Bij de ransomware-aanval op Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) van vorige maand is geen data gestolen, zo heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid aan de Tweede Kamer laten weten. Aanvallers wisten interne systemen van de VNOG te infecteren, waardoor met name de kantoorprocessen ernstig werden verstoord.

Vandaag laat de VNOG zelf weten dat alle systemen weer operationeel zijn. "Na de aanval met cybersoftware zijn bij de VNOG alle systemen veilig hersteld en op orde. De VNOG is ook weer per e-mail bereikbaar", zo meldt de Veiligheidsregio. De VNOG voegt toe dat het onderzoek naar de aanval nog niet is afgerond. "Daarom kunnen wij geen informatie geven over welke partij achter deze aanval zit en hoe dit heeft kunnen gebeuren."

Naar aanleiding van de aanval bij de VNOG is er door de veiligheidsregio's geïnvesteerd in extra veiligheidsmaatregelen waaronder een actieve security monitoring via een extern SOC (Security Operations Center). De VNOG bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost-Gelderland die samenwerken op het gebied van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, bevolkingszorg en crisisbeheersing en rampenbestrijding. 

Alles bij de bron; Security


 

Diverse Nederlandse ziekenhuizen hebben te maken met een ict-storing door een nog onbekende oorzaak. Door de storing zijn dossiers niet in te zien en werken aanmeldzuilen in de ziekenhuizen niet.

Het gaat om het Isala-ziekenhuis in Zwolle, de ZorgSaam Zorggroep in Zeeuws-Vlaanderen en Noordwest Ziekenhuisgroep in onder meer Alkmaar die met de storing te maken hebben, meldt de NOS. Patiëntenportalen van het Diakonessenhuis in Utrecht, Sint Jans Gasthuis in Weert en het Dijklander Ziekenhuis in onder meer Purmerend hebben ook last van een storing.

Noordwest zegt dat de storing ligt bij dienstverlener ICTZ, maar die ontkent dat de storing bij dat bedrijf vandaan komt. Tweaker CptMorgan oppert dat de storing wellicht ligt bij de leverancier van het EPD-systeem, Chipsoft. Dat bedrijf kan dat vooralsnog niet bevestigen. "Maar we zijn op de hoogte van de storing", aldus een medewerker. Een andere verklaring is dat er een storing is bij de hosting van de ziekenhuizen.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Door een fout in het beveiligingssysteem van een digitale kuisheidsgordel, kan een hacker ineens de controle over de edele delen van een man overnemen. Het seksspeeltje kan op afstand worden vergrendeld en dan is het geslachtsdeel van de mannelijke gebruiker er met geen mogelijkheid uit te krijgen. 

Cellmate is ontwikkeld door het Chinese bedrijf Qiui. Een man kan er zijn geslachtsdeel in schuiven. Vervolgens wordt het elektronische apparaat vergrendeld. De kuisheidsgordel kan alleen ontgrendeld worden met behulp van Bluetooth of via een app op de smartphone. Er is dus geen fysieke sleutel of de mogelijkheid het apparaat met de hand te openen.

Onderzoekers uit Groot-Britannië ontdekten verschillende kwetsbaarheden in het beveiligingssysteem. „We ontdekten dat hackers op afstand kunnen voorkomen dat het Bluetooth-slot wordt geopend, waardoor het geslachtsdeel van de gebruiker vast komt te zitten in het apparaat.” Volgens de onderzoekers kan in dat geval alleen een slijptol of ander geschikt gereedschap nog uitkomst bieden.

Door het lek kunnen de hackers ook persoonlijke gegevens van de gebruikers inzien. Het Chinese Qiui is in april al op de hoogte, maar gebruikers van de oudere versies van het digitale apparaat blijven kwetsbaar.

Alles bij de bron; Telegraaf


 

Het lijstje critici van de sleepwet wordt steeds langer. In reactie op de kritische rapporten van de toezichthouder lijken nu zelfs de ministers op te roepen tot een betere wet.

Bits of Freedom schreef eerder al over de laatste kritische rapporten van de toezichthouder (CTIVD). Als reactie op deze niet mis te verstane kritiek schrijven de Ministers van Binnenlandse Zaken en van Defensie nu dat de sleepwet inderdaad tekortschiet in het beschermen van de rechten en vrijheden van burgers, en dus moet worden aangepast.

