Sociale mediaplatformen zoals Facebook weten veel over ons. Soms lijkt het zelfs alsof het platform ons beter kent dan wijzelf. Elke dag plaatsen gebruikers foto’s, delen ze updates, liken ze en klikken ze erop los. En dat hoeft niet enkel op Facebook te zijn. Aangezien het bedrijf ook Instagram en WhatsApp in eigen handen heeft, komt alles bij elkaar terecht.
Al die handelingen genereren data, letterlijk tonnen data. Op basis van die data kunnen bedrijven onze gebruikerservaring in principe alleen maar verbeteren. Hoe meer ze over onze voorkeuren weten, hoe relevanter de inhoud die we te zien krijgen. Daar zit een vorm van waarheid in, echter leidt het wereldwijd ook tot privacydebatten. Hoe ver mag/kan een bedrijf nu eigenlijk gaan? In een wereld waar data wordt gezien als het nieuwe goud kan je als gebruiker wel iets doen, namelijk je privacy zoveel mogelijk onder controle houden.
Stap 1: Privacycontrole
Stap 2: Beveiliging
Stap 3: Advertentievoorkeuren
Stap 4: Extra’s
Als het op privacy aankomt, kan je nooit te veel doen. Voor deze stap ga je best naar de Facebook-app op je smartphone. Indien je dus Facebook voornamelijk via de mobiele app gebruikt, ga dan naar Privacysnelkoppelingen in de Facebook-app. Onder Privacysnelkoppelingen kan je nog een heleboel andere tools terugvinden die je gebruikerservaring kunnen verbeteren. We raden je aan om ook de stukjes rond veiligheid, juridisch en beleid eens door te nemen. Ze hebben in principe weinig effect op je instellingen maar het is altijd goed om te weten waar het platform zich vandaag de dag mee bezighoudt.
Alles bij de bron; Clickx
KPN werkt samen met Tencent, de Chinese internetgigant die in verband wordt gebracht met vergaande staatssurveillance en onderdrukking van minderheden in China. Het Nederlandse telecombedrijf heeft een app ontwikkeld voor het WeChat-platform gericht op Chinese reizigers.
De app WeGoEU van KPN helpt Chinezen in Europa op weg en wijst ze bijvoorbeeld op musea, restaurants, toeristenbureaus, openbaar vervoer en hulpdiensten. Omgekeerd volgt deze digitale reisgids de Chinezen bij alles wat ze doen.
Afgaande op de privacyvoorwaarden verzamelt WeGoEU persoonlijke gegevens zoals naam, telefoonnummer, thuisadres en e-mail. Verder worden zoekopdrachten, bezochte websites en betalingen binnen WeChat Pay en binnen de WeGoEU-app opgeslagen. Ook kan de locatie van de smartphone worden bewaard. De app verzamelt persoonsgegevens, zoals locatie en betalingen, en bewaart die in Nederlandse datacentra.
Hierbij is de Europese privacywet van kracht. De AVG trekt een virtuele grens rond de Europese Unie, die persoonsgegevens niet zomaar mogen passeren. Of een land voldoende bescherming biedt, bepaalt de Europese Commissie. Die kijkt daarvoor naar privacywetgeving, de bescherming van mensenrechten en de onafhankelijkheid van de rechtsstaat. China staat niet op de lijst met goedgekeurde landen. En dus mogen persoonsgegevens niet naar China worden verstuurd. Tencent bewaart gegevens op servers in China, meldt de privacyverklaring...
...Dat het hier om een ethisch vraagstuk gaat, is evident, zegt Peter-Paul Verbeek, hoogleraar filosofie van mens en techniek aan de Universiteit Twente... Ook heeft hij veel vertrouwen in het concept ethics by design. “Zorg dat de ethiek is ingebakken als je technologie ontwikkelt. Er moet een ontwerp mogelijk zijn, dat Nederlandse bedrijven in staat stelt de Chinezen te faciliteren zonder het Chinese surveillancesysteem te ondersteunen.”
Sommige werknemers van KPN hebben kritiek op de samenwerking: ‘Ons moreel kompas is de weg kwijt’. Verbeek: “Zo’n discussie is ontzettend belangrijk binnen onze democratie. Ook in het geval van KPN is het goed dat dit gesprek wordt gevoerd. Ik ken KPN ook niet als een amoreel bedrijf, maar juist als een bedrijf dat over deze dilemma’s nadenkt.”
Alles bij de bron; Trouw
De Belgische stichting Ministry of Privacy wil zich breed gaan inzetten als een onafhankelijke privacywaakhond. De stichting werd vorig jaar opgezet om een juridische strijd aan te gaan tegen de wet die vingerafdrukken verplicht op de elektronische id-kaart.
Matthias Dobbelaere-Welvaert, de directeur en oprichter van de stichting, noemt dokters die zich illegaal toegang verlenen tot medische dossiers en ANPR-camera's die 'overal zonder nadenken worden neergezet' als recente privacyproblemen die spelen in België. Met zijn stichting wil hij zich meer activistisch opstellen dan de bestaande Gegevensbeschermingsautoriteit, dat is de Belgische tegenhanger van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens.
