Hoewel specifieke wetgeving ontbreekt mag de politie van minister Yeşilgöz (Justitie en Veiligheid) experimenteren met gezichtsherkenningstechnologie. Sinds 2019 mocht de politie dit niet omdat er geen juridische en ethische waarborgen voor waren.
Maar de politie ontwikkelde ongeveer een jaar geleden zelf een document met uitgangspunten voor de inzet van gezichtsherkenning. Voor Yeşilgöz is dat voldoende om experimenten toe te staan. De Autoriteit Persoonsgegevens is daar bezorgd over...
...Dat de politie zonder enig debat vooraf in de politiek of extra paar ogen van buiten experimenteert, verbaast deskundigen. "Vanuit democratisch oogpunt is het beter als bevoegdheden voor de staat en de politie in een wet worden omschreven", zegt hoogleraar ICT & Recht Frederik Zuiderveen Borgesius. "Gezichtsherkenningstechnologie kan zó diep ingrijpen in ons leven, dat het beter zou zijn we met zijn allen discussiëren over wanneer de staat die techniek mag gebruiken."
Ook de Autoriteit Persoonsgegevens is kritisch. "Dit is de omgekeerde volgorde", zegt voorzitter Aleid Wolfsen. Hij vindt dat eerst wetgeving nodig is en dat de politie pas daarna een protocol over gezichtsherkenning zou moeten maken. Overigens was de Autoriteit Persoonsgegevens niet betrokken bij de totstandkoming van het protocol.
Alles bij de bron; NOS [inclusief video]
Bewindvoerders, curatoren en mentoren kunnen straks met hun eigen DigiD namens hun cliënt, die (deels) handelingsonbekwaam zijn en niet zelfstandig mogen handelen, zoals personen die onder bewind of curatele staan of minderjarigen, bij de overheid inloggen.
In Nederland zijn zo'n 273.000 mensen onder bewind gesteld en 2,6 miljoen mensen digitaal niet vaardig. Zij mogen of kunnen niet zelf hun zaken digitaal regelen met de overheid maar zijn daarvoor afhankelijk van een wettelijk vertegenwoordiger of gemachtigde.
Een wettelijk vertegenwoordiger kan een professional zijn maar ook een familielid of naaste, bijvoorbeeld een mantelzorger.
Handelingsbekwame burgers kunnen vrijwillig iemand aanwijzen (machtigen) om zich te laten vertegenwoordigen voor het afnemen van diensten bij publieke dienstverleners. Voor bewindvoerders van mensen die handelingsonbekwaam zijn, is dit een stuk lastiger. Zo kunnen die een aantal zaken voor hun cliënten niet digitaal regelen. Soms wordt er dan tegen de regels in gebruikgemaakt van de DigiD van een cliënt of naaste.
Onlangs meldde de Nationale ombudsman dat de overheid digitale toegang voor wettelijk vertegenwoordigers of gemachtigden beter moet regelen.
Om het digitaal zaken doen met de overheid voor deze bewindvoerders eenvoudiger te maken wordt begin volgend jaar gestart met de bevoegdheidsverklaringsdienst zo laat demissionair staatssecretaris Van Huffelen aan de Tweede Kamer weten
Alles bij de bron; Security
Burgers zijn geregeld teleurgesteld omdat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) niet alle klachten uitgebreid inhoudelijk kan onderzoeken, zo stelt demissionair minister Weerwind voor Rechtsbescherming. De bewindsman reageerde op een verzoek van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid, die eerder dit jaar een e-mail met een klacht over de AP had ontvangen.
De klager had onder andere bij de privacytoezichthouder geklaagd over de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het verwerken van gegevens over afval van individuele huishoudens door de gemeente Voorschoten. Volgens Weerwind hebben de klachten geleid tot een uitgebreid inhoudelijk onderzoek en handhavend optreden. "Dit soort onderzoeken duurt over het algemeen minimaal 1,5 jaar", laat Weerwind weten.
In het geval van de betreffende klager blijkt die al geruime tijd over diverse zaken met de Autoriteit Persoonsgegevens te communiceren. "De AP zag zich, gezien de aard van de uitingen van betrokkene, genoodzaakt beperkingen te stellen aan het contact tussen betrokkene en de AP", staat in een beslisnota over de beantwoording.
Daarin staat ook dat gezien het kleine aandeel klachten dat tot een inhoudelijk onderzoek van de AP leidt, het opmerkelijk is dat de betreffende klager twee meldingen heeft gedaan die beide tot een inhoudelijk onderzoek en een boetebesluit hebben geleid.
