Sinds 2012 wordt in Seoul ervaring opgedaan met slimme camera’s. Volgens de overheid leverde dat in 2012 en 2013 bijna 40.000 beelden van incidenten op, waarvan drie van een moord, zeventien van een beroving en zelfs 36 van aanranding of verkrachting. Verder werden 553 diefstallen, 64 geweldplegingen en 677 andere misdrijven gesignaleerd. De camera’s werken met kunstmatige intelligentie en zijn volgens ZDNet in staat om gedragspatronen te analyseren en die in verband te brengen met indicatoren die bepalen of er wellicht sprake is van een overtreding of misdrijf.
De camera’s zijn volgens de initiatiefnemers zelflerend, waardoor zij steeds beter worden in het herkennen van situaties die om interventie vragen. Voor de zekerheid kijken ook altijd mensen mee. Die bepalen uiteindelijk of de politie naar een waargenomen incident gestuurd moet worden. Niet bekend is of ook Zuid-Korea cameratechnologie gaat inzetten om overtreders te identificeren of dat dat een taak van de politie blijft. In heel Zuid-Korea waren volgens Statista.com in 2018 ongeveer 1 miljoen overheidscamera’s geïnstalleerd.
Ook in Nederland wordt geëxperimenteerd met camera’s die afwijkend gedrag herkennen. Dat gebeurt onder andere op Schiphol. Niet bekend is of ook Zuid-Korea cameratechnologie gaat inzetten om overtreders te identificeren of dat dat een taak van de politie blijft. In heel Zuid-Korea waren volgens Statista.com in 2018 ongeveer 1 miljoen overheidscamera’s geïnstalleerd.
Alles bij de bron; BeveilNieuws
Je wordt geïdentificeerd door slimme camera’s, die precies bijhouden waar je bent en wie je ontmoet. Je contact met anderen wordt nauwgezet in de gaten gehouden en geprofileerd. Cashgeld is er niet meer. Al je betalingen zijn inzichtelijk en worden gecategoriseerd. Er is bekend wanneer je opstaat, waar je heen gaat, wat je eet, en hoe je ontspanning zoekt. En met een beetje ongeluk krijg je een vlaggetje bij je naam omdat algoritmes een onheilspellende toekomst voorspellen op basis van de data die je produceert.
Klinkt vergezocht? In China wordt hard gewerkt aan de totstandkoming van deze situatieschets. Een niet te stoppen zucht naar totale controle over geld, denkwereld, en gedrag, gefaciliteerd door nieuwe technologie...
...Het zal geen toekomstbeeld zijn waar je warm van wordt. En zo’n vaart zal het in ons kikkerlandje niet lopen, toch?
Misschien heb je gelijk. Er zijn grote cultuurverschillen tussen China en Nederland, onder andere op het gebied van privacy. Maar ook in Nederland zie je dat aan de poten van privacy wordt gezaagd. Wat te denken van het verbod op cashbetalingen boven de 3000 euro? Of het IMF dat concreet nadenkt over diep negatieve rentes via de introductie van digitale valuta? En de Europese Centrale Bank die bezig is met een CBDC, de digitale euro?
Laten we ook eens kijken naar het gebruik van camera’s. In absolute aantallen is China koploper, met een kleine 200 miljoen geïnstalleerde apparaten. Op nummer 2 staat de Verenigde Staten, met 50 miljoen CCTV’s. En welk land vinden we op nummer 9, met 1 miljoen camera’s? Juist, ons kleine Nederland. Als we het aantal camera’s normaliseren per 100 inwoners stijgen we zelfs naar nummer 5, met 5,8 camera’s per Nederlander.
In China worden al die camera’s vrij expliciet gebruikt voor grootschalige controle. Toch niet in Nederland? Tja, erg open is men daar niet over, maar bij navraag blijkt het gezichtsherkenningsnetwerk van de Nederlandse recherche zich snel te ontwikkelen. Burgers worden bij die ontwikkeling nauwelijks betrokken.
Hoe ver de techniek is in Nederland? Luuk Spreeuwers, universitair hoofddocent Biometrie; “Er worden al proeven gedaan met bodycams met gezichtsherkenning erop. Zo’n cameraatje kan met een beetje processing power beelden vergelijken met een lokale lijst mensen die geweerd moeten worden.”
Het gaat te ver om nu te stellen dat Nederland een surveillancestaat is met lak aan privacy. Maar de ingrediënten liggen er, en de strijd tussen (het gevoel van) veiligheid, controle, en privacy wordt steeds heviger. Een strijd die grotendeels voorbij gaat aan de burgers zelf, volgt uit een rapport van Rand Corp. Keer op keer blijken burgers niet te zijn ingelicht door hun overheid over de installatie van een gezichtsherkenningssysteem, ondanks dat het voor hen concrete gevolgen kan hebben.
Gelukkig hebben we in Nederland privacywetgeving, waakhonden die daarop toezien, belangenorganisaties die maatschappelijke kwesties bespreekbaar maken, en mensen die zich hier buitengewoon verantwoordelijk voor voelen.
