Privacydeskundigen maken zich zorgen over hoe de horeca omgaat met contactgegevens van gasten. Sinds een week worden gasten verzocht hun gegevens achter te laten voor een eventueel bron- en contactonderzoek. Maar niet overal gaat dat even privacy-vriendelijk, blijkt uit een rondgang langs privacydeskundigen door BNR.

Bij sommige horecagelegenheden krijgen gasten lijsten in te zien waar alle contactgegevens van gasten op te zien zijn. Volgens deskundigen is dit een groot risico voor een mogelijk datalek. Toch zeggen de deskundigen dat het niet de horeca-ondernemers te verwijten valt dat ze moeilijk om weten te gaan met contactgegevens van gasten. 'De overheid heeft weinig richting gegeven aan het verzamelen van gegevens', stelt Arnold Roosendaal van Privacy Company.

Alles bij de bron; BNR


 

Een verstoorde arbeidsverhouding is de werkgever ernstig te verwijten omdat zonder toestemming van de werknemer zijn e-mailbox is doorzocht, oordeelt de kantonrechter. De arbeidsovereenkomst wordt ontbonden en de werknemer heeft recht op een vergoeding van €10.000 voor de grove privacyschending.

...Verder stelt de werkgever dat de werknemer zich in 2018 heeft schuldig gemaakt aan malversaties en noemt dit ‘Dieselgate’. Dit is ontdekt na onderzoek van de e-mailbox van de werknemer....

...De werknemer stelt terecht dat de werkgever zonder concrete verdenking, zonder vooraankondiging of toestemming, geen recht had zijn gehele e-mailbox tot het jaar 2016 door nota bene een eigen werknemer te laten doorzoeken.

Als de werkgever al zoek was naar lopende projecten, zoals zij stelt, valt niet in te zien waarom zij de mailbox ook over de jaren 2016, 2017 en 2018 heeft doorzocht. Deze inbreuk op de privacy van de werknemer is in strijd met artikel 8 EVRM en heeft bovendien de verhouding tussen partijen onnodig verstoord, te meer nu uit de e-mails niets schokkends naar voren komt. Bovendien had zij de e-mailbox niet door een werknemer moeten laten onderzoeken maar had de werkgever hiervoor een extern bureau kunnen inschakelen. Ook hierdoor zijn de verhoudingen binnen de organisatie onnodig verstoord geraakt.

De werkgever heeft met de op deze manier verkregen e-mailberichten de werknemer bovendien ongefundeerde verwijten gemaakt wat de verhoudingen uiteraard niet ten goede komt. Voorgaande leidt tot de conclusie dat de arbeidsverhouding door de handelswijze van de werkgever zodanig ernstig en duurzaam verstoord is geraakt dat niet valt in te zien dat de arbeidsovereenkomst nog door partijen op een vruchtbare en harmonieuze manier kan worden voortgezet...

...Dat de werkgever een gegronde reden had om de e-mails zonder toestemming van de werknemer te onderzoeken is niet gebleken. Van een rechtvaardigingsgrond is dan ook geen sprake. Een bedrag van €10.000 komt gelet op de grove privacyschending billijk voor.

Uitspraak Rechtbank Amsterdam, 14 juli 2020, ECLI:NL:RBAMS:2020:3452

Alles bij de bron; Accountancyvanmorgen


 

De ontwikkelaars van de website waarop mensen vanaf volgende week hun corona-test kunnen aanvragen en de testresultaten kunnen opvragen, hadden een testversie al enige tijd vanaf internet benaderbaar gemaakt.

De NOS ontdekte de fout gisteren na de persconferentie waar minister Hugo de Jonge de komst van de portal 'coronatest.nl' bekendmaakte. Na de melding door de NOS heeft het team de site gelijk offline gehaald.

Vanaf volgende week woensdag kunnen mensen inloggen met hun DigiD en vervolgens de test aanvragen. De portal wordt ook de plek waar de testresultaten later zijn op te vragen.

Alles bij de bron; AGConnect


 

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) startte in het najaar van 2019 een onderzoek naar de ontwikkeling van smart cities. Inmiddels kan de AP al wat interessante eerste uitkomsten delen.

Het onderzoek richt zich op verwerkingen van persoonsgegevens in de openbare ruimte met sensoren en andere technologieën. De AP brengt in kaart hoe gemeenten hierbij omgaan met de privacy van inwoners en bezoekers. 

Gemeenten opereren vaak niet alleen bij smart city-toepassingen. De AP adviseert daarom bij samenwerkingsverbanden duidelijk in beeld te brengen wie waarvoor verantwoordelijk is. Wie moet bijvoorbeeld een datalek melden als het fout gaat? En kunnen burgers die hun gegevens willen opvragen terecht bij de gemeente of moeten zij daarvoor naar een andere partij?

Slimme toepassingen in de openbare ruimte kunnen soms een uitkomst zijn om het coronavirus te bestrijden. Bijvoorbeeld om de veiligheidsregels te handhaven. Maar, waarschuwt de AP, gemeenten moeten zich daarbij wel aan strikte voorwaarden houden. De bewegingen van individuen monitoren brengt namelijk grote privacyrisico’s met zich mee.

Daarom mag dit alleen als het strikt noodzakelijk is, het effect zal hebben op de bestrijding van het virus en minder ingrijpende maatregelen niet mogelijk zijn.

Voor uitgebreide informatie over het onderzoek en de eerste uitkomsten, zie het document Onderzoek smart cities - update augustus 2020.

