Sinds de Europese privacywet GDPR doen bedrijven er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren, met een stortvloed aan irritante cookies tot gevolg. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop? Cynisme en privacy-moeheid liggen op de loer...
...Wat blijkt? Privacy-moeheid is zelfs belangrijker in het begrijpen van het gedrag van internetgebruikers dan de zorgen van mensen over hun privacy. Door privacy-moeheid trekken consumenten zich terug uit privacy-zaken op het internet, raken zij steeds ontevredener over sociale netwerksites en verliest informatie op-maat zijn relevantie, omdat het gelijk de vraag oproept hoe organisaties aan de data zijn gekomen om gepersonaliseerde aanbiedingen te kunnen doen.
Tegenwoordig is er wellicht sprake van een serieuze ‘privacy-overload’. Consumenten ontvangen domweg teveel aan informatie over privacy om het verstandig te kunnen verwerken. De autonomie en zeggenschap van consumenten is nu gereduceerd tot één razendsnelle klik, het wel of niet accepteren van cookies en ingewikkelde privacy-voorwaarden. Kortom, de Europese privacywetgeving is noodzakelijk, maar de naleving kan beter.
Praktische implicaties
Alles bij de bron; MarketingFacts
De Amerikaanse dataspecialist Alex Pentland ziet de gevaren van een wereld die door data wordt gedreven. Maar als burgers hun persoonlijke gegevens bundelen, ontstaan ook mogelijkheden.
Alex Pentland stond aan de wieg van het Media Lab van het Massachusetts Institute of Technology. Hij is adviseur van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Zijn ideeën lagen mee aan de basis van de General Data Protection Regulation (GDPR), de Europese regels voor het beheer en de beveiliging van persoonlijke data. En in zijn boek ‘Social Physics’ uit 2015 bestudeerde hij al het sociaal gedrag aan de hand van beschikbare data.
Alles bij de bron; deTijd [longread]
Google gaat maatregelen nemen om de privacy van Google Assistant-gebruikers beter te beschermen in de toekomst. Het zal wel blijven luisteren naar audiofragmenten, maar iedereen moet daar expliciet toestemming voor geven.
Gebruikers zullen vanaf nu zelf kunnen instellen of zij Google toestemming willen geven om mee te luisteren met Google Assistant. Google luistert al jarenlang mee naar conversaties tussen gebruikers en de virtuele spraakassistent. Het doet dit naar eigen zeggen om de spraaktechnologie te verbeteren. De AI analyseert deze audiofragmenten om menselijk gedrag beter te kunnen imiteren.
Alles bij de bron; TechPulse
De medewerker van het Haga-ziekenhuis die eerder deze maand papieren met patiëntengegevens liet liggen in een winkelwagentje van een supermarkt, is ontslagen.
De medewerker had de dienstoverdracht gebruikt als boodschappenlijstje. In de overdracht stonden allerlei privacygevoelige gegevens zoals de namen van patiënten, de behandelend arts, de reden voor opname en ook welke medicatie werd verstrekt.
Een andere klant van het winkelcentrum in Rijswijk vond de papieren met de vertrouwelijke gegevens en bracht ze naar de politie.
Alles bij de bron; NOS
De directeur en een medewerker van een Brits cameratoezichtbedrijf zijn maandag veroordeeld tot een celstraf van respectievelijk veertien en vijf maanden voor het opzoeken en verspreiden van beelden van de overleden Argentijnse voetballer Emiliano Sala.
Uit onderzoek bleek dat de directeur van het bedrijf de beelden illegaal had opgezocht en er foto's van had gemaakt, die zij via Facebook Messenger deelde.
Alles bij de bron; NU
Gegevens van deelnemers van de Dam tot Damloop waren gemakkelijk in te zien door derden omdat de app slecht beveiligd was, ontdekte de NOS.
De slechte beveiliging maakte het mogelijk om e-mailadressen, namen en geboortedata in te zien. Het lek zat in het gedeelte van de app waarmee gebruikers deelnemers konden volgen. De zoekfunctie van dit gedeelte was niet goed beschermd tegen misbruik.
NOS wist de e-mailadressen van zo'n vierduizend deelnemers op te vragen. Na melding heeft de app-ontwikkelaar het gat gedicht.
Alles bij de bron; NU
RTL nieuws meldt dat 14.000 slimme camera's in Nederland van de merken Apexis en Sumpple een lek hebben. De database waarop inloggegevens opgeslagen worden, is slecht beveiligd en de gebruikerswachtwoorden staan er in plaintext, waardoor praktisch iedereen kan meekijken.
Niet alleen is het wachtwoord van de database buitengewoon zwak, maar de database bevat ook de locatiegegevens van het apparaat en het e-mailadres waaraan hij gekoppeld is, waardoor het relatief eenvoudig is om degene die bekeken wordt ook op te sporen. Wie toegang heeft tot de camera, kan niet alleen meekijken, maar ook de camera draaien en door de babyfoonspeaker praten. Omdat de database zelf zo slecht beveiligd is, helpt het voor gebruikers niet om hun wachtwoord te veranderen.
De 14.000 camera's staan in Nederland, maar wereldwijd zou het gaan om 'vele honderdduizenden', aldus de nieuwssite. De camera's werden verkocht bij Bol.com, Amazon en Aliexpress. Ook Trust koopt de camera's in, maar gebruikt zijn eigen inlogsysteem, waardoor het buiten schot blijft.
Apexis is het moederbedrijf van Sumpple, en om die reden delen de twee bedrijven ook een database. De twee hebben niet gereageerd op contactverzoeken van hackercollectief The Arcanum Group, dat het lek in augustus ontdekte, noch op de verzoeken van RTL Nieuws.
Alles bij de bron; Tweakers
Tencent en Alibaba weigeren aan het door de regering gesteunde bedrijf voor kredietscore Baihang hun gegevens over consumentenleningen over te dragen. Baihang werd vorig jaar door de Nationale Bank opgericht.
Zowel Alibaba als Tencent werden er aandeelhouder naast 6 andere waarbij Ook Didi Chuxing en online dating dienst Baihe.com . Zo werd gehoopt op een vlotte overdracht van gegevens. Tencent en Alibaba, die wellicht over meer verbruikersgegevens beschikken dan welk ander bedrijf ook, weigeren dat en in totaal zijn maar drie van de acht Baihang aandeelhouders van plan om data over te dragen.
Vorig jaar trok de Nationale Bank de vergunningen voor Alibaba en Tencent om een eigen kredietscoresysteem op te zetten in. De Financial Times meent te weten dat VS databaronnen likkebaarden naar de gegevens van de Chinese verbruikers, annex kredietscores. De twee giganten zitten tussen twee vuren: als ze toegeven aan de Chinese overheid dreigen ze door de VS overheid als onbetrouwbaar te worden bestempeld zoals Huawei heeft mogen ervaren.
Bron; ChinaSquare