Ring heeft belooft dat gebruikers meer zeggenschap krijgen over hun persoonlijke data. En het lijkt erop dat het bedrijf de belofte waarmaakt. In elk geval tijdelijk dan, aangezien het verzamelen van gebruikersgegevens voorlopig tijdelijk stopgezet is.
Het bedrijf achter populaire slimme deurbellen stelde gebruikers eerder al in staat zich af te melden voor enkele vormen van en inzicht te geven in de gegevensverzameling. Dat nieuws volgde al snel toen eenmaal duidelijk was dat Ring die zonder toestemming of weten van zijn gebruikers aan het doen was. Nu heeft het bedrijf dus aangegeven dat het de meeste gegevensverzameling stopgezet heeft. Dat geldt voor zowel de applicatie als de website. Ondertussen kijkt de fabrikant naar andere oplossingen.
Alles bij de bron; SmartHome
Mimecast, een Brits mail- en internetbeveiligingsbedrijf waarschuwt voor mails die afkomstig lijken van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De mails beloven een update over corona, maar zijn in werkelijkheid bedoeld om de ontvangers te besmetten met malware of persoonlijke gegevens te ontfutselen...
...,,Als iemand namens het RIVM je via mail of telefoon vraagt om gevoelige informatie zoals creditcard- of bancaire gegevens, dan weet je dat het een valstrik is”, aldus Wearn. ,,Het RIVM vraagt nooit om die gegevens. Klik dus nergens op, en ga rechtstreeks naar rivm.nl om up-to-date te blijven.”
Alles bij de bron; AD
De American Civil Liberties Union (ACLU) heeft donderdag immigratie- en transportorganisaties gedagvaard wegens het inzetten van gezichtsherkenning op Amerikaanse vliegvelden en aan de grens, schrijft The Washington Post. De inzet van de technologie leidt volgens de ACLU tot "ernstige privacyrisico's".
De ACLU eist rapporten over de inzet van gezichtsherkenningstechnologie door de Amerikaanse regering. Volgens advocaten van de belangenorganisatie leidt de technologie tot "diepgaande zorgen over burgerlijke vrijheden" en kan het "op grote schaal ongemerkt aanhoudend overheidstoezicht mogelijk maken".
In de VS wordt op meer dan twintig vluchthavens gezichtsherkenning gebruikt om de identiteit van reizigers te verifiëren wanneer ze het land verlaten. Gezichtsherkenning wordt vaker ingezet door Amerikaanse instanties. Zo schreef The Washington Post eind februari dat de Amerikaanse immigratiedienst ICE een database met daarin foto's voor rijbewijzen onbeperkt kunnen raadplegen.
Op Schiphol liep vorig jaar een proef waarbij reizigers konden boarden met gebruik van gezichtsherkenning.
Alles bij de bron; NU
Gezichtsherkenning heeft elfhonderd personen geïdentificeerd tijdens protesten in de Indiase hoofdstad New Delhi, aldus Amit Shah, de Indiase minister van Binnenlandse Zaken. De technologie werd ingezet om de hevigste rellen in decennia te monitoren.
India zet op grote schaal in op gezichtsherkenning en wil een landelijk systeem opzetten. Naast de openbare ruimte worden camera's met de technologie ook gebruikt op onder meer luchthavens en treinstations. In januari werd een proef uitgevoerd waarbij tijdens lokale verkiezingen de identiteit van kiezers werd geverifieerd.
Alles bij de bron; NU
In Frankrijk beheert één bedrijf de medische gegevens van tientallen miljoenen patiënten. Het is een groot commercieel succes, maar er zijn ook twijfels. ‘De data waarover dat bedrijf beschikt zijn goud waard.’
Stanislas Niox-Château (Parijs, 1987) was tien jaar geleden nog een gewone Franse student. De status van superster verkreeg hij met een mede door hem in 2013 bedachte website Doctolib, een site die patiënten en artsen samenbrengt.
Het idee is simpel. Stel je woont in het Noord-Franse Arras en je hebt een longarts nodig. Dan tik je op Doctolib in waar je woont en wat je zoekt. Vervolgens komt een hele lijst in beeld met longartsen bij jou in de omgeving, inclusief de datum dat je er terechtkunt. Online kies je de arts die het snelst beschikbaar is. Je tikt wat medische informatie in, maakt de afspraak en klaar is Kees. Als patiënt betaal je niks voor die bemiddeling.
Op dit moment zijn 2500 ziekenhuizen en zorginstellingen en rond de 115.000 vakmensen, van verplegers tot gynaecologen, aangesloten bij Doctolib. Die vakmensen betalen 109 euro per maand. In ruil daarvoor hebben ze geen omkijken meer naar hun agenda. Doctolib verdient geld met virtuele bemiddeling. De patiënt vindt snel passende zorg en de arts is verlost van administratieve rompslomp.
