- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Kuipers van Volksgezondheid wil dat gegevens uit de medische dossiers van burgers sneller en completer in hun persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) beschikbaar worden. Hiervoor is de ontwikkeling van een publieke generieke inzagefunctie, een vorm van basis PGO, noodzakelijk, zo laat de bewindsman in een brief aan de Tweede Kamer weten.
Kuipers liet vorig jaar weten dat hij vol op de persoonlijke gezondheidsomgeving wil inzetten. Het aantal Nederlanders met een PGO is echter laag. Voor heel 2022 waren dat er negentigduizend. Eerder dit jaar kondigde de minister aan dat hij wil komen tot een versnelling in de PGO-aanpak.
"In de zomer is gewerkt aan de uitwerking van scenario’s om de knelpunten op te lossen en te komen tot meer regie en betere inzage van gegevens", aldus de minister. Eén van de oplossingen die Kuipers wil invoeren is de ontwikkeling van een generieke inzagefunctie. Daarmee wordt de data voor alle burgers op dezelfde manier toegankelijk gemaakt, maar niet centraal opgeslagen, legt de bewindsman uit.
De inzagefunctie moet het ervoor zorgen dat in de toekomst er beter kan worden aangesloten op oplossingen die voor andere vormen van gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid in de zorg worden ontwikkeld.
Het gaat dan bijvoorbeeld om digitale zorgtoepassingen of het secundair gebruik van medische data van burgers.
Hoe de inzagefunctie er precies komt uit te zien wordt nog onderzocht. Wel is al duidelijk dat voor een publieke generieke inzagefunctie, het mogen verwerken van gezondheidsgegevens en het mogen gebruiken van het Burgerservicenummer in een inzagefunctie een wettelijke basis nodig is. Dde minister op, dat het juridische traject om zorggegevens wettelijk te mogen ontsluiten via een inzagefunctie waarschijnlijk enkele jaren in beslag zal nemen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het ontslag van een hoofdagent (eenheid Oost-Nederland) die drugs gebruikte en informatie lekte, was terecht.
De agent werd in 2022 ontslagen omdat hij via Whatsapp drie keer politieinformatie had gedeeld met een toenmalige vriendin en, in privétijd, drugs gebruikte. Hij appte met de vrouw over het kaliber van kogels die waren gevonden bij een politieonderzoek, over het gewicht van een hoeveelheid gevonden drugs bij een aanhouding, en over een zedenverdenking jegens een familielid van een bevriende collega-agent.
Het Whatsapp-contact is volgens de rechtbank te zien als het delen van vertrouwelijke politieinformatie. Volgens de rechtbank was daarom sprake van ‘toerekenbaar plichtsverzuim‘ en heeft de agent gehandeld ‘in strijd met de strenge eisen van integriteit, betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid’.
Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het moet verboden worden om politieagenten en andere hulpverleners te filmen, daarnaast moet een decryptiebevel mogelijk worden dat wil de SGP, zo blijkt uit het vandaag gepresenteerde verkiezingsprogramma.
Als het om privacy gaat vindt de SGP dat de privacy van burgers beter beschermd moet worden. Inbreuken op de privacy vindt de partij alleen gerechtvaardigd als dit in het belang is van de veiligheid van personen of de staat in noodsituaties.
"De privacywetgeving is doorgeslagen wanneer ook kleine bedrijven, scholen en andere organisaties opgezadeld worden met heel veel administratieve rompslomp. Het zou goed zijn als de regelgeving op dit punt evenwichtiger wordt. Met name de regels uit ‘Brussel’ behoeven herziening", zo laat de SGP verder in het programma weten. De partij vindt ook dat 'een bevel tot verwijderen van content of decryptie mogelijk moet worden'
De partij vindt daarnaast dat mensen zich veel meer bewust moeten worden van de gevaren van het publiceren en opslaan van persoonsgegevens. Burgers moeten zelf kunnen bekijken welke persoonlijke gegevens de overheid of overheidsinstanties over hen hebben geregistreerd.
De SGP wil dat de overheid een goede landelijke voorziening faciliteert voor het uitwisselen van patiëntgegevens. "Patiënten krijgen online toegang tot hun medisch dossier, mits de veiligheid en de privacy goed gewaarborgd zijn."
Als het om het uitwisselen van gegevens gaat moeten politie en justitie van de SGP op EU-niveau inlichtingen en persoonsgegevens kunnen uitwisselen. Tevens moet er bij de uitwerking van privacyregelgeving meer ruimte komen voor kerken om gegevens uit te wisselen voor hulp of bezoek aan eenzame of oudere mensen.
