PrivacyNieuws.nl PrivacyNieuws.nl
  • Start
  • Nieuwsoverzicht
  • Contact
  • Nieuwsarchief
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Databases
  • Diverse
  • Internet en Telecom
PrivacyNieuws.nl PrivacyNieuws.nl
  • Binnenland
    • Slimme Meters
    • Politiek en Overheid
    • Politie en Justitie
    • ID-Plicht - Paspoort
    • OV Chipkaart
  • Buitenland
    • Groot Brittannië
    • Verenigde Staten
    • Brussel
    • Betalingsverkeer
    • Internationaal
  • Databases
    • EPD
  • Diverse
    • Privacy
    • Actie
    • Cameratoezicht
    • Censuur
    • RFID
    • Achter de voordeur
    • Lichamelijke Integriteit
      • Body Scanners
      • Biometrie
      • DNA
      • Vingerafdruk
  • Internet en Telecom
    • Afluisteren
    • Bewaarplicht
    • Cybercrime
    • Databeveiliging
    • Digitale Schandpaal
    • Identiteitsdiefdstal
    • Sociale Netwerken
    • Zoekmachine
    • Software
    • Track & Trace
    • Netneutraliteit
    • IoT - Internet of Things
Cybercrime

UBS bevestigt diefstal gegevens van 130.000 medewerkers

Gegevens
Hoofdcategorie: Internet en Telecom
18 juni 2025

De gegevens van meer dan 130.000 medewerkers van UBS zijn bij een aanval buitgemaakt, zo heeft de Zwitserse bank bevestigd. Het gaat om namen, e-mailadressen, telefoonnummers, functie en andere werkgelerateerde informatie. 

De gegevens zijn buitgemaakt bij inkoopdienstverlener Chain IQ.

Naast gegevens van UBS-medewerkers zou het ook om data van negentien andere bedrijven gaan. De aanvallers claimen meer dan 1,9 miljoen bestanden te hebben buitgemaakt, goed voor ruim negenhonderd gigabyte aan data. Verdere details over de aanval, zoals hoe de aanvallers toegang tot de gegevens konden krijgen, is niet bekendgemaakt.

Alles bij de bron; Security


 

Privacy

Is het verzamelen van sportbeelden en -data in strijd met Privacywet?

Gegevens
Hoofdcategorie: Divers Nieuws
18 juni 2025

Data en technologie krijgen een steeds grotere rol in de topsport. Dit bewijst de opkomst van Eyeball, een techbedrijf dat op grote schaal beelden en data van amateurjeugdwedstrijden in Europa en Afrika verzamelt en verkoopt.

De vraag hiernaar is groot: twaalf clubs uit de Premier League en meer dan tien Nederlandse voetbalclubs maken al gebruik van de diensten van het bedrijf, in de hoop jong talent op amateurvelden te ontdekken.

Eyeball verzamelt de gegevens via partnerclubs, die verantwoordelijk zijn voor het verkrijgen van toestemming van spelers en hun ouders. Of dat in de praktijk altijd gebeurt, is echter de vraag.

Hoogleraar Law and Data Science Bart Custers twijfelt of de werkwijze van Eyeball volgens de Europese privacyregels wel is toegestaan: ‘Persoonlijke informatie verzamelen over minderjarigen ligt erg gevoelig, zeker als het gaat om biometrische gegevens die iets kunnen zeggen over de gezondheid van een kind. Dat is in principe alleen toegestaan met expliciete toestemming van de ouders.’

hoogleraar Recht en Informatiemaatschappij Gerrit-Jan Zwenne vult aan: ‘Je kunt je heel goed voorstellen dat dit leuk is en dat veel jonge voetballers er graag aan mee doen, maar het [platform] verhoudt zich denk ik moeizaam met de privacywet.’

Bron; UniversiteitLeiden


 

DNA

Dna-data miljoenen gebruikers 23andMe verkocht aan onderzoeksinstituut

Gegevens
Hoofdcategorie: Lichamelijke Integriteit
17 juni 2025

De dna-gegevens van miljoenen gebruikers van dna-testdienst 23andMe zijn verkocht aan het TTAM Research Institute en komen toch niet in handen van farmabedrijf Regeneron. Het instituut wordt geleid door Anne Wojcicki, medeoprichter en voormalig ceo van 23andMe. Het instituut zegt dat het bestaande beleid van 23andMe wordt gerespecteerd en gebruikers hun bestaande account en genetische data kunnen verwijderen en zich afmelden voor onderzoek.

23andMe heeft wereldwijd miljoenen gebruikers, waaronder in Nederland. Het bedrijf kreeg in 2023 met een gevoelig datalek te maken, waarbij de afstammingsgegevens van 6,9 miljoen gebruikers werden gestolen.

In maart vroeg het dna-testbedrijf faillissement aan, omdat het onvoldoende omzet genereerde. 

