NSC heeft een amendement ingediend om de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG) aan te passen.
Als het aan NSC-Kamerlid Six Dijkstra ligt worden boetes voortaan altijd openbaar. "Het doel is om de zichtbaarheid van de AP te vergroten, een afschrikkende werking te creëren voor overtredingen van de AVG, en organisaties de kans te geven van elkaar te leren. Door deze boetes openbaar te maken, wordt het voor ondertoezichtgestelden duidelijker wat de gevolgen zijn van overtredingen, wat hen kan motiveren om hun naleving te verbeteren."
"Het amendement zorgt ervoor dat de AP wettelijk verplicht wordt om boetebeschikkingen openbaar te maken, wat de effectiviteit van de handhaving versterkt en bijdraagt aan meer transparantie en naleving van de AVG", laat Six Dijkstra verder weten.
Er gelden wel verschillende uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer openbaarmaking voor 'onevenredige mate' schade aan de betrokken partij zou veroorzaken of een lopend strafrechtelijk onderzoek of een lopend onderzoek door de toezichthouder zou ondermijnen. De Tweede Kamer moet nog over het amendement stemmen.
De AP liet vorig jaar weten dat beboete partijen meestal naar de rechter stappen om publicatie van een opgelegde boete tegen te houden. In sommige gevallen krijgt die partij dan ook gelijk.
Alles bij de bron; Security
Berichten van Europese gebruikers die niet zijn afgeschermd, worden voortaan door Meta gebruikt om AI-modellen te trainen. Het gaat bijvoorbeeld om foto's die je deelt op Instagram en reacties die je achterlaat op Facebook.
Meta verstuurt deze week meldingen aan gebruikers om ze van de verandering op de hoogte te brengen. Alle berichten die volwassen gebruikers op Facebook en Instagram delen, worden voortaan gebruikt om AI-modellen van Meta te delen. Mits ze openbaar toegankelijk zijn.
Afgeschermde berichten op privéaccounts komen niet in de trainingsdata terecht, belooft het bedrijf. Dat geldt dus ook voor berichten die je via WhatsApp naar vrienden en familie stuurt.
Mensen die niet willen dat hun data worden gebruikt, kunnen via de melding van Meta bezwaar aantekenen. Gegevens van Europese gebruikers die jonger zijn dan achttien jaar, worden überhaupt niet gebruikt om modellen te trainen.
Meta noemt het belangrijk om Europese data te kunnen verwerken om "de diverse nuances en complexiteit van Europese gebruikers" te kunnen begrijpen. Het bedrijf verwijst bijvoorbeeld naar dialecten en het gebruik van sarcasme.
Vorig jaar stopte Meta tijdelijk met het uitbrengen van AI-functies in de EU, nadat privacytoezichthouders het bedrijf hadden teruggefloten.
Alles bij de bron; NU
Frankrijk is begonnen met de implementatie van een wet, waarbij pornosites moeten controleren of bezoekers boven de 18 jaar zijn. Dat kan met het uploaden van bijvoorbeeld een paspoort of het inschatten van de leeftijd via een video-opname.
De wet is vrijdag ingegaan voor sites uit Frankrijk en buiten de EU, sites die in andere EU-landen zitten moeten over een paar maanden voldoen, meldt Politico.
Een parlementslid zegt tegen Politico dat de eerste blokkades als sites niet voldoen, vanaf deze zomer kunnen plaatsvinden. Pornhub vecht de wet aan in een rechtszaak.
Alles bij de bron; Tweakers
De politie roept mensen op te stoppen met de online heksenjacht die in Helmond is ontstaan na de zelfdoding van een 14-jarig meisje.
Sinds bekend werd dat ze op school werd gepest, regent het bedreigingen, zowel bij twee middelbare scholen als bij de scholieren die op sociale media als de pesters worden genoemd.
Bij de politie Helmond is twee keer aangifte gedaan van bedreiging. Berichten aan de school zijn vooral verontwaardigd, haatdragend en dreigend, aldus een woordvoerder van het schoolbestuur.
Volgens de politie gaat er online veel onjuiste informatie rond. Daarmee wordt nog meer onrust gecreëerd ‘en dit kan anderen schaden als je zomaar namen de wereld in slingert en allerlei aannames die niet kloppen’’.
Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace
De gemeente Utrecht gaat geen scanauto's inzetten voor het opsporen van gestolen voertuigen, zo heeft burgemeester Dijkstra in een brief aan de gemeenteraad laten weten. Uit juridisch onderzoek blijkt dat de scanauto niet voor dit doel mag worden ingezet, omdat het in strijd met de AVG is.
"De inzet van de scanauto voor het signaleren van gestolen voertuigen biedt kansen", zo liet Dijksma nog in 2021 weten. De burgemeester merkte op dat het meerwaarde heeft als scanauto's tijdens de reguliere controles op betaald parkeren ook gestolen voertuigen signaleren. "De gemeente Amsterdam zet haar scanauto’s al enige tijd in voor het signaleren van gestolen voertuigen. Tijdens het scannen van de kentekens controleert het handhavingssysteem ook of het om een gestolen voertuig gaat", aldus de burgemeester destijds. "Ook de Utrechtse scanauto’s kunnen technisch gezien op deze wijze worden ingezet voor de signalering van gestolen voertuigen."
Dijksma stelde dat er met betrokken partners werd gewerkt aan een juridisch kader voor het vastleggen van de voorwaarden voor het signaleren van gestolen voertuigen, waaronder de privacyaspecten. Zo zou er ook een Data Protection Impact Assessment (DPIA) plaatsvinden. In 2022 meldde de gemeente dat de pilot mede wegens juridische problemen niet kon worden gestart.
