PrivacyNieuws.nl PrivacyNieuws.nl
  • Start
  • Nieuwsoverzicht
  • Contact
  • Nieuwsarchief
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Databases
  • Diverse
  • Internet en Telecom
PrivacyNieuws.nl PrivacyNieuws.nl
  • Binnenland
    • Slimme Meters
    • Politiek en Overheid
    • Politie en Justitie
    • ID-Plicht - Paspoort
    • OV Chipkaart
  • Buitenland
    • Groot Brittannië
    • Verenigde Staten
    • Brussel
    • Betalingsverkeer
    • Internationaal
  • Databases
    • EPD
  • Diverse
    • Privacy
    • Actie
    • Cameratoezicht
    • Censuur
    • RFID
    • Achter de voordeur
    • Lichamelijke Integriteit
      • Body Scanners
      • Biometrie
      • DNA
      • Vingerafdruk
  • Internet en Telecom
    • Afluisteren
    • Bewaarplicht
    • Cybercrime
    • Databeveiliging
    • Digitale Schandpaal
    • Identiteitsdiefdstal
    • Sociale Netwerken
    • Zoekmachine
    • Software
    • Track & Trace
    • Netneutraliteit
    • IoT - Internet of Things
Politics of Fear

Franse politie arresteert café-uitbaters die wifidata niet bewaarden

Gegevens
Hoofdcategorie: Internationaal Nieuws
05 oktober 2020

In Grenoble zijn zeker vijf uitbaters van cafés en restaurants opgepakt omdat ze een wifinetwerk in hun etablissement aanboden maar de logs niet minstens een jaar bewaarden, zoals de Franse wet vereist.

De Franse politie arresteerde de uitbaters, voerde hen geboeid af en nam hen in hechtenis, schrijft de Franse krant Les Latest Nouvelles d'Alsace. De vijf worden ervan verdacht dat ze handelden in strijd met een wet uit 2006. Die verplicht horecaeigenaren de logs van wifiverbindingen van klanten minstens een jaar te bewaren.

Die wet is destijds aangenomen in de strijd tegen terrorisme en breidt de definitie van internetaanbieder uit tot 'alle personen die een verbinding aanbieden die onlinecommunicatie via netwerktoegang mogelijk maakt, ook gratis'. Daarbij maakt het niet uit of het om de primaire activiteit van de aanbieder gaat, of secundair, zoals met publieke wifihotspots in restaurants en andere gelegenheden.

De uitbaters riskeren een jaar gevangenisstraf en een boete van 75.000 euro. De boete voor rechtspersonen bedraagt maximaal 375.000 euro

Alles bij de bron; Tweakers


.

Overheid, Politiek & Wetgeving

Corona-opt-in dat medische gegevens openstelt nog zonder juridische basis

Gegevens
Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
05 oktober 2020

De corona-opt-in waarmee de medische gegevens van ruim acht miljoen Nederlanders zijn opengesteld is nog altijd zonder juridische basis, terwijl de Autoriteit Persoonsgegevens dit wel nodig vindt, zo heeft minister Van Ark van Medische Zorg in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.

De acht miljoen Nederlanders om wie het gaat hadden nog geen keuze gemaakt of ze hun medisch dossier via het Landelijk Schakelpunt (LSP) voor zorgverleners toegankelijk willen maken. Om de huisartsgegevens van deze groep toch te kunnen raadplegen werd de 'corona opt-in' bedacht. Daardoor zijn de huisartsgegevens van ruim acht miljoen Nederlanders nu wel op de huisartsenpost of spoedeisende hulp via het LSP beschikbaar. Voordat de dossiers door zorgverleners worden geraadpleegd moet de patiënt, als die hiertoe in staat is, nog wel mondeling toestemming geven.

Het gaat hier om een tijdelijke maatregel waarvan de noodzaak en proportionaliteit voortdurend worden getoetst, aldus Van Ark. Zo is de Autoriteit Persoonsgegevens inmiddels aan het kijken of de maatregel mag worden voortgezet. De privacytoezichthouder had eerder al laten weten dat de corona-opt-in over een juridische basis moet beschikken. Iets dat nog altijd ontbreekt.  "De algemene maatregel van bestuur gaat voor advies naar de AP en naar verwachting in december naar de Raad van State. Het streven is om de algemene maatregel van bestuur daarvoor in de Tweede en Eerste Kamer voor te hangen. Hij zou dan in het eerste kwartaal van 2021 in werking moeten treden", zo meldt Van Ark.

