoerde analyse van passagiersgegevens en de criteria voor de gehanteerde bewaartermijnen voor passagiersgegevens te geven.
Middels deze brief geef ik gehoor aan deze toezegging en informeer ik uw Kamer...
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Leefbaar Rotterdam en VVD vinden dat er sneller geschakeld moet kunnen worden tussen verschillende instanties. Nu is het zo dat criminelen langer vrij rondlopen dan gewenst en strikt noodzakelijk is, omdat de opsporingsdiensten hun werk niet kunnen doen. ‘’Terwijl veiligheid toch belangrijker is dan het beschermen van de privacy van een verdachte crimineel’’, aldus raadslid Coenradie van Leefbaar, die daarin van harte wordt ondersteund door de VVD.
D66 houdt ook in Rotterdam autistisch vast aan alle soorten privacybescherming en belemmert daarmee de strijd tegen criminaliteit en ondermijning. Daar komt sinds donderdag toch voorzichtig enige kentering in nu de gemeenteraad van Rotterdam heeft besloten bij het Rijk aan te dringen op wet- en regelgeving die beter past bij de werkelijkheid. De D66-obstakels moeten weg de route erheen moet in samenwerking met andere gemeenten.
Coenradies motie om een begin te maken met weggummen van het D66-autisme op dit vlak werd dan ook aangenomen. Mede dankzij de Partij van de Arbeid, die vier onverwachte stemmen aanleverde. Maar ook 50PLUS, Denk en de ChristenUnie waren het er over eens dat het niet delen van persoonsgegevens in relatie tot criminelen het opsporen bemoeilijkt.
D66 uiteraard niet evenals Volt, Partij voor de Dieren, SP en BIJ1.
Alles bij de bron; Dagblad010
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De hack van berichtendienst Sky ECC bleek een goudmijn voor justitie, maar rond de opsporingsmethoden hing een rookgordijn. Nu blijkt uit Belgische, Franse en Nederlandse strafdossiers dat België en Nederland de grenzen van de wet opzochten.
...‘Eén grote tap op de onderwereld’, jubelt Andy Kaag, hoofd van de Dienst Landelijke Recherche op datzelfde moment in Amsterdam. ‘Wat we hebben laten zien, is dat criminelen onterecht denken dat ze onbespied kunnen communiceren.’ Er volgen honderden aanhoudingen en rechtszaken, vaak drugsgerelateerd, met de Sky-berichten als belangrijkste bewijs.
Maar Nederland werpt ook een rookgordijn op. Hoe de politie toegang kreeg tot de honderden miljoenen berichten mag niet bekend worden, terwijl het de kern van de rechtsstaat raakt: als rechters de opsporingsmethode niet kunnen toetsen, krijgen verdachten geen eerlijk proces.
Het OM wijst naar Frankrijk: dat is het land dat het onderzoek leidde en ervoor zorgde dat de honderden miljoenen berichten in handen van justitie kwamen.
Hoe dat gebeurde, is een Frans staatsgeheim.
Nederland beroept zich op het vertrouwensbeginsel: als het samenwerkt met Europese landen, moeten rechters ervan uit kunnen gaan dat het bewijs daar rechtmatig is verzameld. Frankrijk werd daarbij handig gebruikt...
...Nederland heeft dan al ruime ervaring met het kraken van cryptotelefoons, voorlopers van Sky. Eerst Ennetcom, daarna PGPSafe, IronChat en later ook EncroChat: telkens weten politiespecialisten computerservers op te sporen en miljoenen berichten te ontsleutelen. ‘Een klap voor de onderwereld’, zeggen opsporingsdiensten niet zonder trots. Maar justitie weet ook dat ze daarbij de randen van de wet opzoekt – en er soms overheen gaat.
Alles bij de bron; Volkskrant
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
‘De Omgevingsdienst, die de klachten van overlast door biomassacentrale en palletklossenfabriek IceBear aan de Dolderweg in Steenwijk behandelt, overtreedt de wet op de privacy.’
Dat concludeert raadslid Aletta Makken van de fractie van Veur Elkaar.
‘Van meerdere kanten horen wij en de Werkgroep Stop Overlast IceBear dat mensen die een klacht over overlast door IceBear hebben ingediend, bezoek hebben ontvangen van een medewerker van IceBear.
Blijkbaar speelt de dienst persoonsgegevens aan IceBear door. Dit is volgens de wet op de privacy verboden en ons inziens een zeer ernstige zaak. Wat gaat u hier aan doen?’, vraagt raadslid Aletta Makken van de fractie Veur Elkaar aan het college van burgemeester en wethouders.
Bron; SteenwijkerCourant
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Auditrapport van de Auditdienst Rijk (ADR). Het rapport onderzoekt de Wet politiegegevens (Wpg) bij de uitvoering van opsporingstaken door de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) van de de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Convenant tussen de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Minister van Defensie en de voorzitter van de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden, inzake het realiseren van een bindende toets van de rechtmatigheid van een door de minister of namens deze het hoofd van de dienst verleende toestemming voor het real time verzamelen van gegevens over communicatieverkeer door de inlichtingenen veiligheidsdiensten...