"Bij het interne onderzoek van de juridische mogelijkheden, bij de verdere uitwerking van de pilot, stuitten we op verschillende vragen over het delen van gegevens met ketenpartners. Gelijktijdig aan het onderzoek in Utrecht besloot gemeente Amsterdam op basis van vergelijkbare vragen de inzet van scanauto stil te leggen en extern juridisch advies in te winnen", zo laat de minister nu in een brief aan de gemeenteraad weten.
Uit het juridisch onderzoek blijkt dat er geen wettelijke basis is om parkeerdata te delen met partners zoals de RDW en de politie, omdat het niet past binnen de publieke taak van de gemeente om parkeerbelasting te innen. Ook wordt het standaard delen van gegevens als bovenmatig beschouwd, voegt Dijksma toe. "Op basis van deze conclusies vinden we het niet verantwoord om de scanauto’s in te zetten voor het signaleren van gestolen voertuigen", aldus de burgemeester, die nu heeft besloten om de toegezegde pilot niet uit te voeren
Alles bij de bron; Security
X heeft mogelijk de privacy van zijn Europese gebruikers geschonden. Het socialmediabedrijf trainde zijn chatbot Grok stiekem met persoonlijke gegevens van Europese gebruikers.
Voor het trainen van Grok, de sarcastische chatbot van Elon Musks AI-bedrijf xAI, zijn openbare berichten op X gebruikt. Daarmee heeft het bedrijf echter mogelijk de Europese AVG-wet geschonden, laat de Ierse Data Protection Commission weten.
Volgens de privacywetgeving van de EU moeten gebruikers zelf kunnen bepalen of bedrijven hun privégegevens mogen verwerken. X had daar geen boodschap aan, want het bedrijf besloot in mei vorig jaar om alle gebruikers hier automatisch toestemming voor te laten verlenen.
X besloot jl september zijn bot niet meer te trainen met de data van Europeanen. Maar ondertussen werd de bot natuurlijk al wel maanden getraind met posts van EU-gebruikers.
Met dit onderzoek kan de toezichthouder formeel bewijzen dat X daarmee de AVG heeft geschonden. Vervolgens zou de DPC een boete van maximaal 4 procent van de wereldwijde jaaromzet kunnen opleggen.
Als dat gebeurt, zou het de tweede keer zijn dat X een Europese AVG-boete krijgt. In 2020 moest het bedrijf, toen nog onder de naam Twitter, een boete van 450.000 euro aftikken vanwege een bug waardoor afgeschermde accounts in sommige gevallen toch voor iedereen te zien waren.
Alles bij de bron; Bright
Een (voormalige) politieagent bij het Amsterdamse korps zou voor zeker 27.000 euro informatie uit politiesystemen hebben verkocht.
Volgens Het Parool heeft de Rijksrecherche vastgesteld dat een hondenbegeleider de informatie met zijn in drugs handelende broer als tussenpersoon doorgaf.
Na twaalf onrechtmatige bevragingen heeft hij ‘minimaal 42’ gevoelige gegevens doorgegeven, zo is de verdenking. Dat ging vooral om kentekengegevens en identiteitsgegevens, maar hij heeft ook gekeken of er onderzoeken liepen tegen bepaalde personen, en of er acties op til waren. De man heeft recent een deels bekennende verklaring afgelegd.
De politie vond bij toeval in een ander onderzoek een chat in een iPhone, waaruit op te maken viel dat er tegen betaling informatie uit politiesystemen werd opgevraagd.
Onderzoek van de Rijksrecherche leidde vervolgens naar minstens tien verschillende accounts van Amsterdamse agenten, waarvan drie hondengeleiders omdat hij ook op accounts van collega’s in de systemen informatie zou hebben opgevraagd, bijvoorbeeld via het systeem aan boord van politieauto’s als hij met een collega op pad was.
Alles bij de bron; CrimeSite
De Nederlandse navigatie-app Magic Earth is in korte tijd gegroeid van 230.000 naar ruim 600.000 gebruikers. De app, die privacy als kernbelofte voert, profileert zich nadrukkelijk als Europees alternatief voor Google Maps. Gebruikersdata worden niet verzameld, advertenties ontbreken. De groei komt volgens ontwikkelaar Magic Lane voort uit de “de-Amerikanisering” van digitale diensten.
Door de onverwachte stijging in gebruik – een groei van 250 procent binnen zes weken – wordt de servercapaciteit versneld uitgebreid. Om die schaalvergroting te bekostigen, introduceert het bedrijf een bijdrage van 99 cent per jaar. Na een gratis proefmaand gaan gebruikers automatisch over op het betaalmodel.
De onderneming zegt daarmee onafhankelijk te kunnen blijven. “Zonder advertenties, zonder tracking”, aldus CEO Raymond Alves. “Dankzij een kleine jaarlijkse bijdrage kunnen we doen waar we voor staan.”
Magic Earth is nog volop in ontwikkeling. De ontwikkelaars wijzen wel op extra’s als ‘blue light routing’ voor hulpdiensten, truck- en camperroutes en een groeiend aanbod voor fietsgebruik: van race en gravel tot e-bike.
Zakelijke toepassingen zijn voor Magic Lane de primaire focus. De snelle groei van de consumentenversie wordt intern omschreven als een “bijvangst met een opmerkelijke aanleiding”. De combinatie van betaalbaarheid, Europese oorsprong en focus op privacy lijkt overstappers naar de Magic Earth-app te navigeren.
Alles bij de bron; Mobiliteit