- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Vorig jaar onthulde NRC dat Defensie via die informatieafdeling gegevens verzamelde van burgers. Het ging om zowel openbare als semiopenbare bronnen. Defensie keek sinds de uitbraak van de coronacrisis naar maatschappelijke groeperingen zoals Viruswaarheid en de Gele Hesjes. Nu blijkt ook de radicale boerenbeweging Farmers Defense Force in de gaten te zijn gehouden.
NRC vroeg e-mails, notulen en gespreksverslagen via de Wet Openbaarheid van Bestuur op. Daaruit blijkt dat Defensie al in augustus 2020 op de hoogte werd gesteld van het feit dat er geen goede juridische onderbouwing was voor de dataverzameling.
Juristen bij de krijgsmacht zouden al vóór de oprichting bezwaar hebben gemaakt. De top van het leger zou dat volgens NRC hebben genegeerd, maar in sommige gevallen zouden waarschuwingen vanuit het ministerie niet bij het leger zelf zijn aangekomen. Ook zou de MIVD hebben gewaarschuwd 'dat de eenheid een derde dienst dreigde te worden' naast de MIVD en de AIVD.
Minister Ank Bijleveld van Defensie zou in augustus 2020 zijn geïnformeerd over de juridische bezwaren. Uiteindelijk besloot de minister pas in november van dat jaar te stoppen met het programma. Bijleveld wilde eerst laten onderzoeken of LIMC voldeed aan de privacywetgeving.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Tijdens de coronacrisis kwamen oude reflexen weer bovendrijven: simpel geloof in technologie en weinig aandacht voor publieke waarden en het belang van sociale innovatie. In allerlei sociale praktijken zijn versneld digitale middelen ingezet. Daarbij gold het simpele devies: eerst doen, dan denken.
Het vergrootte echter de centrale maatschappelijke rol van digitalisering, de invloed van Big Tech en de datahonger van bedrijven en overheden. Kortom, de menselijke maat werd nogal eens vergeten.
Beleidsmakers zouden dan ook, aldus het Rathenau Instituut in de expertbundel, waardevol digitaliseren moeten stimuleren. Die term, waardevol digitaliseren, houdt in dat digitalisering bijdraagt aan publieke waarden, zoals sociale cohesie, kwaliteit van leven, democratie, economie en veiligheid.
De bundel Covid-19: Expertvisies op de gevolgen voor samenleving en beleid volgde op een tussentijds bericht voor de informateur en ging vooraf aan het advies van de WRR en de KNAW Navigeren en anticiperen in onzekere tijden.
Alles bij de bron;Rathenau
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De VVD heeft demissionair minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid gevraagd of hij bereid is een pilot te starten met het gebruik van particuliere dna-databases voor het onderzoek naar cold cases. Grapperhaus liet vorig jaar al weten dat hij zou laten onderzoeken of dergelijke dna-databases voor het oplossen van cold cases in Nederland kunnen worden gebruikt.
In de Verenigde Staten zijn er verschillende commerciële dna-databases. Mensen van over de hele wereld kunnen hun dna daarnaartoe sturen om bijvoorbeeld verwanten te vinden of hun geografische herkomst te achterhalen. In de Verenigde Staten zijn dergelijke databanken al meerdere keren door de autoriteiten gebruikt voor het oplossen van coldcasezaken. Ook in Zweden is er gebruik van gemaakt.
Dna-deskundige Lex Meulenbroek van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) pleit voor eenzelfde pilot als in Zweden, waarbij het daderspoor van een specifieke cold case wordt geüpload naar een commerciële dna-databank.
VVD-Kamerlid Ulysse Ellian ziet dit zitten en heeft minister Grapperhaus nu Kamervragen gesteld. "Wanneer is het technisch gezien mogelijk een pilot te starten met het gebruik van particuliere genealogische dna-databanken bij onbekende doden?", zo vraagt hij aan de minister en "Bent u bereid op korte termijn een pilot te starten waarbij bij tenminste één cold case wordt uitgebreid met het gebruik van particuliere genealogische databanken? Zo nee, waarom niet?"
Het VVD-Kamerlid wil ook weten in hoeverre er juridische belemmeringen zijn die het tot stand komen van een pilot op korte termijn verhinderen. Grapperhaus heeft drie weken om de vragen te beantwoorden.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Grapperhaus van Justitie en Veiligheid moet opheldering geven over zijn recente herformulering van een reactie dat de politie op dit moment geen toestemming heeft voor de inzet van real-time gezichtsherkenning in de openbare ruimte.
D66-Kamerlid Van Ginneken heeft de minister hierover Kamervragen gesteld; "Hoe moet "real-time” in deze herformulering geïnterpreteerd worden en valt een toepassing als Clearview daar wel of niet onder?", zo wil ze weten. Grapperhaus moet ook duidelijk maken hoe "op dit moment" in deze herformulering geïnterpreteerd moeten worden.