Als het aan de SGP ligt komt er geen digitale euro. Wel wil de partij een wettelijke acceptatieplicht van contant geld.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws
In de Chinese stad Ningbo krijgen mensen die de straat aan de verkeerde kant oversteken geautomatiseerd een boete via sms en worden hun gezichten op digitale billboards geplaatst, dat schrijft Kashmir Hill in haar nieuwe boek “Je gezicht is nu van ons”. Camera’s met gezichtsherkenningstechnologie maken dit soort dystopische surveillance mogelijk.
We kijken graag over de grens wanneer we denken aan een surveillancemaatschappij. “Moeten we bang zijn dat het hier net zo wordt als in China?” Die vraag is onnodig en afleidend. We zouden er goed aan doen eens in de spiegel te kijken en stil te staan bij wat we vinden van de inzet van surveillancetechnologie in ons eigen land.
Van maar liefst 1,6 miljoen mensen staat het gezicht in de strafrechtketendatabank van de politie. Dat zijn ongeveer 1 op de 12 Nederlanders. Veroordeelden en verdachten staan hier door elkaar.
In de Vreemdelingendatabank zijn het er maar liefst 6,5 miljoen. Migranten die hier asiel aanvragen, expats en studenten van buiten de EU vormen hier het bonte gezelschap.
Het is makkelijk om in een dergelijke databank terecht te komen. Of je er ook weer uitkomt is niet duidelijk. Dat komt onder andere doordat de politie deze databank niet op orde heeft. Zo moesten politiemedewerkers in 2020 ruim 218.000 gezichten verwijderen, omdat deze verouderd waren en onterecht in de databank bleken te staan. Of dat het probleem heeft opgelost is onduidelijk. De politie heeft zelf geen idee wie er terecht of onterecht in de databank staan.
Daarnaast heeft de politie een databank van 314.000 camera’s genaamd ‘Camera in Beeld’. Bij deze databank kunnen individuen en bedrijven hun camera’s aanmelden. Het is bekend dat maar liefst 87,6% van deze camera’s onrechtmatig de openbare ruimte filmt. Ook is bekend dat, in tegenstelling tot camera’s die de politie zelf plaatst, er géén toestemming van de burgemeester is vereist om deze camera’s te plaatsen. Zo gebruikt de politie burgers om regels te omzeilen en toegang te krijgen tot beeldmateriaal van stukjes openbare ruimte.
Er is dan geen realtime gezichtsherkenning in onze straten, maar de cameradichtheid is rap toegenomen. Deze beelden kunnen evengoed gebruikt worden voor gezichtsherkenning. Dat dat niet realtime gebeurt maakt de inbreuk allerminst kleiner. Er kan nu immers ook in historisch materiaal gezocht worden: Waar was deze persoon nog meer? En met wie was deze persoon daar?
Tot slot blijft de politie rookgordijnen optrekken rond haar gebruik van de omstreden diensten van Clearview AI. Dit bedrijf heeft als een stofzuiger maar liefst 30 miljard foto’s van het internet geschraapt, deze in een doorzoekbare databank gestopt en een verdienmodel gemaakt van de toegang daartoe. Uit gelekte cijfers blijkt dat er in deze databank zoekacties zijn uitgevoerd door de Nederlandse politie.
Al deze losse stukjes op zichzelf zijn namelijk al problematisch, maar op elkaar aangesloten vormen zij de contouren van een surveillancemaatschappij.
Een tipje van de sluier werd onlangs al opgelicht door de marechaussee. Die zette gezichtsherkenningstechnologie en sociale media monitoring in om de identiteit van demonstranten te achterhalen. Ook zij liet zich niet weerhouden door een gebrek aan bevoegdheden. Dit haalde het nieuws doordat er mensen onterecht zijn geïdentificeerd. Dat is vervelend, maar niet te vergelijken met de schade die we onze vrije democratie toebrengen wanneer we de toepassing van dergelijke surveillancesystemen accepteren.
De Autoriteit Persoonsgegevens laat zich over gezichtsherkenning fel uit in de media. Toch is haar antwoord op de oprukkende inzet van de technologie tot nu toe gericht op informeren. Het is tijd dat het besef indaalt dat zij de aangewezen instantie is om dit te stoppen.
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Tweede Kamer wil opheldering van het demissionaire kabinet over de grootschalige dataverzameling van de Belastingdienst.
Deze week meldde NRC dat de fiscus jarenlang mede door middel van scraping allerlei persoonlijke informatie van burgers verzamelde, onder andere van social media. Het was binnen de Belastingdienst bekend dat het scrapen van online gegevens 'onderwerp van discussie' was en in een aantal gevallen ook door de Autoriteit Persoonsgegevens was verboden. Toch werd dit gedaan.
