Het is een klein zinnetje in het hoofdlijnenakkoord: justitie mag bij coldcasezaken gebruikmaken van commerciële DNA-databanken. In Amerika gebeurt dat al.
Het Openbaar Ministerie heeft wel oren naar de nieuwe opsporingsmethode. Sterker: er wordt op dit moment al een pilot mee gedaan. In twee onopgeloste Limburgse moordzaken gaat justitie sporen vergelijken met profielen uit private DNA-databanken. In deze "heel ernstige zaken" is alles al geprobeerd, zegt landelijk forensisch officier van justitie Mirjam Warnaar. "Dit is het laatste redmiddel."
Het OM zegt dat de pilot past binnen de huidige Nederlandse opsporingswetten. Toch legden Warnaar en haar collega's de methode voor aan een rechter-commissaris en die gaf vervolgens akkoord.
Eén rechter die akkoord is, is volgens advocaat Geert-Jan Knoops niet voldoende. "Het OM vraagt eenzijdig zo'n toestemming aan. Maar hun standpunten worden niet weersproken door een verdediging, want die is er niet. Er is zelfs formeel nog geen verdachte."
Advocaten twijfelen over de juridische houdbaarheid en vinden dat de politiek eerst een uitvoerige discussie moet voeren over privacyregels, Bénédicte Ficq noemt de methode "uitermate discutabel".
De commerciële stamboombedrijven zitten allemaal in het buitenland. Ze vallen dus niet onder de Nederlandse wet en het ministerie van Justitie heeft er geen toezicht op. Dat is bezwaarlijk, zegt advocaat Knoops. "Want dat zijn wel voorwaarden in onze huidige wetgeving voor DNA-onderzoek. Ook voor verwantschapsonderzoek."
Ficq vreest dat mensen die wangslijm opsturen voor stamboomonderzoek de kleine lettertjes niet goed lezen. Ze denkt dat mensen zonder goed na te denken een vinkje zetten waarmee ze hun privacyrechten terzijde schuiven.
Zelfs als mensen weloverwogen toestemming geven voor het verspreiden van hun DNA-gegevens, dan nog rijzen er "interessante privacyvragen". Dat zegt Nina de Groot, bio-ethicus aan de Vrije Universiteit. "Want de duizenden verwanten van die persoon hebben géén toestemming gegeven. Als mijn achterneef toestemming heeft gegeven, maar ik niet. Hoe ver reikt zijn toestemming dan?"
Ze benadrukt het belang van het vinden van daders, maar vindt ook dat de "fundamentele rechten" van mensen beschermd moeten worden. "Het gaat om de privacy van vele onschuldige burgers. Dit vraagt om een democratisch proces. En ik denk dat ook de wetgever daar een centrale rol in heeft."
Alles bij de bron; NOS
Uiteraard hebben wij hier beleid voor. Zoals we in de zorg voor alles beleid hebben.
Neem het uitgewerkte contract tussen Careyn en de thuiszorgcliënt. Als een cliënt een camera in huis heeft en een collega van ons er komt zorgen, dan wordt dit besproken en het contract ondertekend. Niet filmen zonder afspraken, of bewaren van de beelden. Tijdens de zorg afdekken van de camera, zodat de collega niet ongewenst in beeld komt. Allemaal geregeld.
Maar wat gebeurt er als een thuiszorgmedewerker opeens een opgehangen camera ontdekt? Eerder niet opgevallen. Ook niet besproken. De medewerker heeft een band opgebouwd met de cliënt, maar voelt zich bekeken. Onveilig. Wie kijkt er mee? Worden de beelden opgenomen?
In de thuiszorg staat iemand er altijd alleen voor. Ik vind dan ook dat wij als bestuurders onze mensen daarin moeten steunen. Hoe? Door ze extra te trainen met dit soort dilemma’s om te gaan. Of waar ze terechtkunnen voor raad en daad. Zo nodig maken wij nieuw beleid.