Van Ginneken wil ook weten of erop eerdere momenten wel toestemming is gegeven of dat de politie in de toekomst hier toestemming voor krijgt. Ze wijst mede naar berichtgeving dat politie in landen als België, Finland en Zweden toch gebruik heeft gemaakt van gezichtsherkenningssoftware nadat dit eerst werd ontkend. Afsluitend vraagt het D66-Kamerlid of de minister het ermee eens is dat transparantie over het gebruik van gezichtsherkenning en andere vergaande surveillancetechnologie door de politie erg belangrijk is voor het vertrouwen in deze instantie. Grapperhaus heeft drie weken om de vragen te beantwoorden.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
We vroegen de politie het verslag van een onderzoek naar hun afluisterapparatuur openbaar te maken. Ze weigert dat niet eens, maar reageert gewoon niet. Daarmee steekt ze een middelvinger op, naar ons, naar de maatschappij én naar de democratische rechtsstaat.
Waarom de politie dat rapport onder de politiepet houdt? We weten het niet. Wat we wél weten is dat er in 2017 of 2018 onderzoek gedaan is naar de afluisterapparatuur van de politie. Onderzoekers hebben gekeken naar het systeem dat voorkomt dat advocaten afgeluisterd worden. De onderzoekers keken ook naar de opslag van afgetapte gesprekken.
Dat weten we omdat de minister dat vorig jaar aan de Tweede Kamer schreef. In diezelfde brief schreef hij heel (maar dan ook echt héél) beknopt over de resultaten van het onderzoek. Over het filter voor advocaten schreef hij: "behoeft aandacht". Over de opslag van de afgetapte gesprekken zweeg hij in alle talen.
Wat ook te denken geeft, is de reactie van de politie op ons verzoek om het rapport openbaar te maken. Eerst weigerde de politie met een kulargument (een beroep op de Grondwet, die in dit geval helemaal niet relevant is). En dus tekenden we bezwaar aan. De politie weigert ons nu niet het document, ze weigert überhaupt een beslissing op ons bezwaar. En dat maakt dat we onthand zijn. Want zonder beslissing kunnen we die beslissing ook niet aanvechten.
Natuurlijk zijn we alsnog naar de rechter gestapt. En die gaf ons gelijk. De uitspraak was glashelder: neem direct een beslissing op het verzoek van Bits of Freedom op straffe van een dwangsom. Inmiddels zijn we alweer een half jaar verder en is de politie ons meer dan 15.000 euro schuldig, maar wachten we nog altijd op een beslissing.
De weigering om een beslissing te nemen laat zien dat niet transparant zijn alleen maar vermoedens, speculatie en meer zorgen aanwakkert. De politie benadeelt niet alleen ons allemaal, maar draait ook zichzelf een loer. Nu de politie weigert een beslissing te nemen, de wet overtreedt, de rechter negeert én er ook nog eens bakken met geld voor over heeft, doet ze niets minder dan onze democratische rechtstaat ondermijnen.
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De kans is groot dat je al een slimme meter in huis hebt.Inmiddels hangen er in Nederland zo'n zeven miljoen stuks. Maar hoe betrouwbaar is deze meter?
In het afgelopen jaar belden in totaal 20.000 mensen naar hun netbeheerder omdat ze dachten dat er verkeerd werd gemeten. Aan de hand van deze meldingen werden er duizend vervolgonderzoeken uitgevoerd bij de mensen thuis. In de overige gevallen bleek er een logische verklaring voor het energieverbruik. Naar aanleiding van de thuisbezoeken werden 180 slimme meters afgekeurd en vervangen.
Ook de Consumentenbond vindt de slimme meter betrouwbaar. "...normaal gesproken geldt: wat hij meet, dat klopt gewoon." vertelt woordvoerder Joyce Donat.
Het kan voorkomen dat stoorsignalen - veroorzaakt door andere apparatuur - de meting beïnvloeden. Vorig jaar bleken stoorsignalen in vijf gevallen problemen te veroorzaken. Toch houden de netbeheerders er rekening mee en stellen daarom extra eisen aan de nieuwe generatie meters. "We ontwikkelen de slimme meter permanent door, net zoals telefoons steeds een nieuwe generatie kennen." Dat betekent ook dat de meter bij mensen thuis zo nu en dan vervangen moet worden. Niet omdat de meter verkeerd meet, maar omdat er een nieuwer model beschikbaar is.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Microsoft is in de eerste helft van 2021 door Nederlandse autoriteiten vaker gevraagd om gegevens van gebruikers en accounts dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Microsoft ontving van de Nederlandse opsporingsdiensten 264 dataverzoeken waarbij gegevens van 351 accounts en gebruikers werden opgevraagd. In de eerste helft van 2021 werd in zo’n 57% van de gevallen werd de data aan de Nederlandse autorioteiten overhandigd. Bijna 28% van de Nederlandse dataverzoeken werd geweigerd, bij 16% werd geen data gevonden.
Bij een verzoek kan het gaan om registratie- en transactiegegevens, zoals IP-adressen, locatiegegevens, namen en e-mailadressen. Microsoft kan onder meer e-mails, foto's of documenten die bij het bedrijf zijn opgeslagen leveren. Deze data worden bij een gerechtelijk bevel verstrekt.
