Nederlandse zorgconsumenten zijn terughoudend als het gaat om het delen van persoonlijke gezondheidsgegevens. Ze staan, vergeleken met andere landen, ook relatief terughoudend tegenover zorginnovaties. Dat blijkt uit de Global Survey of Health Care Consumers 2019 dat in zeven landen uitgevoerd werd en waaraan meer dan 2000 Nederlanders deelnamen.
Uit het onderzoek blijkt dat 39 procent van de Nederlandse zorgconsumenten bereid is persoonlijk gezondheidsgegevens die bijgehouden worden door apps of wearables zoals smartwachtes te delen met hun arts als dat tot betere zorg kan leiden. Iets meer dan eenderde (35%) is ook bereid dergelijke informatie met familie of eerste hulp bij ongevallen te delen met familie.
De bereidheid om deze persoonlijk gegevens te delen met derde partijen ligt in Nederland een stuk lager. Slechts 17 procent geeft aan geanonimiseerde gezondheidsgegevens te willen delen met ontwikkelaars van devices (smarthealth wearables, hulpmiddelen etc). Ook is maar 19 procent bereid om geanonimiseerde gegevens af te staan voor gezondheidsonderzoek. Als het gaat om het delen van geanonimiseerde data uit hun eigen medisch dossier, dan wil 37% van de Nederlanders dit zeker delen voor een persoonlijke analyse op geschikte behandelingen. 35% is bereid dit te delen voor ontwikkeling van nieuwe medicijnen voor patiënten met dezelfde aandoening.
Van de Nederlandse respondenten die geen data uit hun medisch dossier willen delen, geeft 48 procent als reden dat ze niet weten waar die data precies voor worden gebruikt, 45 procent is bang dat de informatie niet privé blijft, en 31 procent maakt zich zorgen dat gegevens worden gebruikt voor financieel gewin van derde partijen.
Alles bij de bron; ICT&Health
Via het twitteraccount @hindsightfiles zijn deze week nieuwe documenten van Cambridge Analytica gelekt. De meer dan 100.000 documenten geven een beeld van de wijze waarop het bedrijf in 68 landen, waaronder de VS, Brazilië, Oekraïne en het Verenigd Koninkrijk, de verkiezingen op ‘industriële schaal’ heeft beïnvloed.
Nog niet alle documenten zijn gepubliceerd, het grootste deel zal de komende maanden nog volgen. Volgens Brittany Kaiser, een voormalig medewerker van Cambridge Analytica die ook meewerkte aan de Netflix documentaire The Great Hack, tonen de documenten hoe veiligheidsdiensten, comerciële bedrijven en politieke campagnes mensen manipuleren en beïnvloeden. De documenten bevatten ook mailconversaties tussen politieke donoren, waarin strategieën besproken worden om de herkomst van donaties te verduisteren.
Bron; Sargasso [zie ook dit artikel op the Guardian]
De technologische ontwikkelingen in de Formule 1 staan nooit stil. Vorig jaar werd het gebruik van biometrische handschoenen zelfs verplicht. De FIA legt uit ...
...De FIA is zich ervan bewust dat het de biologische en medische gegevens van rijders niet zomaar te grabbel kan gooien. Gegevens van de rijders live in beeld brengen op televisie, als deel van de grafische omkadering van een Grand Prix, lijkt dus niet de bedoeling.
"Wij concentreren ons enkel op biometrische gegevens voor medische doeleinden", aldus Pau Mota, het hoofd van de FIA op medisch gebied. "Verder is het ons doel om de privacy van de rijders en de ethische integriteit van de sport te beschermen. Er zijn richtlijnen om ervoor te zorgen dat de gegevens op een ethische wijze worden gebruikt.
We adviseren dat als je medische data op TV wil brengen als entertainment, dat alles gecodeerd moet worden zodat de rijder niet kan geïdentificeerd worden. Ons hoofddoel is om de rijders te beschermen. We kunnen dus geen persoonlijke gegevens van de rijders gaan verkopen om als entertainment te gebruiken."