...In dit convenant wordt verstaan onder:
e. stomme tap: de bevoegdheid, bedoeld in artikel 55, eerste lid, van de wet om aan een aanbieder van een communicatiedienst de opdracht te geven gegevens te verstrekken over een gebruiker en over het communicatieverkeer dat met betrekking tot die gebruiker na het tijdstip van de opdracht zal plaatsvinden
....Artikel 3 (voorleggen van toestemming aan de toetsingscommissie);
3. Het toepassen van de stomme tap waarvoor toestemming is verleend, vangt buiten gevallen van onverwijlde spoed niet eerder aan dan nadat de toestemming door de toetsingscommissie rechtmatig is bevonden.
4. Indien onverwijlde spoed niet toelaat dat het oordeel van de toetsingscommissie wordt afgewacht, kan de stomme tap worden toegepast voordat de toetsingscommissie de rechtmatigheid van de verleende toestemming heeft getoetst. De verleende toestemming wordt onverwijld aan de toetsingscommissie voorgelegd. De toetsingscommissie wordt met redenen omkleed geïnformeerd over het feit dat haar oordeel niet wordt afgewacht.
....Artikel 4 (toetsing)
2. Indien de toetsingscommissie van oordeel is dat de toestemming niet rechtmatig is verleend en de toepassing van de stomme tap nog niet is aangevangen, wordt de toestemming terstond ingetrokken.
3. Indien de toetsingscommissie van oordeel is dat de toestemming niet rechtmatig is verleend en de toepassing van de stomme tap reeds is aangevangen in overeenstemming met artikel 3, vierde lid, wordt de toestemming terstond ingetrokken, wordt de toepassing van de stomme tap terstond gestaakt en worden de middels de stomme tap verzamelde gegevens terstond vernietigd.
4. Indien de toetsingscommissie van oordeel is dat de toestemming rechtmatig is verleend, maar dat ten onrechte het oordeel van de toetsingscommissie niet is afgewacht voordat de stomme tap werd toegepast, wordt gevolg gegeven aan hetgeen de toetsingscommissie heeft geoordeeld ten aanzien van de gegevens die zijn verzameld voorafgaand aan het oordeel van de toetsingscommissie.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Belastingdienst voldoet nog altijd niet aan de meest basale aspecten van de privacywet, ruim vijf jaar na de invoering ervan. Met de huidige aanpak lukt het ook niet om, zoals gepland, vanaf 2027 aan die wetgeving te voldoen. Dat constateert een intern onderzoeksteam van de Belastingdienst in een evaluatie.
In de evaluatie, die dateert van afgelopen juli, concludeert een team medewerkers na zes maanden onderzoek dat de Belastingdienst nog altijd veel te weinig grip heeft op de gegevens die hij van burgers gebruikt. Zo is voor de meeste werkprocessen niet bekend welke persoonsgegevens precies verwerkt worden, waardoor „de basis voor compliantie” [voldoen aan de privacywetgeving] ontbreekt. Er is geen beleid om fouten in de gebruikte persoonsdata te herkennen en te corrigeren. Verouderde gegevens worden vaak niet op tijd gearchiveerd of vernietigd.
De dienst houdt ook niet bij welke medewerkers precies toegang hebben tot bepaalde applicaties. Hierdoor overtreedt de dienst het ‘need to know-principe’ uit de privacywet, staat in de interne evaluatie. Duizenden medewerkers kunnen bij persoonsgegevens die ze voor hun werk niet nodig hebben – het woonadres van bekende Nederlanders, bijvoorbeeld. Meerdere bronnen binnen de dienst bevestigen dit.
Bovendien wordt er volgens het interne stuk te weinig rekening gehouden met de privacyrechten van burgers, waaronder het recht op inzage, correctie en verwijdering van data. Ook worden nieuwe applicaties niet zo gebouwd dat ze voldoen aan de privacyregels, hoewel Van Rij dit wel zo aan de Tweede Kamer heeft gemeld.
„Het is schokkende informatie, en dat woord gebruik ik zelden”, zegt José van Dijck, universiteitshoogleraar media en digitale samenleving in Utrecht, in reactie op de interne stukken. De Belastingdienst heeft blijkbaar, zegt ze, „de meest elementaire zaken” niet op orde. „Een beeld van welke data je hebt, wie daar bij kan, en hoe je dat goed regelt.”
Terwijl de Belastingdienst volgens haar juist een voorbeeldfunctie heeft: „Hij heeft toegang tot de meeste en meest vertrouwelijke informatie van praktisch de hele bevolking. Dat geeft een maatschappelijke plicht om extra voorzichtig te zijn.”
Alles bij de bron; NRC