In hun beleidsnotitie schrijven zij: ...De CTIVD acht het wenselijk om tot een meer inclusieve wettelijke regeling van bulkdatasets te komen die recht doet aan de bescherming van fundamentele rechten van burgers en de operationele waarde van bulkdatasets voor de diensten. Wij onderschrijven deze opvatting van de CTIVD...

...Wij menen dat tot het moment dat de Wiv 2017 ter zake zal worden gewijzigd, aanvullende maatregelen nodig zijn die recht doen aan de bescherming van fundamentele rechten van burgers en de operationele waarde van bulkdata van de diensten. Daarom komen wij met aanvullende regels en waarborgen, die zullen gelden voor de verdere verwerking van alle bulkdatasets (met uitzondering van 00G-interceptie)...

Bit of Freedom is blij dat de ministers erkennen dat de sleepwet tekortschiet in het beschermen van de rechten en vrijheden van burgers bij het gebruik van bulkdatasets door de geheime diensten en dus moet worden aangepast. Zoals wij eerder schreven ligt er nu een wijzigingsvoorstel bij de Eerste Kamer met cosmetische aanpassingen. Een goede eerste stap om tot een betere wet te komen zou dus zijn om dit voorstel van tafel te vegen en ruimte te maken voor een voorstel dat echt iets verbetert.

Alles bij de bron; Bits of Freedomreedom


 

De wettelijke verplichting ‘digitale toegankelijkheid overheid’ is per 23 september 2020 van kracht. Dit betekent dat alle websites van alle overheidsinstanties de toegankelijkheidsnormen vanaf die datum moeten toepassen.

Het is voor iedereen belangrijk dat websites, online documenten en mobiele applicaties toegankelijk zijn, zeker voor mensen met een beperking. Het gaat soms om kleine aanpassingen zoals goed contrast tussen tekst en achtergrond. Maar het is ook belangrijk dat een website goed werkt op een tablet of gelezen kan worden door hulpsoftware.

Logius heeft een meldpunt ontoegankelijke overheidswebsites gelanceerd. Iedereen die op een ontoegankelijke website terecht komt, waar geen toegankelijkheidsverklaring is gepubliceerd, kan hiervan een melding maken. Logius neemt de melding in behandeling.

Alles bij de bron; RijksOverheid


 

Technologie voor gezichtsherkenning werkte tot dusver ondermaats bij zwarte mensen. Charlette N’Guessan ontwikkelde software die wél werkt en in Afrika het bankverkeer aanmerkelijk kan versimpelen.

Om een identiteit vast te stellen was er in veel Afrikaanse landen tot nu toe contact in levende lijve nodig tussen bijvoorbeeld een bankemployee en een klant. Zo alleen kan een bank registreren dat een rekeninghouder ook echt de rekeninghouder is, door het identiteitsbewijs te vergelijken met de aanwezige persoon. Het is voor banken verplicht om dat te controleren, maar deze werkwijze is tijdrovend en in coronatijd vrijwel onmogelijk.

N’Guessan en haar team ontwikkelden een programmaatje, een interface, dat het probleem online oplost en juist bruikbaar is bij mensen met een donkere huidskleur. Bij het verificatieproces online gaat het erom dat de persoon de persoon is volgens zijn identiteitsbewijs, en niet iemand anders én geen robot. 

Het programma van N’Guessan is simpel: de foto van het identiteitsbewijs wordt gematcht met een live video van het gezicht die tijdens de identificatieprocedure wordt gemaakt. De biometrische gegevens van de identiteitsfoto worden vergeleken met die van de video. Bij een match weten banken, douane, e-learningplatforms of stembureaus, dat iemand is wie hij of zij zegt te zijn.

“De huidige identificatieprogramma’s komen van buiten Afrika en zijn duur. Wij kunnen dat dus veel goedkoper en efficiënter”, zegt N’Guessan. Bovendien is westerse software (onbedoeld) op witte en niet op zwarte mensen gericht.

Alles bij de bron; Trouw


 

Uit eenonderzoek, dat werd afgenomen bij 1.015 Belgen in het bezit van een smartphone, blijkt dat de gemiddelde Belg 17 apps op zijn smartphone heeft. In Vlaanderen behoren Facebook en de NMBS tot de populairste apps. 

In deze digitale wereld blijft privacy echter een belangrijk aandachtspunt. Bijna 6 op de 10 Belgen willen online geen persoonlijke data delen. Ze hebben weinig moeite met hun voornaam, geslacht, nationaliteit en vrijetijdsbesteding, maar gegevens delen die veeleer een privékarakter hebben, zoals familienaam, adres of inkomen, ligt veel moeilijker. 

Opvallend: hoe commerciëler de sector in kwestie, hoe wantrouwerig de Belg wordt over zijn privacy. De Belg is wel vragende partij om meer verrichtingen online te kunnen, zolang zijn privacy niet in het gedrang komt.

Alles bij de bron; Knack


 

Na het kijken van de Netflix-documentaire The Social Dilemma zal menigeen Facebook, Twitter en/of Instagram van zijn of haar telefoon hebben verwijderd. Het is duidelijk dat er iets moet worden gedaan tegen de alsmaar groter wordende invloed van sociale media op ons dagelijks leven, maar een concrete oplossing is er nog niet.

Betaalde accounts zouden in theorie een optie kunnen zijn om een reclamevrij Facebook of Instagram aan te bieden. Spotify en andere streamingsdiensten maken al onderscheid tussen betalende gebruikers en niet-betalende gebruikers. De niet-betalende gebruikers krijgen bijvoorbeeld advertenties te zien en te horen, terwijl de betalende gebruikers reclamevrij streamen. Dat slaat aan: het aantal betalende gebruikers nemen elke maand toe. Maar zou dat ook zo werken voor sociale media?

Guda van Noort, Professor van Persuasion & New Media Technologies aan de Universiteit van Amsterdam, heeft haar bedenkingen: “Bij streamingdiensten komen de reclames middenin een spannende serie of tussen de nummers door. Het verdienmodel van bijvoorbeeld Spotify lijkt erop gericht om de reclames zo irritant mogelijk te maken, zodat mensen gaan betalen om ze te vermijden. Bij sociale media zijn de reclames veel meer geïntegreerd in de tijdlijn, zoals bijvoorbeeld op Facebook of Instagram, en blijven daardoor minder opgemerkt. Ook zijn reclames op social media vaak meer gepersonaliseerd, en daarmee meer relevant en minder irritant.”

Van Noort stelt dat mensen een afweging maken tussen de voor- en nadelen van sociale media. Aan de ene kant is het een manier om jezelf uit te drukken en op de hoogte te blijven van wat anderen doen, maar aan de andere kant zijn er de nadelen van privacy-inbraak, polarisatie en verslaving: “Dat noemen we het ‘privacy calculus-model’. De afweging is een soort paradox of, inderdaad, een dilemma.” The Social Dilemma is er dus wel degelijk, maar of men er ook echt mee zit is een tweede. Hoewel steeds meer mensen meer kennis hebben over de nadelen, is er maar een heel klein deel dat er ook daadwerkelijk iets aan verandert...

...Is de enige optie voor mensen die hun data veiliger willen stellen dan toch om de sociale media te verwijderen? Universitair hoofddocent Innovatiemanagement Thijs Broekhuizen (Rijksuniversiteit Groningen) denkt dat er in de toekomst wellicht nog twee andere mogelijkheden zijn: “Wat ook een mogelijkheid is, is dat er steeds meer kleinere netwerken gaan ontstaan. De handelingen van de grootste sociale media komen namelijk steeds meer onder vuur te liggen.” Een tweede optie is geen betaalde, maar betalende sociale media. “Het wordt mensen steeds meer duidelijk hoeveel hun clicks, views en gebruik waard zijn voor de platforms en adverteerders. Het zou kunnen dat je straks als consument betaald krijgt voor het delen van meer data.” Dit zou volgens hem wel tot een digital divide leiden: het armere deel van de wereld zal hun data te koop aanbieden, terwijl het rijkere deel hun privacy kan waarborgen. 

Alles bij de bron; HPdeTijd


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha 

 SteunVrijbit

  

PT Banner

BvV

150 voorkom

 

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

STT Logo

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

ikhebniksteverbergen