Alles bij de bron; Security


 

Digitale Schandpaal

58 procent van de meisjes slachtoffer van online intimidatie

Gegevens
Hoofdcategorie: Internet en Telecom
05 oktober 2020

Uit het grootschalig internationaal onderzoek van Plan International blijkt dat 58 procent van alle meisjes tussen de 15 en 25 jaar te maken krijgt met online intimidatie. Dat gaat van denigrerende opmerkingen tot het dreigen met verkrachting. 

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van Wereldmeisjesdag op 11 oktober, een door de Verenigde Naties uitgeroepen dag waarop aandacht wordt gevraagd voor de rechten en kansen van meisjes. Plan ondervroeg 14.071 meisjes en jonge vrouwen tussen de 15-25 jaar uit 32 landen. In Nederland deden duizend meisjes en jonge vrouwen mee, waarvan ook 58 procent ervaring heeft met online intimidatie.

Als gevolg van de online intimidatie stopt 13 procent van de meisjes met het delen van hun mening op social media, 12 procent past de manier waarop ze zich uitten op social media aan en 8 procent stopt helemaal met het social mediaplatform waarop de online intimidatie plaatsvond. Het platform waarop intimidatie het meest voorkomt is Facebook (39 procent), gevolgd door Instagram (23 procent). Bijna de helft van de ondervraagde meisjes geeft aan dat ze aangevallen worden vanwege het delen van hun standpunten. 

De meest voorkomende vormen van intimidatie (59 procent) zijn kwetsende en beledigende opmerkingen. In 37 procent gaat het om seksuele intimidatie (seksuele opmerkingen of vragen om seks in ruil voor geld of producten). En in 39 procent dreigt de afzender met seksueel geweld (dreiging met verkrachting of het sturen van pornografische beelden). 

Nagenoeg één op de vijf meisjes zegt dat de online intimidatie problemen op school veroorzaakt. Bovendien remt het meisjes om van zich te laten horen, om hun mening te delen. 

Plan International roept social mediabedrijven zoals Facebook en Instagram op om specifiek gegevens over gevallen van online intimidatie bij meisjes en jonge vrouwen te verzamelen en effectieve en toegankelijke rapportagemechanismen te ontwikkelen die gericht zijn op het signaleren van gendergerelateerd geweld. Op deze manier kunnen daders ter verantwoording worden geroepen.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

Sociale netwerken

Facebook: 'Afsplitsen Instagram en WhatsApp onmogelijk'

Gegevens
Hoofdcategorie: Internet en Telecom
05 oktober 2020

Volgens Facebook is het zo goed als onmogelijk om Instagram en WhatsApp af te splitsen.  The Wall Street Journal heeft een document ingezien waarin Facebook zich verweert tegen mogelijke overheidsplannen om het bedrijf op te splitsen. Dit zou het bedrijf miljarden kosten en de gebruikersveiligheid negatief beïnvloeden...

...Ook noemt het platform het opbreken een "complete non-starter". Technisch zou de splitsing nagenoeg onmogelijk zijn vanwege de manier waarop de platformen na de overname met elkaar geïntegreerd zijn. Het onderhouden van de afzonderlijke platformen zou het bedrijf miljarden kosten. Ook zou het de veiligheid en gebruikerservaring niet ten goede komen.

Alles bij de bron; NU


 

Software & Algoritmes

Opinie; Ja, gezichtsherkenningstechnologie discrimineert – maar een verbod is niet de oplossing

Gegevens
Hoofdcategorie: Internet en Telecom
05 oktober 2020

Zoals de dood van George Floyd leidde tot wereldwijde protesten, zo deed de vooringenomen beeldverwerkingstechnologie PULSE dat in de wetenschappelijke wereld. Er werd opgeroepen tot een verbod, maar neuro-informaticus Sennay Ghebreab vraagt zich af of een digitale beeldenstorm het probleem oplost...

...Gezichtsherkenningstechnologie maakt gebruik van algoritmen die onderscheidende biometrische gezichtskenmerken, zoals de afstand tussen de ogen of de lengte en vorm van de lippen, leren herkennen op basis van voorbeeldplaatjes of video’s van gezichten. Algoritmen extraheren duizenden verschillende gezichtskenmerken uit miljoenen gezichtsvoorbeelden om heel nauwkeurig een gezicht te onderscheiden van andere gezichten.