Alles bij de bron; AGConnect
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Belgische politici voelen niets voor een parlementaire hoorzitting rondom een wetsvoorstel om encryptie te omzeilen. De hoorzitting was aangevraagd door N-VA-politicus Michael Freilich vanwege een controversieel wetsvoorstel rondom versleuteling.
Dat draait om een aanpassing van de dataretentiewet. Die schrijft niet alleen voor dat uitbaters van chat-apps zoals WhatsApp, Telegram en Messenger metadata opslaan, maar ook dat opsporingsdiensten in specifieke gevallen toegang krijgen tot communicatie, ondanks de gebruikte versleuteling. Het plan ondermijnt daarmee effectief de eind-tot-eindencryptie die WhatsApp en Signal gebruiken. Experts spraken eerder al hun zorgen uit over het plan.
De partijen vinden dat zo'n hoorzitting normaal alleen plaatsvindt als er een definitief wetsvoorstel klaarligt. Op dit moment gaat het slechts om een voorstel. "Laten we eerst de definitieve tekst afwachten", zegt een parlementslid.
Freilich zegt tegen Data News dat hij het jammer vindt dat het kabinet geen hoorzitting wil. Hij is bang dat die er nu helemaal nooit komt, omdat het plan vanuit de regering komt en niet vanuit het parlement.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De politie weigert uitleg te geven en de minister ontkende eerst, maar krabbelt nu terug. Kortom, het gebrek aan transparantie over het (experimentele) gebruik van Clearview AI door de Nederlandse politie wordt steeds ongemakkelijker.
"Biometrische surveillance, in de zin van real time gezichtsherkenning, wordt op dit moment in Nederland niet gedaan." schrijft minister voor Rechtsbescherming Sander Dekker in de beantwoording van Kamervragen. Volgens minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid is dat antwoord te ruim en hij corrigeert Dekker: "Voor het gebruik van biometrische surveillance in de publieke ruimte door de politie, in de zin van real time gezichtsherkenning, wordt op dit moment in de politieorganisatie geen toestemming gegeven."
Hier wordt duidelijk teruggekrabbeld. En dat zorgt voor ongemak, want het laat veel vragen open: Werd er eerder wel toestemming voor gegeven? Of gaat dat nog gebeuren? Werd er zonder toestemming gebruik van gemaakt? Ook de politie laat deze ruimte door te zeggen dat zij gebruik door individuele agenten niet kan uitsluiten . De afwezigheid van een helder verhaal wekt de indruk dat de politie onvoldoende grip heeft op het gebruik van ingrijpende technologie door haar medewerkers en dat de minister dit afdekt.
Ook uit andere landen waar eerst stellig beweerd werd dat er geen gebruik van Clearview AI werd gemaakt klinken nu andere verhalen. Dat andere Europese regeringen dit nu toegeven, maakt de inzet van deze technologie niet beter. Maar hun heldere verhaal zorgt er wel voor dat men meer vertrouwen in de politie kan hebben. Maar in Nederland zegt de politie dat zij het gebruik door individuele agenten niet kan uitsluiten en de minister durft alleen toe te zeggen dat er officieel geen toestemming voor wordt gegeven en het daarbij gelaten wordt. Dat soort vage taal geeft ons weinig vertrouwen.
Er moet transparantie komen over het gebruik van Clearview AI door (medewerkers van) de Nederlandse politie. En er moet helderheid komen over hoe de minister gaat voorkomen dat dit in de toekomst gebruikt kan worden. Want met dit soort woordenspelletjes ondermijn je als minister niet alleen je eigen geloofwaardigheid en het vertrouwen in de politie.
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Zorgverleners zullen straks medische gegevens verplicht elektronisch moeten uitwisselen. Het gebruik van end-to-end encryptie bij het uitwisselen van digitale gegevens in zorg wordt niet wettelijk verplicht, zo heeft demissionair minister De Jonge van Volksgezondheid laten weten. De minister reageerde op vragen over het wetsvoorstel voor de Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg.
De minister reageert op vragen van de Partij vd Dieren. Hij merkt op dat een end-to-end encryptie verplichting in de NEN-norm voor gegevensuitwisseling kan worden opgenomen en uitgewerkt, zoals bijvoorbeeld welke algoritmen en sleutellengtes moeten worden gebruikt.
De SP vroeg De Jonge hoe te garanderen is dat patiëntgegevens veilig elektronisch gedeeld kunnen worden, zonder dat er een risico is op datalekken. Volgens de minister zijn zorgaanbieders primair zelf verantwoordelijk voor de eigen informatiebeveiliging. Daarbij moeten zorgaanbieders aan de NEN 7510 en aanverwante normen voldoen, gaat De Jonge verder, die toevoegt dat datalekken nooit helemaal zijn te voorkomen.
Het is nog onbekend wanneer de Tweede Kamer over het wetsvoorstel gaat stemmen.
Alles bij de bron; Security