Ministry of Privacy wil vooral inzetten op bewustmaking en informatiecampagnes, maar overweegt ook juridische acties 'als laatste stap'.
Alles bij de bron; Tweakers
Het aantal contactloze betalingen met een smartphone of wearable is vorig jaar enorm gegroeid, blijkt uit een grafiek van Betaalvereniging Nederland. Eind 2018 waren betalingen met dergelijke hardware nauwelijks zichtbaar in de grafiek, maar afgelopen december vormden ze 10 procent van alle contactloze betalingen. De Betaalvereniging verwacht dat dit aandeel snel zal toenemen dit jaar.
Vorig jaar steeg ook het aantal elektronische betalingen in het algemeen. Over het hele jaar was 67 procent van alle betalingen elektronisch, in 2018 was dat nog 63 procent.
Alles bij de bron; Tweakers
Facebook geeft Nederlandse gebruikers vanaf dinsdag met 'Activiteit buiten Facebook' meer inzicht in wat het bedrijf weet over jouw surfgedrag. Het gaat om informatie die bedrijven of organisaties met Facebook delen over het gebruik van hun website of apps. De functie moet gebruikers laten weten wat er gebeurt als een website bijvoorbeeld een vind-ik-leukknop bevat, of Facebook Analytics gebruikt om het gedrag op zijn website te analyseren.
De pagina laat zien welke websites en apps informatie over jouw surfgedrag met Facebook hebben gedeeld en wanneer dat is gebeurd. Ook geeft Facebook een indicatie over hoe dat is gebeurd. Facebook gebruikt die informatie om jou meer gerichte advertenties te laten zien. Gebruikers kunnen de informatie in het tabblad ook van hun account loskoppelen. De informatie is dan niet langer aan het Facebook-profiel gelinkt, maar Facebook kan de data wel op een andere manier blijven gebruiken.
Zo bekijk je wat Facebook weet over jouw surfgedrag:
Alles bij de bron; NU
Uit onderzoek van de websites Vice en PCMag blijkt dat de gratis versie van antivirussoftware Avast allerlei gegevens van de honderden miljoenen gebruikers verzamelt en vervolgens doorverkoopt aan marketingbedrijf Jumpshot. Deze gegevens zijn onder andere Google-zoekopdrachten, gps-coördinaten en andere informatie over wat je op het internet uitvoert. Zelfs je bezigheden op pornosites zijn niet veilig.
Tijs Hofman, privacy-expert bij technologiewebsite Tweakers, adviseert gebruikers om niet langer gebruik te maken van de gratis versie van Avast. Er zijn ook andere antivirusprogramma's, maar houd er wel rekening mee dat gratis varianten érgens hun geld vandaan moeten halen. In het geval van Avast is dat door de verkoop van je persoonlijke gegevens.
Alles bij de bron; Radar
De Android-app waarmee eigenaren van een Ring-deurbel het apparaat kunnen beheren bevat meerdere trackers die allerlei persoonlijke informatie verzamelen en doorsturen, zoals namen, ip-adressen, telecomprovider, telefoongegevens en sensorgegevens. De data gaat onder andere naar Facebook. Dat meldt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF op basis van eigen onderzoek naar de Ring-deurbelapp voor Android.
Ring blijkt ook data naar de crashloggingdienst Crashalytics van Google te sturen. Om wat voor gegevens het gaat wordt nog onderzocht. "Het gevaar in het versturen van zelfs kleine stukjes informatie is dat analytics- en trackingbedrijven die kunnen combineren om een uniek beeld van de telefoon van de gebruiker te vormen", aldus de EFF. Via deze "fingerprint" zijn gebruikers vervolgens ook binnen andere apps te volgen.
Alles bij de bron; Security
De Consumentenbond onderzocht in december of vijftien populaire sites zich aan de privacyregels hielden. Hiervoor werd onder meer de privacyverklaring gecontroleerd, gecheckt of gegevens onnodig met derden werden gedeeld en bekeken of een bedrijf advertentiecookies pas na toestemming plaatste. Voor het onderzoek bekeek de organisatie sites waarop zelfzorgmiddelen worden verkocht. Hierbij gaat het om medicijnen die zonder recept van de dokter verkocht mogen worden.
Van de vijftien websites hadden er na het onderzoek vijf geen enkel privacyprobleem. Twee websites hadden een klein privacyprobleem. Uit de test bleek dat acht websites matig tot slecht scoorden. "Zij gaan onder andere in de fout door direct, nog voor de bezoeker toestemming heeft gegeven, advertentiecookies te plaatsen."
Winkels die de regels overtraden, zijn door de bond aangesproken en het onderzoek is ook met de Autoriteit Persoonsgegevens gedeeld waarbij is aangedrongen op strengere handhaving.
Alles bij de bron; NU