Doctolib is een doorslaand succes. De site werd in januari liefst 50 miljoen keer aangeklikt. ‘Eén op de twee Fransen gebruikt de website,’ schreef de krant Le Parisien jubelend. ‘Zo’n 32 miljoen mensen hebben er een account.’
De doorbraak voor Doctolib kwam in 2016. Rond die tijd nam Niox-Château een concurrerende dienstverlener over, waarmee zijn bedrijf een dominante positie op de markt bereikte. Met die dominantie zijn ook twijfels over de macht van het bedrijf gekomen. Doctolib is namelijk een commercieel bedrijf dat geld wil verdienen terwijl ‘zorg’ voor de meeste Fransen een publieke taak is waarvan álle Fransen moeten kunnen profiteren.
Daarnaast zijn er mensen die vrezen dat Niox-Château in de privégegevens van patiënten zit te snuffelen. “Tientallen miljoenen Fransen geven via de site gevoelige, persoonlijke informatie door en zelfs recepten worden via de site verstuurd,” aldus de Franse publieke omroep, die onderzoek deed naar de privacy-garanties van Doctolib. Ook het Franse College van Huisartsen is bezorgd: “De data waarover dit bedrijf beschikt, zijn goud waard. Het bedrijf wil heus niet alleen een doorgeefluik zijn, maar wil de grootste speler worden als het gaat om e-zorg.”
Alles bij de bron; Parool
Nederlandse opsporingsdiensten werken niet met het Amerikaanse gezichtsherkenningsbedrijf Clearview. Dat heeft minister Dekker voor Rechtsbescherming laten weten. Onlangs lekte een lijst uit met klanten van het techbedrijf. Ook Nederlandse overheids- of politiediensten zouden de technologie van Clearview toepassen, aldus BuzzFeed News.
Kamerlid Verhoeven vroeg de minister of Nederlandse opsporings- of inlichtingendiensten met Clearview samenwerken. "Over de werkwijze van inlichtingendiensten wordt in het openbaar geen mededelingen gedaan. Voor zover ik heb kunnen nagaan werken er geen Nederlandse opsporingsdiensten samen met Clearview. Het gebruik van gegevens voor opsporingsdoeleinden valt niet onder de AVG, maar onder de richtlijn 2016/680", antwoordt Dekker (pdf).
Verhoeven wilde ook weten of bedrijven foto's van Nederlanders van het internet mogen 'scrapen' en gebruiken in een gezichtsherkenningstoepassing. Dekker stelt dat er bij gezichtsherkenning sprake is van het verwerken van biometrische gegevens en hierop de beperkingen van de AVG van toepassing zijn. "Ik acht het daarom aannemelijk dat het scrapen en gebruiken van foto’s voor gezichtsherkenning voor commerciële doeleinden niet past binnen de AVG. Het oordeel daarover is echter niet aan mij, maar aan de AP en in laatste instantie aan de rechter."
Alles bij de bron; Security
Leaserijders maken zich zorgen over welke data er allemaal door hun leaseauto wordt verzameld, blijkt uit een enquête van LeasePlan Corporation. Ook zorgen over het feit dat persoonsgegevens in auto’s achterblijven nadat deze is ingeleverd. “Leaserijders hebben een opt-out-oplossing nodig”.
Toch zegt de grote meerderheid bereid te zijn om gegevens te delen als dat voordelen oplevert. Bijvoorbeeld als daardoor file- en reistijd worden verminderd brandstof- en onderhoudskosten worden verlaagd, voertuigemissies afnemen of de prestaties van de auto worden verbeterd. Anonimiteit is dan wel een voorwaarde voor de helft van de ondervraagden.
Volgens de CEO van LeasePlan zou er eigenlijk een ‘neutrale server’ moeten komen voor alle autogegevens. Dat voorkomt dat er een ‘gegevensmonopolie’ ontstaat door automerken.
Alles bij de bron; AutomobielManagement
Een Jumbo-supermarkt in Alphen aan de Rijn die met camera's de gezichten van klanten scande heeft de camera's uitgeschakeld totdat er meer duidelijkheid is of dit wel van de privacywetgeving mag. Dat heeft minister Dekker voor Rechtsbescherming op vragen laten weten.
De supermarkt gebruikte tientallen camera's om klanten in de gaten te houden en hun gezichten te scannen. Het Jumbo-filiaal zette de gezichtsherkenning naar eigen zeggen in tegen winkeldieven.
Dekker antwoordt dat de Autoriteit Persoonsgegevens contact heeft gehad met het betreffende Jumbo-filiaal en dat de toezichthouder in het geval van overtredingen kan optreden. "Daarnaast heeft de Jumbo aangegeven deze camera’s uit te zetten, totdat er meer duidelijkheid komt over de privacywetgeving met betrekking tot het gebruik van deze camera’s. Om die duidelijkheid te verkrijgen, heeft Jumbo advies gevraagd aan de AP", laat de minister verder weten.
Alles bij de bron; Security