KPN is jarenlang in de fout gegaan in bij het afhandelen van klachten over hinderlijke of kwaadwillende anonieme bellers. In plaats van de klacht volgens de regels af te handelen, geeft KPN het nummer van de klager door aan de anonieme beller. En dat mag niet, oordeelt toezichthouder ACM

..."De hele telecomsector werkt zo, al sinds de jaren '80", verweert de woordvoerder zich. "Dat was vooral pragmatisch van aard, om het plaaggedrag effectief te bestrijden." De plagers zijn zich volgens hem vaak niet bewust van het gedrag, hen een seintje geven inclusief nummer van het slachtoffer was de snelste oplossing volgens het telecombedrijf. KPN heeft het beleid aangepast, zo laat een woordvoerder weten.

Alles bij de bron; RTLZ


 

....Samenvatting position paper Patiëntenfederatie

De Patiëntenfederatie geeft in de position paper aan dat er steeds meer plekken komen waar gezondheidsgegevens door anderen dan hulpverleners worden bewaard, zoals in Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (PGO’s). De Patiëntenfederatie betwijfelt of deze gegevens bij deze partijen voldoende beschermd zijn. 

Daarnaast merkt de Patiëntenfederatie op dat de patiënt of consument (hierna: de zorggebruiker) door deze ontwikkelingen steeds meer zelf de beschikking krijgt over deze gegevens. De Patiëntenfederatie vraagt in de position paper aandacht voor het gevaar van het onder druk zetten van een zorggebruiker om toestemming te geven om medische gegevens te delen. Bijvoorbeeld door (semi-) overheden, verzekeraars, hypotheekverstrekkers, justitie, inlichtingendiensten of commerciële partijen. De Patiëntenfederatie vraagt zich af of de zorggebruiker altijd sterk genoeg is om deze druk te weerstaan. De Patiëntenfederatie merkt daarbij op dat gegevens die buiten de zorgsector worden opgeslagen niet onder het medisch beroepsgeheim vallen.

Om te waarborgen dat degenen die de gezondheidsgegevens van zorggebruikers bewaren prudent met deze gegevens omgaan, en om zorggebruikers te sterken in het weerstaan van druk, stelt de Patiëntenfederatie maatregelen voor.

Deze hebben enerzijds betrekking op het inzetten op bewustwording van zorggebruikers. Anderzijds stelt de Patiëntenfederatie voor om wettelijk vast te leggen:

- een medisch beroepsgeheim voor de beheerder van gezondheidsgegevens, bestaande uit een geheimhoudingsplicht, een verschoningsrecht en toezicht en handhaving daarop (in de position paper “het patiëntengeheim” genoemd);
- een verbod op het onder druk zetten van een zorggebruiker om medische gegevens te delen, en toezicht en handhaving daarop;
- technische normen:

o alle organisaties die gezondheidsgegevens verwerken moeten voldoen aan de norm voor informatiebeveiliging NEN 7510; en
o er moet een verplichte NEN-norm komen die gaat over de consequenties van de verplichting dat systemen ontworpen moeten worden met privacy als uitgangspunt.

Bron; RijksOverheid


 

Het Europees Hof doet deze uitspraak in een rechtszaak die Duitse consumentenorganisaties hebben aangespannen tegen een Duits bedrijf. Om mee te doen aan een online loterij, moesten gebruikers via een vooraf aangevinkt vakje toestemming geven voor het plaatsen van cookies. Deze werden gebruikt om informatie te verzamelen om advertenties van partners aan te kunnen bieden.

De consumentenorganisaties zijn het niet eens met deze werkwijze en stapten naar de rechter. Deze vroeg het Europees Hof van Justitie om advies. Die oordeelt nu dus dat de werkwijze niet is toegestaan. Het Hof meldt dat gebruikers geïnformeerd moeten zijn over het gene waarmee zij instemming. Zo moeten aanbieders van diensten vermelden hoe lang cookies actief blijven en of andere bedrijven toegang hebben tot informatie die hiermee wordt verzameld.

Alles bij de bron; DutchITChannel


 

Persoonlijke gegevens van meer dan twintig miljoen Russische burgers liggen op straat door een groot lek, meldt beveiligingsbedrijf Comparitech. Het gaat om belastinggegevens die maandenlang openbaar op het internet stonden.

Het beveiligingsbedrijf ontdekte de database met gegevens begin september. De eigenaar van de server waarop de database openlijk te raadplegen was, werd ingelicht en inmiddels zijn de gegevens offline gehaald.

De database bevatte gegevens van Russische belastingbetalers tussen 2016 en 2019. De gegevens bevatten de volledige naam, adres, paspoortnummer, telefoonnummer, belastingnummer, naam werkgever en het bedrag dat aan belasting betaald werd.

Alles bij de bron; NU


 

De politie gebruikt een flitscamera die aan de hand van kunstmatige intelligentie (AI) kan bepalen of een automobilist zijn telefoon vasthoudt achter het stuur. Mocht dat het geval zijn, dan krijgt de bestuurder automatisch een boete. De politie heeft gekozen voor een camera met infrarood die ook 's avonds ingezet kan worden.

Het achterliggende systeem is gebaseerd op machine learning, dat getraind is op beelden van bellende en niet bellende bestuurders. Mocht dit het geval zijn, dan wordt een foto gemaakt van de overtreder en het kenteken van het voertuig, vervolgens beoordeelt een politieagent of er inderdaad sprake is van een overtreding. Is dat het geval, dan krijgt de eigenaar van het voertuig automatisch een boete van 240 euro opgestuurd. Blijkt er geen sprake te zijn van een overtreding, dan wordt de foto direct verwijderd.

Alles bij de bron; AGConnect


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha 

 SteunVrijbit

  

PT Banner

BvV

150 voorkom

 

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

alt

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

ikhebniksteverbergen