Alles bij de bron; LekkerCryptisch
Het reclameplatform Ster van de Nederlandse Publieke Omroep stopt met het gebruiken van trackingcookies voor online advertenties. De Ster is per 1 januari van dit jaar met het beleid begonnen, vertelt de verantwoordelijk productmanager Linda Worp.
In plaats daarvan stapt de Ster over op advertentieprofielen die zijn gebaseerd op de context en inhoud van het programma. De organisatie implementeert 22 van zulke 'redactionele omgevingen'. Dat zijn bijvoorbeeld thema's zoals reizen, nieuws, of politiek.
De Ster zegt te stoppen met de trackingcookies, omdat maar weinig bezoekers die accepteerden. Sinds de invoering van de AVG heeft de Ster een cookiekeuzescherm. Bezoekers kunnen kiezen of zij trackingcookies willen, of enkel functionele cookies. "Slechts tien procent van de bezoekers koos voor dat eerste", zegt Worp tegen Emerce. "Dan moet je je serieus afvragen wat nog de waarde van gepersonaliseerde reclame is. Hoe ver wil je gaan met persoonlijke gegevens? Onze bezoekers gaven in elk geval het oorverdovend antwoord dat ze helemaal niet willen."
Alles bij de bron; Tweakers
Justitie in Brabant wil via opsporingsprogramma’s op TV namen en foto’s van criminelen openbaar maken in de hoop tips te krijgen die leiden naar hun vermogen. Het gaat hier om veroordeelden, zo maakt het AD bekend.
Volgens officier van justitie John van Eekelen kan je criminelen het hards in de portemonnee raken. Daarnaast zou de aanpak een wassen neus zijn als de criminelen veroordeeld worden tot het terug betalen van geld en dat vervolgens niet doen. Hij vindt het niet te ver gaan om criminelen met naam en foto in de openbaarheid te brengen. Het gaat volgens hem niet om personen die een paar duizend euro schuldig zijn.
Het kan ook gaan om spullen van verdachten die nog niet veroordeeld zijn. Die komen niet met naam en foto op TV.
Sommige advocaten vinden het een slecht plan. Justitie heeft volgens hen al voldoende andere middelen om te achterhalen waar criminelen hun geld hebben weggestopt. Zo kunnen criminelen drie jaar worden opgesloten als zij weigeren te vertellen waar zij hun crimineel verkregen geld bewaren. Ook wetenschappers zijn kritisch. Zij willen niet dat het publiek als makkelijk en goedkoop opsporingsmiddel wordt ingezet als dat niet echt nodig is om de veiligheid van de samenleving te waarborgen.
Alles bij de bron; BeveilNieuws [thnx-2-Luc]
Shitcoin Wallet werd begin december geïntroduceerd en was volgens de ontwikkelaars een Ethereum-wallet waarmee ook ERC20-tokens zijn te beheren. Denley ontdekte dat de extensie kwaadaardige JavaScript op websites injecteert om privésleutels en wachtwoorden van verschillende cryptoplatformen en andere wallets te stelen, waaronder Binance en MyEtherWallet.
Daarnaast lopen ook de cryptovaluta die via de ShitWallet-extensie worden beheerd risico.
Nadat Denley zijn waarschuwing op Twitter plaatste is de extensie door Google verwijderd. Op dat moment was de Chrome-extensie al meer dan zeshonderd keer gedownload.
Alles bij de bron; Security
Niet alleen gemak mag een rol spelen bij de opvolgers van DigiD, aldus Pieter van Boheemen en Linda Kool, verbonden aan het Rathenau Instituut...
...In de fysieke wereld zorgt de overheid ervoor dat we ons kunnen identificeren met middelen als een paspoort of rijbewijs. Online zijn we aangewezen op DigiD om in te loggen bij overheidsdiensten. Nu kan dat nog met een wachtwoord of sms-code, maar dit blijkt niet betrouwbaar genoeg. De overheid gaat daarom werken met een nieuwe elektronische identiteit (eID). Het wetsvoorstel Digitale Overheid bevat regels voor die nieuwe eID. Ook bestaande wetten zijn van toepassing, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Als het voorstel wordt aangenomen, gaan ook private partijen een opvolger voor de huidige DigiD ontwikkelen. Burgers kunnen dan kiezen tussen een eID van de overheid of van een andere partij.
Vanuit efficiëntie en gemak een mooie gedachte, maar het wetsvoorstel lijkt andere publieke waarden onvoldoende in ogenschouw te nemen. Burgers gebruiken digitale identificatiemiddelen immers voor zeer privacygevoelige doeleinden. Denk maar aan het inloggen bij dienstaanbieders in de jeugdzorg, reclassering of andere organisaties in het sociale domein. Dat eID-aanbieders daarbij vastleggen wie met welke dienst zakendoet, bijvoorbeeld om fraude te bestrijden, is begrijpelijk. Maar zo’n inlogregister kan voor private eID-aanbieders ook om andere redenen interessant zijn. Door het register met andere persoonlijke informatie te combineren, kan een profiel worden opgebouwd. Een profiel dat vervolgens kan worden gebruikt voor advertenties, het aanbieden van op jouw voorkeur afgestemde producten en andere belangen.