Alles bij de bron; Motosport
Patiënten die geopereerd moeten worden in het AZ in Herentals zullen vanaf maandag beter gevolgd kunnen worden dankzij een nieuw digitaal systeem met een polsband voorzien van een chip. Via sensoren in het hele ziekenhuis kan de patiënt gevolgd worden.
"Elke patiënt krijgt een uniek nummer en symbool toegewezen. Die verschijnen op schermen in het ziekenhuis en zo weten ook zij waar hun patiënt is." Het is ook de bedoeling om in de toekomst die informatie via een app te verspreiden, zodat mensen die ook buiten het ziekenhuis kunnen oproepen.
Alles bij de bron; VRT
De 'California Consumer Privacy Act' is sinds 1 januari actief geworden en is te vergelijken met onze Europese GDPR. De staat Californië wil bedrijven verbieden om zomaar gegevens van hun consumenten te verkopen. De techbedrijven in Sillicon Valley moeten hun technologie nu zo gaan aanpassen dat hun klanten duidelijkheid krijgen over wat er met hun data gebeurt.
Als bedrijven data willen verkopen, moeten bedrijven dat nu actief aangeven. Wanneer ze data willen verkopen moeten klanten de mogelijkheid krijgen om aan te geven dat ze dat niet willen, de zogenaamde 'opt-out'. De wetgeving is nog heel nieuw en er is dus nog geen interpretatie over de precieze betekenis van het verkopen van data. 'Dat is waar zal moeten blijken of deze wet geen papieren tijger blijkt'.
Alles bij de bron; BNR
Donderdag plaatste een Nederlandse Reddit-gebruiker een bericht waarin hij laat zien dat hij willekeurige camerabeelden te zien krijgt op zijn Google Nest Hub als hij de stream van zijn Xiaomi-beveiligingscamera wil weergeven. Zo zag hij onder meer een slapende baby. De gebruiker benadrukte zowel de camera als de Nest Hub nieuw aangeschaft te hebben. Voor zover bekend is het verschijnen van willekeurige beelden alleen gemeld op de Nest Hub in combinatie met de desbetreffende Xiaomi-camera.
Google heeft tegenover Android Police bevestigd op de hoogte te zijn van het probleem en zegt dat alle integraties van Xiaomi Mi Home-apparaten met Google tijdelijk zijn stopgezet, in afwachting van een oplossing. Google werkt samen met Xiaomi aan een fix.
Alles bij de bron; Tweakers & NU.
Als u uw bankpasje of mobiele telefoon tegen een betaalautomaat houdt, betaalt u eigenlijk niet met echt geld. De hypotheek bij de dan? Ook niet. Het is digitaal geschuif met de bankbalans. Giraal geld. 100 euro aan de ene kant eraf? Dan ook aan de andere kant. Tikkie dan? Nee hoor, ook geen geld van de geldpers.
Maakt het wat uit hoe we het noemen? Ja, meer dan u denkt. Want uw tegoed boven de 100.000 euro (tot dat bedrag is het gewaarborgd) bij ABN Amro, ING of Rabobank is niets waard op het moment dat de bank omvalt. Het is een soort tegoedbon bij de V&D. Dat omvallen is geen theoretisch gevaar; denk aan de grote crisis van 2008 toen Nederlandse banken met steun van de overheid moesten worden gered.
Begin dit jaar constateerde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in het lijvige rapport Geld en Schuld dat het Nederlandse geldstelsel twee fundamentele problemen heeft. De eerste is de gigantische schuldenlast van Nederlanders. Overigens gaan onze schulden gepaard met bezittingen zoals vastgoed.
Een ander probleem is wat de WRR de onbalans tussen publieke en private belangen noemt. Concreet: de paar overgebleven commerciële banken hebben de afgelopen vijftig jaar een steeds grotere publieke rol gekregen. Dat komt allereerst door de verschuiving van bankbiljetten en munten naar giraal geld. De totale geldhoeveelheid in Nederland bestaat nog maar voor 17 procent uit contanten.
De Nederlander is intussen aangewezen op een commerciële instelling voor een hypotheek of spaarrekening. Vroeger waren er nog publieke opties: de Postbank maar die is in de jaren negentig geprivatiseerd en opgegaan in ING. Wat volgens de WRR is overgebleven: een landschap met drie grote, sterk op elkaar lijkende commerciële banken. En deze banken zijn ongemerkt beslissend geworden voor cruciale publieke belangen zoals de betaalinfrastructuur, kredietverlening en financiële stabiliteit. Onwenselijk, concludeerde de WRR.