De zogenoemde RAM-database werd bij de invoering van de AVG in mei 2018 uitgeschakeld, maar de verzameld data bleef tot begin 2021 beschikbaar.
Kamerlid Omtzigt, de SP, BBB, D66 en CDA hebben Kamervragen gesteld aan demissionair minister-president Rutte, minister Kaag van Financiën en staatssecretaris Van Rij van Financiën. "Kunt u een overzicht geven van de keren dat de Kamer onjuist en/of onvolledig is geïnformeerd over het RAM-systeem? (over het bestaan, over het gebruik bij de Belastingdienst/toeslagen, over het gebruik van de Douane, over het aantal mensen dat toegang had, over wat er allemaal geregistreerd werd en meer)", zo vragen de Kamerleden.
Rutte, Kaag en Van Rij moeten verder duidelijk maken op welke punten de Belastingdienst zich bij de RAM-database niet aan de wet gehouden heeft. "Is het voor mij als Kamerlid mogelijk om de Belastingdienst op democratische wijze te controleren? Zo ja, hoe?", vragen de Kamerleden als laatste.
Kamerlid Van Haga van Groep van Haga kwam ook met Kamervragen over de 'social media politie', zoals hij het noemt. "Kunt u aangeven waarom de privacy van burgers zo massaal is geschonden?", vraagt Van Haga aan Van Rij. Daarnaast wil hij van de staatssecretaris weten of het systeem in het leven is geroepen om als overheid 'onwelgevallige mensen en meningen' in de gaten te houden. De bewindslieden hebben drie weken om met een reactie te komen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Nog in september 2023 komt het kabinet met eisen voor leeftijdsverificatie voor sociale diensten en andere internetdiensten.
Volgens de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG) mogen kinderen jonger dan 16 nu alleen met toestemming van hun ouders een online account aanmaken. Meer socialemediaplatforms hanteren een grens van 13 jaar. Maar ‘adequate leeftijdsverificatiesystemen’ zijn er nog steeds niet. Toch werkt het ministerie aan eisen daarvoor.
Volgens Van Ooijen worden bij leeftijdsverificatie verschillende persoonsgegevens verwerkt. Verwerking daarvan ‘is vanuit het oogpunt van proportionaliteit beter te legitimeren bij grotere risico’s voor de schending van kinderrechten dan bij kleinere risico’s’. Per risicocategorie komen er eisen aan de leeftijdscontrole en de daarvoor geschikte methoden. De leeftijdsverificatie zal ook gelden voor videogames, streamingdiensten én bij de online verkoop van alcohol.
Alles bij de bron; CopsInCyberspace
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De advocaat van een Tilburger die al bijna twee maanden vastzit in Spanje vanwege een terrorismeverdenking heeft de Nederlandse Staat voor de rechter gedaagd. Het is de tweede aanklacht tegen de Staat in deze zaak.
Volgens advocaat Samira Sabir baseren de Spaanse autoriteiten hun verdenkingen op onjuiste informatie, die vermoedelijk uit Nederland komt. Woensdag maakte de organisatie Muslim Rights Watch Nederland bekend de Staat om diezelfde reden aan te klagen.
De burgemeesters van Tilburg en Arnhem, waar de man eerst woonde, hebben de Spaanse justitie gevraagd de man vrij te laten. Volgens hen hebben de Nederlandse politie en het Openbaar Ministerie (OM) laten weten dat de man niet wordt gezocht of op een opsporingslijst is geplaatst.
"De Spaanse politie heeft aangegeven dat de Tilburger staat gesignaleerd, maar geeft geen verdere informatie over wie de signalering heeft geplaatst en waarom", zegt een woordvoerder van de gemeente Tilburg.
De advocaat zegt dat ze het ministerie van Buitenlandse Zaken en het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft gevraagd contact op te nemen met Spanje. De ministeries zouden dat hebben geweigerd. Het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat er consulaire bijstand is verleend aan de Tilburger, maar reageerde nog niet op vragen over de zaak.
Kamerleden willen duidelijkheid van minister Dilan Yesilgöz (Justitie en Veiligheid).
Alles bij de bron; NU [Thnx-2-Niek]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Belastingdienst heeft op grote schaal persoonlijke gegevens van belastingbetalers – waaronder uitingen op sociale media – van internet gehaald, in een computersysteem opgeslagen en gebruikt bij zijn toezicht en fraudebestrijding. Dit gebeurde ondanks interne twijfels over de rechtmatigheid hiervan en over de „herkomst, juistheid en actualiteit” van de opgeslagen data.
