Duizenden Nederlanders worden bespioneerd door middel van zogenoemde stalkerware op hun smartphone, meldt RTL Nieuws donderdag op basis van cijfers van vijftien antivirusbedrijven. Deze vorm van malafide software kan bijvoorbeeld internetgedrag in de gaten houden, WhatsApp-gesprekken meelezen of de camera aanzetten.

Het aantal geregistreerde infecties lag vorig jaar op 6.500, maar vermoedelijk ligt het werkelijke aantal slachtoffers hoger. Stalkerware wordt volgens het nieuwsmedium vooral geïnstalleerd door (ex-)partners. De app wordt stiekem op de Android-smartphone van het apparaat gezet, waarna allerlei informatie wordt doorgestuurd. Omdat dit soort apps op iPhones niet is toegestaan, proberen daders toegang te krijgen tot het iCloud-account van het slachtoffer. 

Daarnaast is het mogelijk om op zowel een Android- als iOS-smartphone administratierechten te krijgen door middel van het zogenoemde rooten of jailbreaken. Op smartphones die op deze manier zijn gekraakt, is het makkelijker om stalkerware te installeren.

Alles bij de bron; NU


 

Google begon met het blokkeren van toegang tot sms- en belgeschiedenis in oktober 2018, met als uitzondering apps die gebruikers instellen als standaardapps om mee te bellen en te sms'en. Ontwikkelaars hebben daarom massaal de vraag om toestemming uit hun apps gehaald, zegt Google

De Android-maker zegt bovendien dat het het afgelopen jaar 790.000 apps uit de Play Store heeft gehouden die regels overtraden. Bovendien heeft het tienduizenden apps uit de downloadwinkel gehaald of ontwikkelaars de apps laten updaten om de veiligheid voor kinderen te vergroten.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Het Europese hoofdkantoor van Facebook in Dublin is doorzocht door de Ierse privacytoezichthouder. De waakhond heeft allerlei documenten in beslag genomen. Facebook wil in Nederland en andere Europese landen een dating-app lanceren. Omdat Facebook in Ierland is gevestigd, moet de Ierse overheid de Europese privacyregels handhaven.

Facebook had Ierland pas begin februari laten weten dat het al op donderdag 13 februari de app Facebook Dating wil lanceren in Europa. ,,We waren erg bezorgd dat dit de eerste melding van Facebook Ierland over de nieuwe feature was”, aldus de Ierse Data Protection Commission (IDPC). 

Bovendien leverde Facebook geen zogeheten ‘data protection impact assessment’, terwijl die wel verplicht is. In zo’n document moeten bedrijven uitleggen wat de mogelijke gevolgen van hun plannen voor de privacy van gebruikers zijn en wat ze doen om de risico’s te beperken. Om die documenten toch te krijgen, heeft de toezichthouder maandag het kantoor van Facebook in Dublin doorzocht.

Alles bij de bron; AD


 

De Tsjechische privacytoezichthouder is een onderzoek naar antivirusbedrijf Avast gestart wegens de verkoop van gebruikersgegevens aan derde partijen. Avast had een dochteronderneming genaamd Jumpshot die gegevens van Avast-gebruikers verwerkte. Vervolgens werd de, volgens Avast geanonimiseerde data, aan klanten verkocht. Het ging onder andere om Google en Microsoft. Die konden zo zien hoe mensen van het internet gebruikmaken. Vanwege de ophef die ontstond besloot Avast het bedrijf Jumpshot te sluiten.

Nu blijkt dat de Tsjechische privacytoezichthouder een voorlopig onderzoek naar de verkoop van de gegevens is gestart. "Op het moment verzamelen we informatie over de zaak. Er is een vermoeden van een ernstige en uitgebreide schending in de bescherming van de persoonlijke data van gebruikers. Gebaseerd op de onderzoeksresultaten zullen er verdere stappen worden ondernomen en het publiek zal te zijner tijd worden geïnformeerd", aldus Janu. 

Alles bij de bron; Security


 

Ticketmaster heeft van een onbekend aantal gebruikers de wachtwoorden gereset nadat er ongewone inlogpogingen bij accounts waren waargenomen. Het gaat om inlogpogingen met wachtwoorden die bij andere websites en diensten zijn buitgemaakt.

"Om je Ticketmaster-account te beschermen hebben we je wachtwoord gereset. Zo kunnen wij ervoor zorgen dat je account, je persoonlijke gegevens en tickets van aankomende events veilig blijven", aldus Ticketmaster. 

Op de website kunnen gebruikers een nieuw tijdelijk wachtwoord aanvragen. Vervolgens wordt gebruikers aangeraden om dit wachtwoord naar een zelfgekozen wachtwoord te wijzigen, die geen overeenkomsten mag vertonen met eerder gebruikte wachtwoorden. Verschillende gebruikers vroegen zich af of de e-mail wel echt van Ticketmaster afkomstig was. Via Twitter laat de kaartverkoper weten dat het de e-mail inderdaad heeft verstuurd.