Alles bij de bron; Volkskrant [long-read]
Een Spaans bedrijf ontwikkelt vanaf 2009 software die de stemming op sociale media kan beïnvloeden. Als Rusland het te pakken krijgt, blijkt het een machtig wapen te zijn.
Het begon allemaal in 2009, zegt ‘Carlos’. Dat jaar is ook het jaar van de digitale omwenteling: mensen gaan sociale media gebruiken. Twitter wordt in Europa ontdekt, video’s delen op YouTube begint aan een opmars en Facebook maakt voor het eerst winst. Daarmee verandert het internetgebruik: persoonlijker, meer delen, meer via smartphones. Carlos en Julio horen dat sociale media hun klanten ook confronteren met nieuwe obstakels: klachten via sociale media kunnen het sentiment over een bedrijf razendsnel kantelen.
Julio: ‘Bedrijven werden bijvoorbeeld afgeperst door personen die er nooit waren geweest maar wel een slechte recensie achterlieten. In ruil voor gratis diensten konden ze de klacht verwijderen.’ Kunnen Carlos en Julio iets bedenken hiertegen?
Ze vragen in 2009 de specialisten die bij hen werken: data-analisten en software-ontwikkelaars. Kunnen die software maken die signaleert wanneer een online-storm opsteekt die schadelijk is voor een bedrijf? En kunnen zij die storm vervolgens een bepaalde kant op duwen of zelfs onschadelijk maken?
Na maanden proberen, kennen de ontwikkelaars de grenzen. Daarna schrijven ze een eigen code die inzichtelijk maakt wanneer bedrijven last kunnen krijgen van negatieve publiciteit. Julio: ‘We noemden het Snap, Social Networks Analysis Platform.’ Snap kan drie dingen: een online-aanval detecteren, registreren hoe een bericht viraal wordt en een tegenaanval organiseren.
Een aanval detecteren is één, hem vervolgens onschadelijk maken is ingewikkelder. Wéér bestuderen ze de eigen code en werken twee ideeën uit. De eerste is om een negatieve tweet opvallend veel aandacht te geven met zogeheten bots – honderden nepaccounts die door één iemand worden bediend. Twitter en Facebook merken de opvallende aandacht van bots voor het onderwerp op, stellen vast dat sprake is van manipulatie en halen alle berichten – ook het origineel – weg. Julio grijnzend: ‘Heel doeltreffend.’
De tweede reactie is geraffineerder. Julio: ‘De aandacht wegblazen met een eigen, positieve tweet, die viral gaat.’ Het blijkt makkelijker dan gedacht. Als ze een bericht de juiste aandacht geven met een paar honderd accounts is het zo een halve dag trending. Julio: ‘Een plek in de top-10 van trending topics in Spanje kan al met driehonderd accounts.’
De Spanjaarden bouwen daarom een app die medewerkers van een bedrijf op hun telefoon zetten. Met die app geven ze Snap toegang tot hun Twitteraccount: als hun werkgever een Twitter-aanval wil inzetten, krijgen de medewerkers een melding en kunnen ze met één klik de gesuggereerde tweet plaatsen. De software bepaalt het juiste moment en registreert het effect. Medewerkers die vroeg opstaan en in de ochtend op sociale media actief zijn, krijgen meldingen ’s ochtends. Avondmensen in de avond. Alles om ervoor te zorgen dat de campagne zo authentiek mogelijk lijkt. Carlos: ‘Bij een bedrijf als Telefónica werken alleen al 1.500 personen in het callcenter. Als eenderde meedoet, heb je ruim voldoende mensen om op elk gewenst moment een boodschap trending te krijgen.’
In 2013 – na vier jaar analyseren, proberen, testen en bouwen – is Snap klaar voor gebruik. De eerste bedrijven melden zich en eind van dat jaar toont ook de Spaanse regering interesse....
Alles bij de bron; Volkskrant [long-read]