Alles bij de bron; AP


 

De SP-fractie in de gemeenteraad zegt dat een aantal cliënten van het gemeentelijke Sociaal Team bij haar zorgen heeft zorgen geuit dat team. In verband daarmee heeft raadslid Casadei schriftelijke vragen gesteld aan wethouder van Ballegooijen van welzijn. Volgens de fractie maken de betreffende cliënten zich zorgen over privacygevoelige informatie die ten raadhuize ambtelijk naar andere afdelingen wordt uitgewisseld.

Die klanten vragen zich ook af of zomaar informatie mag worden opgevraagd bij derden, zoals huisartsen, zegt de SP. Bij de partij zijn gevallen bekend van zorgmeldingen die zijn gedaan door onder andere medewerkers van het Sociaal Team, zonder daarover de betrokkenen cliënten te informeren, zegt zij.

De fractie wil van de wethouder weten wat waartoe medewerkers van het Sociaal Team precies een mandaat hebben wat betreft de uitvoering van de Participatiewet, de WMO en de Jeugdwet. Zij wil ook weten welke ambtenaren zijn gemandateerd om een zogenoemde zorgmelding te doen. Cliënten van het ST krijgen overigens volgens de SP ter ondertekening een formulier voorgelegd, waarmee zij toestemming geven voor het ambtelijk inwinnen van (ook privacygevoelige) informatie.

De SP vindt dat in het bestaande toestemmingsformulier onvoldoende wordt uitgelegd met welk doel bepaalde gegevens worden opgevraagd. De in het bestaande formulier voorkomende formulering dat informatie kan worden opgevraagd ‘die nodig is voor de inzet van het Sociaal Team’ is volgens de fractie té algemeen.

Alles bij de bron; A'veenBlog


 

Het is van de zotte dat premier Mark Rutte informatie over de corona-aanpak deze week alleen via Facebook publiceerde, zo stelt burgerrechtenbeweging Bits of Freedom. Eerder was er ook in de Tweede Kamer kritiek op het gebruik van de sociale netwerksite als communicatiekanaal.

"De overheid dwingt de burger een platform te gebruiken dat gebouwd is om geld te verdienen met onze gegevens", zegt Rejo Zenger van Bits of Freedom. "Facebook is er niet voor de overheid of voor jou. Facebook is er voor de adverteerders." Volgens Zenger zijn we te afhankelijk van dergelijke dominante en machtige platforms geworden. Overheidscommunicatie hoort dan ook thuis op een website van de overheid en niet op Facebook of ander platform, merkt hij op.

"We moeten onszelf minder afhankelijk maken van de dominante platformen die we gebruiken voor onze communicatie. Dat begint met het gebruik ervan te minimaliseren tot het strikt noodzakelijke en eindigt met wet- en regelgeving die concurrerende platforms weer een eerlijke kans geeft", stelt Zenger. 

Alles bij de bron; Security


 

Ons land onderscheidt zich op het gebied van internetkwaliteit- en veiligheid. Maar als het gaat om de betaalbaarheid van het internet en digitale overheidsdiensten, kan Nederland nog flink verbeteren. Dat blijkt uit het jaarlijkse Digital Quality of Life (DQL)-onderzoek. "De derde positie voor de internetkwaliteit en een notering op plek zeven voor e-security laten in ieder geval zien dat Nederland digitaal er momenteel goed voor staat." 

Het internet in Nederland is echter vooral ook relatief prijzig, blijkt uit het onderzoek. Op dit gebied staan we wereldwijd op de 23e plaats. Nederland scoort op dit punt echter wel beter dan onze buurlanden: Duitsland staat qua betaalbaarheid op plaats 24 en België op plek 49. 

Daarnaast doet Nederland het niet echt goed als het gaat om digitale overheidsdiensten, zo biedt de overheid te weinig zekerheid aan bedrijven en burgers als het gaat om IT-security en dataprivacy. "De politiek lijkt nog te weinig te beseffen dat haar ICT-projecten heel het land raken. Neem bijvoorbeeld de corona-app of de ‘Sleepwet’ van enkele jaren terug: veel van deze plannen lijken niet doordacht."  Nederland neemt met haar digitale overheidsdiensten dan ook slechts de zestiende positie in bij het onderzoek.

Dit jaar is Denemarken lijstaanvoerder, gevolgd door Zweden en Canada. Overigens doet Europa het als continent wereldwijd het beste: zeven van de landen uit de top tien zijn Europees.

Alles bij de bron; AGConnect


 

Hoewel schuldig aan belastingfraude, hoeven drie mensen niet de cel in. Dat komt door een documentaire waaraan het Openbaar Ministerie meewerkte. Rechter Jacco Boek oordeelde dat het Openbaar Ministerie de integriteit van het strafproces in gevaar heeft gebracht door een filmmaker te laten meekijken met het proces.

De filmmaker maakte onder meer beelden van overleg tussen rechercheurs en de officier van justitie, en van invallen in diverse restaurants in 2014. Ook kon hij vertrouwelijk onderzoeksmateriaal lezen. De verdachten wisten tot de publicatie in NRC niets van het filmen. 

Rechter Boek zei donderdag bij het vonnis dat door de verstrekking van politiegegevens inbreuk is gepleegd op de privacy van de verdachten. „Maar erger, veel erger, is dat de officier heeft geprobeerd om de verstrekking buiten strafproces te houden.” 

Boek was daarover donderdag in de Rotterdamse rechtbank zeer kritisch. „We hebben gezegd: meneer de officier, hoe kan dit nou, dit is echt heel erg.” Over de poging van het Openbaar Ministerie om de rol van de filmmaker buiten het strafproces te houden zei de rechter: „Dat kan niet, dat kan echt niet.” Hij woog in zijn beslissing geen straf op te leggen ook mee dat de restaurantketen al „een forse boete” en alle achterstallige belasting betaalde en dat de zaak zich lang heeft voortgesleept.

Alles bij de bron; NRC


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha