De Europese spoorbedrijven vrezen dat de nieuwe Belgische verplichting om gegevens van treinreizigers door te sturen kan leiden tot het einde van het internationale treinverkeer van en naar België. Dat schrijft de topman van de Gemeenschap van Europese spoorweg- en infrastructuurbedrijven (CER) in een brief aan de Belgische regering...

...Om de screening mogelijk te maken, zullen spoorwegmaatschappijen allerlei gegevens van hun passagiers moeten doorsturen naar de Passagiersinformatie-eenheid (PIE), een nieuwe dienst van het Crisiscentrum van de FOD Binnenlandse Zaken. Dit moet gebeuren op vier tijdstippen: 48 en 24 uur voor vertrek, maar ook net voor het vertrek en bij aankomst van de trein.

Later zullen spoorwegmaatschappijen bij het instappen ook moeten nakijken of de naam op het treinticket overeenkomt met het identiteitsbewijs van de passagier, net zoals bij een vliegreis dus. Door al deze maatregelen zullen internationale ritten met hogesnelheidstreinen door België zeker 20 tot 30 minuten langer gaan duren, voorspelt de Europese spoorkoepel, en mogelijk nog langer. 

Bovendien zal het de concurrentiekracht van de spoorbedrijven aantasten, vreest de CER-topman, omdat het de bedrijven op extra kosten zal jagen die ze op hun beurt moeten doorrekenen naar hun klanten.

Alles bij de bron; VRT


 

Bits of Freedom wil dat de Autoriteit Persoonsgegevens een onderzoek start naar de online advertentieveilingen die van real time bidding (RTB) gebruikmaken. Hierbij wordt advertentieruimte op websites via een geautomatiseerde veiling verkocht aan adverteerders.

Elke keer dat iemand een website bezoekt en een gerichte advertentie te zien krijgt, worden gegevens over wat hij of zij leest of bekijkt naar bedrijven gestuurd. Dit worden ook "bid requests" genoemd. Advertentiebedrijven versturen deze gegevens naar tal van bedrijven om zo adverteerders te laten bieden om advertenties aan bezoekers te tonen. Bedrijven kunnen zo gericht adverteren.

Bid requests kunnen allerlei persoonlijke informatie bevatten, zoals hetgeen dat de bezoeker leest of bekijkt, locatiegegevens, informatie over het gebruikte apparaat, uniek tracking-ID en ip-adres. "Een groot probleem is dat er nauwelijks zicht of controle is op wat er vervolgens met al die persoonsgegevens gebeurt. Of alle partijen die op deze manier gegevens ontvangen hier ook op een correcte manier mee omgaan is nauwelijks te controleren", stelt Bits of Freedom.

Soortgelijke verzoeken worden vandaag ingediend bij de toezichthouders in België, Luxemburg en Spanje. Eerder werden privacytoezichthouders in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Polen gevraagd om op te treden.

Alles bij de bron; Security


De persoonlijke informatie, waaronder telefoonnummers en e-mailadressen, van miljoenen Instagram-influencers heeft voor onbekende tijd online gestaan, meldt TechCrunch maandag. De gegevens waren gekoppeld aan openbare profielinformatie.

De gegevens waren inzichtelijk via een server die niet was afgeschermd met een wachtwoord. Volgens de Amerikaanse nieuwssite waren daar de gegevens van in ieder geval 49 miljoen accounts te vinden.

Naast influencers, personen met een groot online bereik die via sociale media marketing bedrijven, bevatte de database ook gegevens van accounts van beroemdheden en bedrijven. Wie precies slachtoffer is geworden van de dataverzameling, is uit de berichtgeving niet duidelijk.

Alles bij de bron; NU


 

Het OM test in de komende maanden de inzet van slimme camera's langs de A28 bij Amersfoort . Het doel is om kentekens vast te leggen van automobilisten die rode kruizen boven de snelweg negeren.

De camera's zijn slim in die zin dat ze het rode kruis van borden onder verschillende hoeken herkennen, vertelt Marloes van Kessel van het OM. "De bedoeling is dat de camera's op verschillende plekken opgesteld kunnen worden zodat ze vanuit verschillende hoeken de rode kruizen moeten kunnen herkennen, ook als die tijdelijk bij wegwerkzaamheden aanwezig zijn. Daarnaast ziet de camera als en zo ja om wat voor voertuig het gaat en maakt deze zowel een foto als een video-opname. Op de beelden zijn de auto's om die van de overtreder heen geblurred." Volgens Van Kessel is er ondersteuning voor kentekenherkenning: daar stelt de camera op scherp.

Het Openbaar Ministerie en Rijkswaterstaat gaan de camerabeelden van 27 mei tot en met 1 juli uitlezen.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Google blijkt bij te houden wat gebruikers kopen door e-mails te scannen en aankopen onder te brengen op een aparte webpagina. Deze is weliswaar alleen in te zien door de gebruiker, maar de gegevens lijken verzameld te worden zonder goedkeuring van de gebruiker.

Gebruikers kunnen hun eigen aankopen inzien op de webpagina ‘Purchases’ of ‘Aankopen’. De gegevens worden automatisch gescand uit e-mails in Gmail, en vervolgens in een lijst gezet. Het lijkt dus een functionaliteit te zijn die door Google doelbewust is ingebouwd, maar vooralsnog geen aandacht heeft gekregen...

...Overigens is het wel mogelijk om aankopen te verwijderen uit de lijst, maar daarvoor moet je de e-mail met de gegevens ook verwijderen. Dat is niet evident als je die e-mail wilt bijhouden voor je administratie of als garantiebewijs. Er is bovendien geen functie om meerdere items tegelijkertijd te verwijderen. Ook hoe de functie volledig uitgezet kan worden, blijkt niet uit de informatie die Google online heeft gezet. 

Wil je de lijst toch wissen? Dan moet je handmatig alle e-mails verwijderen die Google gebruikt om je aankopen te registreren. Zo doe je het;

Ga naar ‘Aankopen’. Klik op de aankoop die je wilt verwijderen en klik op het volgende scherm op ‘Aankoop verwijderen’. Daarna word je doorgestuurd naar de e-mail in je Gmail-inbox. Verwijder tot slot de e-mail door op het vuilbakje bovenaan te klikken. Herhaal het proces voor elke aankoop die je wilt wissen.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]


 

Op 23 mei 2019 is het tijd voor de Europese Parlementsverkiezingen. De privacy van burgers is hierbij een belangrijk thema. Benieuwd welke standpunten de politieke partijen innemen met betrekking tot privacy? VPNGids.nl heeft zes stellingen m.b.t. privacy voorgelegd aan alle verkiesbare partijen. In één oogopslag valt te zien welke partijen het eens of oneens zijn met een bepaalde stelling. Daarnaast lichten de partijen toe waarom ze het eens of oneens zijn met de stellingen...

...Toelichting: In onderstaande tabellen vind je per stelling de standpunten van de verschillende politieke partijen. Door op het logo van een partij te klikken, wordt de motivatie van die partij getoond. Van PVV, DENK, PvdA en Forum voor Democratie hebben wij ondanks herhaalde verzoeken geen input ontvangen. Om die reden ontbreken hun standpunten over privacy in Europa.

...De partijen die structureel het belang van online privacy onderstrepen én prioriteren in hun antwoorden zijn Partij voor de Dieren, de Piratenpartij, Volt en tot op zekere hoogte ook GroenLinks. Jezusleeft lijkt de partij te zijn die de strengste regulering van het internet beoogt ten koste van privacy. De overige partijen laten vooral een divergent beeld zien, waarbij soms het belang van privacy meer gewicht wordt toegekend en soms het belang van een conflicterend belang, afhankelijk van de stelling.

Alles bij de bron; VPNGids


 

Wie een kapper in de buurt zoekt, wil weten hoe laat de trein naar Den Helder vertrekt of een kinderfeestje organiseert kan al bijna niet om de techbedrijven heen: Grote kans dat Google de weg naar een nieuw kapsel wijst, een app op de telefoon de treinreis plant en WhatsApp de cadeauwensen van dochterlief doorgeeft. En dat vrienden en familie de foto’s van het feestje uiteindelijk op Facebook zien...

Reuzehandig dat technologie dit mogelijk maakt, maar het heeft ons bijna ongemerkt ook in de armen van een handvol techgiganten gedreven. Maar dat heeft ook een keerzijde, stelt Mekić. „Google en Facebook zijn beursgenoteerde bedrijven en moeten ook geld verdienen. Veel van die inkomsten komen uit advertenties. En om gebruikers relevante advertenties te kunnen tonen, hebben ze privé-gegevens nodig." 

„Ze maken profielen van je. Hoe meer ze van je weten, hoe meer je waard bent. Dat wordt praktisch al gebruikt door adverteerders. Er zijn naast Google en Facebook allemaal ’tussenbureaus’ actief op het internet die precies hetzelfde doen, maar waar je nog nooit van hebt gehoord. Ze komen echt heel veel te weten: over je etniciteit, je religie, je seksuele voorkeur, je inkomen. Omdat alles wordt gevolgd en opgeslagen.”

Alles bij de bron; Telegraaf


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha 

 SteunVrijbit

  

PT Banner

BvV

150 voorkom

 

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

alt

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

ikhebniksteverbergen