De gegevens werden opgeslagen in de omstreden database RAM, waarvan NRC dit voorjaar de grootschalige inzet onthulde.
De privacyproblemen rond dit jarenlang gebruikte Risico Analyse Model (RAM) zijn nog groter dan in die publicatie omschreven, zo blijkt uit een interne rapportage uit 2017 die demissionair staatssecretaris Marnix van Rij (Fiscaliteit, CDA) na de publicatie van NRC naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
RAM – dat rond de eeuwwisseling in gebruik werd genomen – werd volgens de interne rapportage gebruikt voor ‘profiling’ en werd ook ingezet bij de afdeling Toeslagen, iets wat door Van Rij eerder tegenover de Kamer werd ontkend.
In zijn brief aan de Kamer heeft Van Rij dit inmiddels gecorrigeerd. Ook de Douane gebruikte RAM, net als de Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD), voor „opsporingsdoeleinden”. De Belastingdienst controleerde met het systeem bovendien de eigen medewerkers, met het oog op „behalen productiedoelen, productiekwaliteit, anonieme geaggregeerde overzichten en integriteitsschendingstoetsing”.
De Belastingdienst verzamelde de gegevens uit tientallen bronnen, binnen en buiten de overheid, waardoor per burger honderden verschillende data werden opgeslagen.
Niet alleen algemene persoonsgegevens zoals adres en leeftijd, maar ook informatie over iemands (fiscale) partner, de begindatum van de relatie, de nationaliteit van de partner, hoe vaak iemand in de systemen van de Belastingdienst inlogde of bezwaarschriften indiende, alle gegevens over inkomen, vermogen en schuld, hoeveel auto’s, beleggingen en vastgoed iemand had, enzovoort. Via zoekopdrachten was het mogelijk om „nagenoeg alles aan alles te relateren”, staat in de interne analyse.
Alles bij de bron; NRC [thnx-2-Niek]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Wilbert Tomesen is van de principes, het type dat vindt dat de overheid haar eigen wetten serieus moet nemen. Hij was CBP-lid tussen 2011 en 2018.
Dankzij voortschrijdende computertechnologie beschikte de overheid over steeds meer databestanden met persoonsgegevens. Aanbod schept vraag, dus gemeenten, opsporingsdiensten en uitvoeringsinstanties wilden die gegevens graag gebruiken om fraude op te sporen...
...Een van de wetsvoorstellen waarover het CBP moest adviseren, was de Wet fraudeaanpak door bestandskoppelingen. Die wet maakte het mogelijk dat gemeenten en andere overheidsinstanties gegevens, waaronder persoonsgegevens, met elkaar gingen uitwisselen om onder andere uitkeringsfraude op te sporen. Het CBP adviseerde minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken de wet niet in te dienen.
Het CBP vond het bezwaarlijk dat de wet niet specificeerde welke gegevens instanties mochten uitwisselen. In de wet was ook niet goed vastgelegd wie erop toeziet dat databestanden alleen gedeeld worden als dit echt noodzakelijk is. Een derde fundamenteel bezwaar was dat burgers die door deze aanpak aan verscherpte controle blootstaan, daarover niet geïnformeerd zouden worden.
Hiermee legde het tweede kabinet-Rutte de kiem voor een deel van de toeslagenaffaire. Toen de beerput van dat schandaal openging, bleek onder meer dat de Belastingdienst geheime zwarte lijsten bijhield van mensen die (vaak onterecht) verdacht werden van fraude. Volgens de wet had de Belastingdienst die lijsten geregeld moeten opschonen, maar dat gebeurde niet.
Er was namelijk niemand die daar op toezag.
Alles bij de bron; Volkskrant [lekker lang weekend artikel]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Een tijdelijke wet die de inlichtingen- en veiligheidsdiensten meer bevoegdheden geeft, wordt doorbehandeld door de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel is niet-controversieel verklaard, wat betekent dat de wet in de komende kabinetsperiode wordt behandeld.
De Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken heeft dat gisteren besloten tijdens een extra procedurevergadering. Tijdens die vergadering besloten de dertig commissieleden over het al dan niet controversieel verklaren van verschillende lopende wetsvoorstellen. Een van die wetsvoorstellen is de Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberprogramma. Dat is een aanvulling op de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, die op een aantal punten volgens de diensten niet meer voldoet.
De tijdelijke wet moet het mogelijk maken om kabelinterceptie te doen zonder dat daar vooraf toetsing op hoeft te worden gedaan.
Alles bij de bron; Tweakers