Alles bij de bron; Security


 

Een aanbieder van gevangenissoftware heeft via een onbeveiligde Amazon S3-bucket allerlei privégegevens van gevangenen gelekt, waaronder namen, foto's en medicatie. Standaard staan S3-buckets zo ingesteld dat ze niet voor onbevoegden toegankelijk zijn.

De bucket van softwareleverancier Jailcore was voor iedereen toegankelijk. Jailcore is een cloudgebaseerde applicatie voor het gevangenisbeheer. Zo is het via de software mogelijk om medicatie onder gevangenen uit te delen, activiteiten van gevangenen te monitoren en celcontroles bij te houden.

Onderzoeker Noam Rotem en Ran Locar van vpnMentor vonden in de S3-bucket allerlei gevoelige gegevens. Het ging onder andere om de medicijnen die gevangenen gebruiken, de dosis, het moment van inname en of de medicijnen waren geweigerd. Verder bevatte de S3-bucket de namen van gevangenen, hun geboortedatum en foto, alsmede informatie over de activiteiten van gevangenen, zoals bezoeken, ontvangen pakketjes en andere zaken. Ook informatie over gevangenismedewerkers, zoals hun volledige naam en soms ook handtekening, werd aangetroffen.

De onderzoekers waarschuwden Jailcore op 5 januari. Volgens vpnMentor verliep de communicatie met Jailcore moeizaam en wilde het bedrijf de melding niet accepteren. Op 15 januari werd het Pentagon geinformeerd, waarna de S3-bucket een dag later was gesloten.

Bron; Security


 

Persoonsgegevens van bijna 6,5 miljoen Israëlische stemmers waren toegankelijk via een politieke app. Likoed, de politieke partij van minister-president Netanyahu, uploadde de gegevens naar de app. Logingegevens voor de database stonden in de broncode van de site.

Het gaat om data van 6.453.254 Israëliërs, waaronder namen, identiteitskaartnummers, adressen, het geslacht en in sommige gevallen ook telefoonnummers en 'andere persoonlijke details'. Politieke partijen in Israël ontvangen dergelijke informatie voorafgaande aan verkiezingen. Partijen moeten de informatie goed beschermen en mogen de database niet reproduceren of aan derde partijen leveren. Na de verkiezingen moet de database verwijderd worden.

Volgens de Israëlische krant Haaretz hebben privacyvoorvechters al gewaarschuwd voor het gebruik van de applicatie. Publicaties TheMarker en Ha’ayin Hashivi’it maakten eerder al bekend dat de app het mogelijk maakt om databases aan te leggen die in strijd zijn met de privacywetgeving. De app vraagt gebruikers om aanvullende details te geven bij de namen van bekenden en vrienden die mogelijk op Likoed stemmen. Haaretz schrijft dat Likoed in het verleden betrokken is geweest bij meerdere privacyschandalen. Zo is de database van mensen die op de partij stemmen, al meerdere keren uitgelekt via internet. Dit keer gaat het om alle stemgerechtigden in het land.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Nestlé, Mars en FrieslandCampina zetten in op 'gepersonaliseerde voeding'. Dat is eten op basis van je persoonlijke gezondheid en gewoontes. Hierbij verzamelen ze heel veel data over consumenten en juist dat stuit op weerstand. Machiel Reinders van Wageningen University & Research (WUR) doet onderzoek naar gepersonaliseerde voeding

Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie zien ook kansen. Onder andere FrieslandCampina en Jumbo doen mee aan het onderzoek van de WUR en onderzoeksinstituut TNO. Ook snoepfabrikant Mars, dat van zijn ongezonde imago af wil, en de Zwitserse voedingsreus Nestlé focussen op gepersonaliseerde voeding.

In Japan heeft Nestlé een programma lopen waarbij gebruikers via een app foto's van hun maaltijden kunnen insturen. Op basis van deze foto's krijgen de gebruikers van Nestlé persoonlijk advies over het nemen van voedingssupplementen. Ook stelt Nestlé specifieke recepten voor. Zo'n 100.000 Japanners doen mee aan dit programma. 

Gezonder of niet, via gepersonaliseerde voeding komen bedrijven veel te weten over hun klanten. Die specifieke informatie is een goudmijn voor ondernemingen, zegt Egbert Philips van BC Intelligence, een in data gespecialiseerde marktanalist in de agri- en foodsector. Daarnaast zorgt het verzamelen van data er ook voor dat klanten loyaal blijven. "Dat noemen we lock in", zegt Philips. Als een klant moeite heeft gedaan om zoveel mogelijk gegevens over gezondheid en leefstijl te geven, dan is de drempel hoog om naar een andere partij te gaan. "Daar moet je dan helemaal opnieuw beginnen", zegt Philips.

Alles bij de bron; RTLZ


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha 

 SteunVrijbit

  

PT Banner

BvV

150 voorkom

 

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

alt

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

ikhebniksteverbergen