De ontwikkeling van gezichtsherkenningstechnologie nam een hoge vlucht na de aanslagen van 11 september 2001 in New York. Kort daarna installeerde de stad duizenden camera’s in de publieke ruimte om potentiële terroristen op te sporen. Al snel konden data-analisten de immense hoeveelheid beelddata die deze steden genereerden niet meer verwerken. Dus werden de camera’s enkele jaren later gekoppeld aan videobewakingstechnologie die automatisch gezichten herkent en personen volgt. Zo ontwikkelde de stad New York in samenwerking met Microsoft het ‘Domain Awareness System’, dat negenduizend camera’s in verschillende wijken van de stad aan elkaar koppelt om verdachte personen te kunnen volgen of opsporen. In heel Amerika houden inmiddels tientallen miljoenen slimme camera’s toezicht op burgers.

Maar in mei 2019 verbood San Francisco als eerste het gebruik van automatische gezichtsherkenning in het publieke domein. De naburige stad Oakland volgde al snel, net als Somerville en Brookline in Massachusetts...

...Aan de groeiende maatregelen tegen gezichtsherkenning liggen twee verschillende zorgen ten grondslag. Allereerst de zorg dat deze technologie niet goed en niet eerlijk werkt, maar daarnaast ook de angst dat deze technologie juist té goed en té eerlijk zou werken. De eerste zorg komt voort uit het groeiende aantal gevallen van foute identificatie van mensen op basis van gezichtsherkenningstechnologie. 

De tweede zorg is dat gezichtsherkenningstechnologie te goed en te eerlijk werkt. Dit bleek vooral nadat het Amerikaanse bedrijf Clearview A.I. zijn gezichtsherkenningsalgoritme trainde op miljarden gezichtsfoto’s die van sociale-mediaplatforms als Facebook en Instagram waren geplukt. Het bedrijf claimde dat zijn technologie iedereen kon herkennen, ongeacht afkomst. Iedereen was opeens even herkenbaar: man, vrouw, zwart wit, arm, rijk. Met ClearView AI werd iedereen opeens hypervisible. Ook mensen die altijd buiten beeld hadden weten te blijven omdat zij rijk en machtig waren of simpelweg tot de geprivilegieerde groep behoren die nooit of nauwelijks verdacht wordt. Voor die mensen is de technologie van ClearView AI ‘overeerlijk’.

Oneerlijke en ‘overeerlijke’ gezichtsherkenningstechnologieën zijn in de afgelopen twintig jaar mainstream technologieën geworden die het publieke bewustzijn hebben bereikt. Met als gevolg publieke verontwaardiging en de roep om een verbod. Maar is verwijdering van datasets of een verbod op gezichtsherkenningstechnologie geen schijnoplossing? Of zelfs een collectieve afleiding, zodat andere AI-technologieën in de luwte verder ontwikkeld kunnen worden? Terwijl ook die mogelijk gebaseerd zijn op datasets die niet representatief zijn. Denk aan de algoritmen voor werving en selectie die vrouwen benadelen, zoals Amazons recruitment-algoritme.

Alles bij de bron; VrijNederland [lang artikel 9-11 min. leestijd]


 

Big Data, Analyse & Profiling

Vlaamse privacywaakhond is kritisch op gebruik van Amazon Web Services bij onderwijsdatabank

Gegevens
Hoofdcategorie: Databases
02 oktober 2020

De Vlaamse overheidstoezichthouder voor privacy is erg sceptisch over het gebruik van Amazon Web Services binnen het Belgisch onderwijs. De instantie bracht advies uit over het gebruik van AWS in een aantal onderwijsdatabases, maar dat advies is zeer negatief.

Verschillende Vlaamse onderwijsinstanties vroegen de Vlaamse Toezichtcommissie of VTC om advies over de opslag van studentengegevens. De toezichthouder concludeert nu in een rapport dat de plannen van die onderwijsinstanties mogelijk in strijd zijn met de Europese privacywetgeving. 

 "Het overdragen van veel persoonsgegevens van veel personen aan eenzelfde niet-Europese cloudprovider, terwijl niet bewezen is dat de gegevensbescherming van het land van de ontvanger van de gegevens vergelijkbaar is met de Europese, is niet conform de principes en bepalingen van de AVG", schrijft de instantie. Het zou met name gaan om 'kroonjuwelen'; gevoelige gegevens over studenten, veelal kinderen en jongeren.

In het rapport waarschuwt de VTC voor veel verschillende 'enorme risico's'. Zo is er de mogelijkheid van 'vergaande profilering'. 