De huidige DigiD-aanbieder Logius trof verschillende maatregelen om het gebruik van zulke profielen te voorkomen. In het huidige wetsvoorstel ontbreekt het echter aan regels om zulke maatregelen voor private eID’s te verplichten.
In de privacy-visie eID die staatssecretaris Knops begin 2019 naar de Kamer stuurde, wordt dit risico van inbreuk op privacy gesignaleerd. De visie stelt een verbod voor op het gebruik van inlog-registers voor andere doeleinden dan de werking van het identificatiesysteem zelf. In het wetsvoorstel Digitale Overheid ontbreekt dat verbod.
Het wetsvoorstel biedt wel de mogelijkheid om via een Algemene Maatregel van Bestuur aanvullende voorschriften vast te stellen. Zo ‘n maatregel is geschikt voor zaken die snel kunnen veranderen, zoals het actueel houden van beveiligingseisen, en gaat niet langs het parlement. Het gaat hier echter om een principiële keuze: een fundamentele waarde als privacy verdient volledige wettelijke bescherming, met controle vanuit het parlement.
Om de privacy van burgers onder alle omstandigheden te waarborgen is aanscherping van het wetsvoorstel dus noodzakelijk. Want makkelijker kunnen we het zeker maken; nu nog privacyvriendelijker.
Alles bij de bron; Trouw
Sinds iOS 13 krijgen gebruikers gedetailleerdere meldingen over apps die locatiegegevens gebruiken. Sommige ontwikkelaars klagen dat er te veel waarschuwingen worden uitgestuurd door Apple. Het bedrijf reageert nu op de klachten....
....Heb je in eerste instantie toestemming gegeven, dan kun je je keuze bij de tweede melding nog wijzigen. Je krijgt dan een kaartje te zien met alle momenten waarop een app je locatie heeft opgevraagd. Vind je dat te vaak, dan wijzig je je instellingen. Overigens kon dit al via de Instellingen-app, maar werd er geen tweede melding vanuit Apple gestuurd. Een doel van Apple is om de locatietracking van gebruikers te beperken. Door ontwikkelaars voor het blok te zetten zet Apple daar druk op.
In iOS 13 voegt Apple enkele nieuwe privacyfuncties toe. Zo kun je nu ook éénmalig toestemming geven voor het gebruik van je locatie. Meer weten welke functies Apple heeft toegevoegd? Check dan ons iOS 13 en privacy-overzicht.
Alles bij de bron; ICulture
2019 is weer een recordjaar voor datalekken. Hellevoetsluis onderzoekt welke privacygevoelige gegevens in ambtenarenadviezen in te zien waren. Het is monnikenwerk.
RTL Nieuws stuitte afgelopen zomer op een lek in het raadsinformatiesysteem (RIS) van de gemeente. In dat systeem konden ambtenaren openbare adviezen, inclusief bijlagen zoals facturen of brieven, aan het college van B en W invoeren. 21.000 documenten stonden op openbaar en een deel daarvan bevatte privacygevoelige informatie. Het ging om namen, telefoonnummers, e-mail- en woonadressen en burgerservicenummers. Hoe groot de schade is, kan niemand op dat moment overzien.
De gemeente slaat groot alarm en doet melding van een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De Zuid-Hollandse gemeente met zo’n veertigduizend inwoners was daarmee een van de bijna 12.000 organisaties die in de eerste helft van dit jaar een datalek moest melden bij de AP. De privacywaakhond verwacht over 2019 24.000 meldingen, een stijging van 14 procent ten opzichte van een jaar eerder...
...Het vaststellen van de omvang en de ernst van het datalek is monnikenwerk, waarvan een half jaar na de melding het einde eindelijk in zicht is. Ambtenaren van de werkgroep spitten één voor één alle openbare adviezen uit 2017, 2018 en de eerste helft van 2019 door, en inventariseren welke privacygevoelige informatie ze bevatten en wat voor risico’s dat geeft.
Het onderzoek naar 2018 en de eerste helft van 2019 is inmiddels afgerond. Burgerservicenummers of paspoortnummers werden niet aangetroffen, bijzondere persoonsgegevens over gezondheid, religie of ras evenmin, concludeert Buis. Slechts in dertien gevallen schat de gemeente in dat de gelekte gegevens een hoog privacyrisico vormen...
...Het is niet uit te sluiten dat nog meer persoonsgegevens opduiken, in oudere documenten. „In 2001 gingen we heel anders om met het raadsinformatiesysteem dan we nu doen,” zegt Buis. Ook die getroffenen moeten geïnformeerd worden.
Extra onderzoek is dus nodig, maar de werkgroep hoeft niet 16,5 jaar Hellevoetsluise raadsgeschiedenis door te vlooien. Op basis van de onderzochte jaren en de resultaten van de steekproeven maakt de gemeente straks een inschatting hoe ver terug de zoektocht nog moet gaan.
Alles bij de bron; NRC