Ik besef dat beleid en ondersteuning nooit afdoende zijn. Daarom is het nodig dat er in de samenleving wordt gepraat over de vraag of iemand thuis, zonder afspraken, camera’s kan ophangen. En ongevraagd onze collega’s filmt. Want dit raakt de privacy en de bescherming van het individu. Laten we dat gesprek voeren. In het besef dat een camera wel degelijk kan helpen voor de familie als de thuiszorg er niet is.
Alles bij de bron; MedischContact
De Belgische regering wil het voorstel voor de invoering van chatcontrole 'finetunen' zodat het voor alle EU-lidstaten acceptabel wordt, zo laat een woordvoerder weten.
Deze week zou er worden gestemd over een voorstel van EU-voorzitter België over chatcontrole, waarbij chatberichten van burgers worden gecontroleerd. In de laatste paar uur voor de bijeenkomst werd duidelijk dat er geen gekwalificeerde meerderheid voor het voorstel was. Daarop werd het onderwerp van de agenda gehaald. "Als slechts één land van mening verandert hebben we een gekwalificeerde meerderheid en een mandaat voor de Raad".
Na 1 juli is aan de nieuwe EU-voorzitter, Hongarije, om het binnen de Raad te bespreken. "Voor zover wij begrijpen willen ze graag verder met het onderwerp. De Commissie wil ook en het Parlement wacht op ons, dus moeten we wel", aldus de woordvoerder.
Proton-oprichter Andy Yen waarschuwt dat tegenstanders van chatcontrole niet op hun lauweren kunnen rusten. "Anti-encryptievoorstellen zijn eerder verslagen, om vervolgens opnieuw verpakt en teruggebracht te worden in de politieke arena, keer op keer. Het is essentieel dat privacyverdedigers waakzaam blijven en niet in de misleiding en window-dressing trappen wanneer de volgende aanval op encryptie plaatsvindt."
Alles bij de bron; Security
Een digitale gezichtsopname moet de papieren pasfoto voor paspoort en identiteitskaart gaan vervangen en is één van de belangrijkste maatregelen om fraude met reisdocumenten tegen te gaan. Dat laat demissionair staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering in een brief aan de Tweede Kamer weten.
Twee jaar geleden meldde Van Huffelen dat corrupte ambtenaren op bestelling paspoorten aan criminelen leverden. Vervolgens werd een pakket aan maatregelen aangekondigd om dergelijke fraude tegen te bestrijden.
"De hoogste prioriteit binnen het maatregelenpakket leg ik bij de invoering van live enrolment; dat is het vervangen van de papieren pasfoto door een digitale gezichtsopname", aldus Van Huffelen in haar brief. Het doel is dat er deze zomer keuzes worden gemaakt.
Volgens de staatssecretaris bepalen deze keuzes vervolgens welke wettelijke aanpassingen noodzakelijk zijn.
Alles bij de bron; Security
Een crimineel claimt op internet de gegevens van 30 miljoen klanten van ticketverkoper TEG in handen te hebben en biedt die aan voor een bedrag van 30.000 dollar. Het zou onder andere gaan om naam, geslacht, geboortedatum, gehashte wachtwoorden en e-mailadressen.
TEG is de eigenaar van ticketbedrijf Ticketek. Dat meldde eind mei dat het getroffen was door een datalek.
Volgens de Australische minister voor Cybersecurity zijn veel Australiërs slachtoffer van dit datalek geworden. Mogelijk zijn er klantnamen, geboortedata en e-mailadressen buitgemaakt volgens de ticketverkoper.
Het is onbekend of de aangeboden data echt is.
Alles bij de bron; Security
De AIVD gaat de risico's onderzoeken van de aangekondigde verhuizing van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), de organisatie die de .nl-domeinnamen beheert, naar Amazon.