Alle gebruikers zullen twee dagen voor de definitieve afronding van de verkoop informatie over de rol van TTAM ontvangen en hoe men zich voor onderzoek kan afmelden en data verwijderen. Sinds het faillissement heeft vijftien procent van de gebruikers zijn of haar dna-data verwijderd.

Alles bij de bron; Security


 

Cybercrime

Datalek door cyberaanval bij Center Parcs treft zeker 20.000 klanten

Gegevens
Hoofdcategorie: Internet en Telecom
17 juni 2025

Center Parcs is op 4 juni slachtoffer geworden van een cyberaanval op een van de systemen die gebruikt worden voor telefonische boekingen.

De toegang tot het bewuste systeem is onmiddellijk geblokkeerd en het bedrijf nam direct ‘technisch corrigerende maatregelen om de veiligheid van de systemen te verbeteren’, zegt woordvoerder Magali Bluzat in een toelichting tegen Data News. ‘We zijn nog volop bezig om de precieze omstandigheden van het incident helemaal in kaart te brengen, met de hulp van cyberbeveiligingsexperts’, klinkt het.

Ongeveer 20.000 klanten verspreid over Europa zijn getroffen, al is de exacte omvang dus nog niet helemaal duidelijk. Wat volgens Center Parcs wel al zeker is, is dat geen financiële of bancaire gegevens gelekt zijn omdat die niet in dat specifeke systeem opgeslagen worden. Ook paswoorden, telefoonnummers en thuisadressen werden niet buitgemaakt.

De gegevens die de hackers wel te pakken kregen zijn de naam en voornaam, e-mailadres én de reserveringsdetails. Denk dan aan het boekingsnummer, de verhuurlocatie en het aantal dagen van het verblijf. 

Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel


 

Cameratoezicht

AH-filiaal in Almere plaatst camera's met AI-technologie

Gegevens
Hoofdcategorie: Divers Nieuws
15 juni 2025

Franchisenemer Bun heeft in één van zijn 6 Albert Heijn-winkels "een aantal" camera's geplaatst die zijn uitgerust met AI-technologie. Technisch projectmanager Jens Eding stelt dat deze technologie in de toekomst gebruikt kan worden. De camera's zouden dan bijvoorbeeld verdachte bewegingen kunnen herkennen om potentiële winkeldieven te spotten.

Eding wil niet vermelden in welke van de 6 supermarkten de camera's zijn geïnstalleerd "aangezien de camera’s momenteel functioneren als reguliere camera’s". "Mochten wij besluiten om functionaliteiten te gaan gebruiken, dan zullen wij hier passend en tijdig over communiceren." Ook wordt er dan een informatiebord bij de ingang van de winkel gezet om klanten op de hoogte te stellen, zegt Eding.

Het moederbedrijf van Albert Heijn, Ahold, heeft altijd aangegeven geen gebruik te maken van camera's met AI-technologie. Eding zegt dat Bun het "als het goed is" ook niet met het moederbedrijf hoeft te overleggen als het besluit om in de toekomst de AI-technologie in te zetten. "We zijn gewoon franchisenemer, dus we mogen onze eigen installatie bepalen."

Alles bij de bron; NU


 

Big Data, Analyse & Profiling

3 populaire apps die je beter kunt verwijderen voor je privacy

Gegevens
Hoofdcategorie: Databases
14 juni 2025

Nu weten we inmiddels wel dat apps vaak data over ons verzamelen en die minimaal gebruiken om hun eigen dienstverlening te verbeteren. In het ergste geval verkopen ze onze gegevens door voor winst, en dan gaan er meer partijen mee aan de haal. Als je dat niet ziet zitten, dan kun je een hoop applicaties niet gebruiken. Dit artikel licht drie grote boosdoeners uit.

Het vervelende aan dit soort praktijken is dat je het van tevoren soms niet weet. Weinig bedrijven zijn echt transparant over wat ze met verzamelde data doen, waardoor je dus nooit echt goed kunt inschatten wat er met jouw gegevens gebeurt. Nu zijn er mensen die hier geen zak om geven, maar als je dat wel doet, dan is het handig om te weten welke apps je moet vermijden. Die van Google, TikTok en Meta, om maar wat extremen te noemen, en de onderstaande apps.

Duolingo
De onschuldig ogende app waarmee je op speelse wijze andere talen kunt leren. Niet alleen verzamelt en deelt Duolingo ongelooflijk veel data, ook geeft het bedrijf die door aan onder meer OpenAI (de toko achter ChatGPT). Toegegeven, in het privacybeleid staat aangegeven dat je als gebruiker geen persoonlijke informatie moet achterlaten, maar toch. Dit is behoorlijk schadelijk voor je merk, helemaal als de anti-AI-beweging je in het vizier heeft. 