Weerwind stelt in zijn antwoord aan de vaste commissie in algemene bewoordingen dat de AP niet alle klachten uitgebreid inhoudelijk kan onderzoeken, wat geregeld tot teleurstelling bij burgers leidt. Iets wat volgens de bewindsman vanuit hun perspectief begrijpelijk is.
In het deze week verschenen Jaarplan van de AP stelt de toezichthouder dat het ook volgend jaar wegens een gebrek aan middelen niet alle klachten kan behandelen.
Alles bij de bron; Security
Joodse Amsterdammers die betrokken waren bij het Nederlands Auschwitz Comité, werden na hun terugkeer uit de kampen bespioneerd door de voorloper van de AIVD, blijkt uit onderzoek van Het Parool. Nabestaanden en het Auschwitz Comité zijn ontsteld. "Het feit dat je verslag doet van de mensen die stil kwamen staan bij hun familie die was afgeslacht, tart elk idee van beschaving."
Berooid en beroofd: zo kwamen Joodse overlevenden van de vernietigingskampen in 1945 terug in Nederland. Familie en vrienden waren door de nazi's vermoord. In hun huizen woonden vreemden die niet op hun terugkeer hadden gerekend. De gemeente Amsterdam presenteerde hun ook nog een erfpachtschuld voor de jaren die ze in de onderduik of kampen hadden gezeten. Kil en koud, was de ontvangst in het naoorlogse Nederland. Niemand had oog voor deze Holocaustslachtoffers.
Daar komt nu bij dat de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD), de voorloper van de AIVD, Joodse Amsterdammers na terugkeer decennia scherp in de gaten heeft gehouden, zo blijkt uit archiefonderzoek. Vele Holocaustoverlevenden werden tot in de jaren tachtig door de dienst gezien als 'extremisten' en als een potentieel gevaar voor de democratie. Teruggekeerden uit het kamp kwamen terecht in de kaartenbak van de veiligheidsdienst.
Alles bij de bron; Welingelichtekringen [scan]
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kan ook volgend jaar klachten niet op tijd afhandelen en datalekken de aandacht geven die het wil. De privacytoezichthouder heeft naar eigen zeggen meer budget nodig van 100 miljoen euro per jaar, zo staat in het vandaag gepresenteerde AP jaarplan 2024.
Volgens de AP moeten mensen moeten nog altijd te lang wachten op de afhandeling van hun klacht. "Het duurt vaak meer dan een half jaar voordat we een klacht kunnen oppakken."
Ook het uitvoeren van onderzoek, al dan niet naar aanleiding van een klacht, komt door capaciteitsgebrek in het geding. Verder stelt de AP dat het niet alle datalekken de aandacht kan geven die het wil. "Met alle gevolgen van dien voor de slachtoffers van deze datalekken." Tevens zal het volgend jaar niet lukken om proactief advies te geven over wetgeving, zodat persoonsgegevens goed zijn beschermd in de wet.
"De financiering van het toezicht van de AP blijft ver achter op de hoge mate van digitalisering van Nederland. Al helemaal met de snelle opkomst van AI, want algoritmes en AI verwerken vaak persoonsgegevens. Hetzelfde geldt voor cybersecurity", laat de toezichthouder weten.
Alles bij de bron; Security
Minister Van Gennip (SZW) en minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) informeren de Tweede Kamer over de voortgang van de Werkagenda Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (SUWI)....
...Werkagenda SUWI De Werkagenda SUWI kent inhoudelijk een viertal actielijnen.
1. Meer proactieve dienstverlening (bestaanszekerheid)
2. Sturen op en verantwoorden over publieke waarden
3. Zorgvuldige gegevensuitwisseling (privacy by design)
4. Inkadering onderzoeksbevoegdheden (rechtmatigheid en privacy)...
...Door de Wet SUWI en de onderliggende regelgeving te moderniseren met als leidraad publieke waarden als bestaanszekerheid, privacy en rechtmatigheid, komen mensen en werkgevers meer centraal te staan in beleid en uitvoering. Daardoor zal het systeem mensen beter ondersteunen en dus doen waarvoor het bedoeld is. Dat draagt bij aan het vertrouwen in de overheid. Eind 2024 wordt u geïnformeerd over de voortgang van de Werkagenda en wij gaan graag met u in gesprek over bovenstaande onderwerpen.