SIDN kondigde in januari aan dat het de complete ict-omgeving, inclusief het domeinregistratieplatform, gaat verhuizen naar Amazon.
De aankondiging van SIDN zorgde voor de nodige ophef en naar aanleiding van de verhuisplannen zijn verschillende acties en onderzoeken gestart. "Conclusies over het voorgenomen besluit van SIDN om het domeinregistratiesysteem in de cloud van AWS te willen migreren volgen daarom later", laat Adriaansens in een brief aan de Tweede Kamer weten. Ze voegt toe dat de kwaliteit van de onderzoeken en daarmee de uiteindelijke oordeelsvorming boven de snelheid van het proces dient te gaan.
"Tot slot benadruk ik graag dat de verhuizing van het domeinregistratiesysteem nog geen voldongen feit is. Er is afgesproken dat SIDN gedurende de looptijd van de hierboven genoemde acties en lopende onderzoeken geen onomkeerbare stappen zal zetten", besluit de minister haar brief.
Alles bij de bron; Security
Rechters en bezwaarcommissies moeten scherp zijn op besluiten van de overheid waarbij algoritmes een rol hebben gespeeld. En de overheid moet uit zichzelf transparant zijn over het gebruik van algoritmes.
Daarvoor pleitte Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), tijdens een bijeenkomst in de Week van de Rechtsstaat over kunstmatige intelligentie (AI) in de rechtspraak.
Een eerste stap naar meer transparantie is dat de overheid het uit zichzelf laat weten wanneer algoritmes een rol hebben gespeeld bij een genomen besluit of in de aanloop daarnaartoe. En hierbij heldere uitleg geeft. Dit kan bijvoorbeeld in de toelichtingsbrief bij het besluit.
“De rechter moet overheidsbesluiten kunnen controleren op bijvoorbeeld discriminatie, ook bij algoritmes. Daarom is actieve transparantie over het gebruik van algoritmes belangrijk. Zo kunnen burgers, advocaten en rechters daar alert op zijn”, aldus Wolfsen.
Daarnaast is het ook nodig dat rechters actief toetsen op de impact van algoritmes op overheidsbesluiten. De rechter zou dus altijd voorbij het geschil moeten kijken waarvoor iemand naar de rechter is gestapt.
Wolfsen legt uit: “De overheid gebruikt algoritmes vaak om efficiënter te zijn door algoritmes op grote schaal in te zetten. Hierdoor kunnen de mogelijke risico’s – zoals onjuiste uitkomsten en discriminatie – impact hebben op een grote groep mensen. Dit zagen we bij de Toeslagenaffaire.”
“Rechters zouden al extra alert moeten zijn bij ieder vermoeden dat er bij of in de aanloop naar een besluit een algoritme is gebruikt, bijvoorbeeld voor risicoselectie. En zij zouden dat moeten toetsen. Ook als advocaten of burgers daar niet om vragen. Als er in de aanloop naar een besluit bijvoorbeeld sprake is geweest van discriminatie, dan heeft dat immers bijna altijd gevolgen voor de rechtmatigheid van het besluit dat daarop volgt.”
Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel
Het Nederlandse demissionaire kabinet heeft een eerder controversieel wetsvoorstel naar de Tweede Kamer verstuurd om contante betalingen vanaf 3000 euro te verbieden. Transacties tussen particulieren vallen niet onder dit verbod.
Demissionair minister van Financiën Steven van Weyenberg schrijft dat het verbod een belangrijke stap is in de aanpak tegen witwassen. De grens van 3000 euro is naar eigen zeggen gekozen op basis van wat de buurlanden toepassen. Het doel is om het verbod voor 1 juli 2025 in te voeren.
Na het commissiedebat van 24 april heeft de Tweede Kamer besloten om voorstel van de lijst met controversiële onderwerpen te halen indien het werd beperkt tot enkel het verbod op contante betalingen van meer dan 3000 euro.
Alles bij de bron; Tweakers