Spotify
Spotify een goed voorbeeld van een app die eigenlijk veel meer over je weet dan je wellicht zou willen. Het systeem houdt heel nauwkeurig bij waar je naar luistert, hoe lang je ergens naar luistert en zelfs op welke momenten van de dag je dat doet. Dat doet de muziekstreamingdienst niet alleen zodat die aan het einde van het jaar de Spotify Wrapped-lijst voor je kan maken.

De dienst wil namelijk allerlei dingen over jou vastleggen. Denk dan aan je humeur, routines en gedrag. Nu verzamelen meer muziekdiensten je gegevens voor aanbevelingen, maar uit onderzoek blijkt dus dat Spotify de grootste boosdoener is.

LinkedIn
Tot slot brengen we LinkedIn nog even onder de aandacht. Dit is een sociaal medium voor zakelijke lui, waar je ook terecht kunt voor het zoeken naar een nieuwe job. Het is dan handig als je wat persoonlijke gegevens achterlaat, zoals je werkervaring, , opleidingen, contactgegevens en je woonplaats, zodat het netwerk zijn werk kan doen en je banen en interessante mensen kan voorschotelen. Al die gegevens gaan in een grote bak, die de app vervolgens gebruikt voor verschillende doeleinden.

Nu zal het niet voor iedereen een optie zijn bepaalde apps te verwijderen. Soms zit je te diep in een ecosysteem, dat het wel heel veel pijn doet om ergens van af te komen. En anders heb je ergens al jaren een abonnement op, of ben je gewoon op zoek naar specifieke informatie of kansen. Dat begrijpen we. Maar met dit soort artikelen proberen we toch mee te geven dat je data waardevol is en dat je die niet zomaar moet afstaan. Voor meer informatie over datahongerige apps raden we aan het onderzoek van Nsoft eens goed door te nemen.

Alles bij de bron; AndroidWorld


 

Cybercrime

Oplichters proberen simkaarten klanten KPN en Odido over te nemen

Gegevens
Hoofdcategorie: Internet en Telecom
14 juni 2025

Oplichters proberen door middel van malafide berichten en telefoontjes simkaarten van klanten van KPN en Odido over te nemen, zo waarschuwt de Fraudehelpdesk.

Slachtoffers ontvangen bijvoorbeeld een sms-bericht dat van hun provider afkomstig lijkt en stelt dat de simkaart binnenkort vervalt of wordt gedeactiveerd. Via een link in het bericht kunnen ontvangers hun identiteit of simkaart verifiëren. Op de betreffende site wordt gevraagd om e-mailadres, telefoonnummer en soms ook BSN-nummer. Ook proberen oplichters inloggegevens van het account te stelen.

OdidoScam.jpeg

Daarnaast worden mensen gebeld door oplichters die stellen dat de simkaart van de gebelde persoon moet worden 'gevalideerd' of dat die dringend naar een eSIM moet worden omgezet. De oplichters sturen daarna een phishinglink naar het slachtoffer of vragen in naam van het slachtoffer een eSIM aan. Vervolgens wordt het slachtoffer gevraagd om de mail met gegevens over de eSIM naar een ander e-mailadres door te sturen. Ook stellen de oplichters dat slachtoffers de app van hun provider van hun telefoon moeten verwijderen.

"Klanten laten ons weten dat ze gebeld worden door mensen die zich voordoen als medewerkers van Odido. Ze geven aan dat je simkaart gevalideerd moet worden of dat je meteen moet overstappen naar een andere (e)SIM om afsluiting te voorkomen. Dit klopt niet", aldus Odido. 

Alles bij de bron; Security


 

Cybercrime

NCSC waarschuwt voor phishingmails met nep-dagvaarding

Gegevens
Hoofdcategorie: Internet en Telecom
14 juni 2025

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) waarschuwt vandaag voor phishingmails die van de organisatie afkomstig lijken en een zogenaamde dagvaarding bevatten.

Volgens het bericht zou de ontvanger zich schuldig hebben gemaakt aan het bekijken, verspreiden en bezitten van kinderpornografisch materiaal. Dat is tevens voorzien van de namen en logo's van de nationale politie, het NCSC en Europol, alsmede de namen van de hoofden van deze organisaties.

"Wanneer je deze mail ontvangt, verwijder deze dan direct en maak melding bij de Fraudehelpdesk. Er wordt onderzoek gedaan naar de herkomst van de mail. In algemene zin neemt het NCSC nooit contact op met burgers", laat het NCSC verder weten. 

Alles bij de bron; Security


 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Pagina 2 van 700

  • Start
  • Nieuwsoverzicht
  • Contact
  • Nieuwsarchief

Schrijf je in voor onze wekelijkse Nieuwsbrief

Vul dit veld in
Vul dit veld in

 

WeHebbenHetGeweten

SteunVrijbit

 

PTBanner  

PrivacyGuides

BvV

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

STT Logo

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

 

 

  • Privacyverklaring