De VTC is sinds mei 2019 de toezichthouder op het gebied van privacy binnen de Vlaamse overheid. De VTC heeft een aantal bevoegdheden zoals het uitbrengen van bindende adviezen en het uitvoeren van onderzoek. Het heeft echter geen boetebevoegdheid. Daarvoor is er de Gegevensbeschermingsautoriteit, de federale toezichthouder voor heel België die ook voor privépersonen en bedrijven optreedt.

Alles bij de bron; Tweakers


 

ID-Plicht - Paspoort

IDkaart om in te loggen met DigiD-niveau 'hoog' verschijnt in januari

Gegevens
Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
02 oktober 2020

Gemeenten beginnen in Nederland op 4 januari 2021 met het uitgeven van identiteitskaarten met een inlogfunctie. Burgers kunnen daarmee met hun ID-kaart via de DigiD-app inloggen op een nieuw beveiligingsniveau: hoog. Deze nieuwe authenticatiemethode kan gebruikt worden als een inlogmethode om extra gevoelige gegevens in te zien en te wijzigen, zoals medische gegevens. De nieuwe methode is geen eenmalige ID-check, maar een volledig nieuwe inlogfunctie.

Er zijn momenteel nog geen diensten die het DigiD-beveiligingsniveau 'hoog' vereisen om in te loggen. Het is mogelijk dat diensten dat niveau in de toekomst wel gaan vereisen. Vooralsnog is het alleen mogelijk om met een nieuwe ID-kaart op die manier in te loggen. 

Burgers kunnen de nieuwe ID-kaart gebruiken om in te loggen op websites van de overheid, het onderwijs, de zorg en hun pensioenfonds. Die diensten moeten hun inlogmethode aanpassen voordat dit werkt. De komende maanden krijgen gemeenten updates voor hun Reisdocumenten Aanvraag- en Archiefstation, om de uitgave van identiteitskaarten met inlogfunctie mogelijk te maken.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Big Data, Analyse & Profiling

Hoe meer data u Delhaize geeft, hoe meer korting u krijgt

Gegevens
Hoofdcategorie: Databases
02 oktober 2020

De supermarktketen Delhaize lanceert een nieuwe klantenkaart en -app. Hoe meer data klanten afstaan, hoe meer korting ze krijgen. De supermarktketen zet een offensief in om zich een kwalitatiever en vooral gezonder imago aan te meten. Daarmee wil ze het verschil maken met andere ketens, met wie de jongste jaren een steeds heftigere strijd begon om lage prijzen. 

De spil van de campagne is een nieuwe klantenkaart. Of beter gezegd: klantenapp. Met zijn nieuwe spaarsysteem trekt Delhaize voluit de digitale kaart, hoewel ze ook in de klassieke kaartvorm beschikbaar is. Nieuw is dat klanten ook individuele producten kunnen kopen met hun punten. Via de Delhaize-app kunnen ze bonnen maken om ze in te ruilen voor een product.

Delhaize gaat nog verder met de digitale kortingen, maar die krijgen klanten alleen als ze bereid zijn meer persoonlijke gegevens te delen met de supermarkt. Wie weinig data deelt, krijgt enkel de basiskortingen. 

Klanten die meer korting willen, verklaren zich ermee akkoord dat Delhaize hen meer reclamemails stuurt. Bovendien kan Delhaize aan de slag met hun aankoopgegevens. Die kan de keten geanonimiseerd delen met bedrijven die net als Delhaize behoren tot de winkelgroep Ahold Delhaize, die ook de webwinkel Bol.com en de Albert Heijn-winkels omvat.

Ook met externe partners kan Delhaize geanonimiseerde aankoopdata van klanten delen. Om welke bedrijven het gaat en wat precies de bedoeling is, is niet duidelijk. Maar het is bekend dat supermarkten aankoopdata geven aan leveranciers, die de ketens in ruil korting geven op de inkoopprijzen. Met de data kunnen de leveranciers nagaan of hun producten aanslaan.

Alles bij de bron; deTijd


 

  • 539
  • 540
  • 541
  • 542
  • 543
  • 544
  • 545
  • 546
  • 547
  • 548

Pagina 544 van 700

  • Start
  • Nieuwsoverzicht
  • Contact
  • Nieuwsarchief

Schrijf je in voor onze wekelijkse Nieuwsbrief

Vul dit veld in
Vul dit veld in

 

WeHebbenHetGeweten

SteunVrijbit

 

PTBanner  

PrivacyGuides

BvV

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

STT Logo

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

 

 

  • Privacyverklaring