Alles bij de bron; RijksOverheid
Minister Ollongren (Defensie) informeert de Tweede Kamer over de hoofdlijnen van het MIVD Jaarplan 2024.
Alles bij de bron; RijksOverheid
Het systeem waarin de politie een Europese opsporingslijst bijhoudt voldeed niet aan de privacywetgeving, meldt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) woensdag. Pas na dreiging met een dwangsom paste de politie het systeem aan.
Via het Schengen Informatiesysteem (SIS) wisselt de politie gegevens uit met andere landen over mensen die gezocht worden. De gegevens van mensen die "gesignaleerd staan" worden in dat systeem opgeslagen. Maar de politie ging daar niet zorgvuldig genoeg mee om, blijkt uit onderzoek van de AP.
"Het SIS is een omvangrijk systeem, waarin veel informatie over mensen is opgeslagen. Vaak weten mensen zelf niet dat ze in het SIS staan", zegt AP-bestuurslid Katja Mur. "Zij zullen daarom niet controleren of dat wel terecht is en of de informatie wel klopt."
De kwaliteit van de signaleringen was niet op orde, concludeerde de AP. De politie controleerde onvoldoende of signaleringen juist en compleet in het systeem werden aangeleverd. Zo ontbrak de schriftelijke motivering van de officier van justitie voor het opnemen van een signalering vaak.
Daarnaast heeft de AP vastgesteld dat iemand voor het verkeerde doel in het SIS geregistreerd stond. Verder was informatie over oudere signaleringen en de voorgeschiedenis hiervan niet terug te vinden.
De overtredingen kwamen aan het licht na Europees onderzoek waaraan de AP deelnam. De politie nam in eerste instantie niet zelf maatregelen om de overtredingen in het SIS aan te pakken. De toezichthouder liet daarom aan de politie weten een last onder dwangsom te willen opleggen. Zover hoefde het niet te komen. In 2022 stelde de politie een plan op om de kwaliteit van de signaleringen te verbeteren en de controle op de signaleringen op orde te krijgen.
De politie heeft deze maatregelen in 2023 uitgevoerd. De AP concludeert nu dat de overtredingen zijn beëindigd.
Alles bij de bron; NU [Thnx-2-Niek]
De cookiewetgeving, die juist was bedoeld om mensen te beschermen en regie over hun eigen gegevens te geven, zorgt ervoor dat mensen veel te gemakkelijk hun gegevens delen, waardoor bedrijven die ook verder mogen gebruiken, zo stelt demissionair staatssecretaris Van Huffelen. Ze vindt dan ook dat mensen bewust gemaakt moeten worden om niet zomaar ja tegen cookies te zeggen....
...."Mensen komen op dit moment in de verleiding om maar "ja" te zeggen, omdat "nee" zeggen veel meer gedoe oplevert en soms zelfs leidt tot een heel vertraagde of zelfs helemaal geen toegang tot informatie of een website. Die cookiewetgeving, die juist bedoeld was om mensen de regie te geven en te beschermen, leidt ertoe dat mensen toch veel te gemakkelijk hun gegevens delen, waardoor bedrijven die ook verder mogen gebruiken. Daar willen natuurlijk vooral ook meer grip op krijgen."
Alles bij de bron; Security
Elk jaar publiceert Europol het SIRIUS European Union (EU) Digital Evidence Situation Report, waarin wordt beschreven hoe Europese politie- en opsporingsdiensten omgaan met digitaal bewijs (pdf). Net als voorgaande jaren blijkt verkeersdata, zoals ip-adressen en logbestanden, belangrijker dan de content van gebruikers, zoals de inhoud van e-mails en foto's.
Volgens Europol is het opmerkelijk dat contentdata zo'n kleine rol speelt. Verder blijkt dat de Nederlandse politie in vergelijking met veel andere Europese politiediensten succesvol is in het opvragen van elektronisch bewijs over de grens en bij serviceproviders.
Verder blijkt uit het Europol-rapport dat de meeste dataverzoeken door Europese politiediensten vorig jaar bij Google werden ingediend. Het gaat om bijna 110.000 verzoeken om gegevens over gebruikers. Meta volgt op de tweede plek met ruim 83.000 verzoeken. Als het gaat om het ook ontvangen van data staat Google met een succespercentage van 80 procent bovenaan, gevolgd door Meta met 68 procent. TikTok staat in dit overzicht onderaan, waarbij 51 procent van de verzoeken wordt gehonoreerd.
Alles bij de bron; Security