Verschillende Israëlische inlichtingendiensten, waaronder cyberinlichtingendienst Unit 8200 en spionageagentschap Shin Bet, zouden het Internationaal Strafhof afluisteren. Dit Strafhof onderzoekt sinds 2015 of Israël internationale wetgeving overtreedt in de Palestijnse gebieden.
De inlichtingendiensten hacken e-mailaccounts van contactpersonen van het Strafhof, en lezen daarbij mails en documenten, schrijft onder meer The Guardian.
De diensten zouden ook telefoongesprekken afluisteren tussen het Strafhof en Palestijnse contactpersonen. Israël heeft toegang tot Palestijnse telecommaatschappijen en kan die telefoongesprekken daardoor relatief eenvoudig afluisteren. Daarnaast zou Shin Bet de Pegasus-spyware hebben geïnstalleerd bij werknemers van Palestijnse stichtingen en leden van de Palestijnse Autoriteit die in contact staan met het Strafhof.
The Guardian heeft de vermeende Israëlische spionagecampagne samen met Israëlische media onderzocht.
Het Internationaal Strafhof zegt dat verschillende inlichtingendiensten 'proactief informatie verzamelen' bij het Strafhof, zonder landen te noemen.
Alles bij de bron; Tweakers
De Autoriteit Persoonsgegevens gaat vijf jaar lang toezicht houden op de Nederlandse Belastingdienst. Dit 'toezichtarrangement' moet ervoor zorgen dat de bescherming van de persoonsgegevens van burgers en bedrijven verbetert.
De AP gaat onder meer kijken naar het gebruik van risicomodellen binnen de Belastingdienst, de cultuur met betrekking tot het omgaan met persoonsgegevens bij het overheidsorgaan en de uitwisseling van gegevens.
De afgelopen jaren was de Belastingdienst meermaals bij privacyschandalen betrokken. Het overheidsorgaan kreeg onder meer een AVG-boete voor het discrimineren op basis van nationaliteit in het kader van de toeslagenaffaire. In het verlengde daarvan werden omstreden risicomodellen gebruikt voor de profilering van burgers en bedrijven. Ook bleken persoonsgegevens van burgers voor medewerkers van de dienst inzichtelijk terwijl zoekopdrachten niet gelogd werden.
Alles bij de bron; Tweakers
Een man uit Roermond is opgepakt voor poging tot oplichting.
Eerder die middag kreeg een slachtoffer een telefoontje van iemand die zich uitgaf als politieagent. Die verstrekte het slachtoffer een code en vertelde dat een collega onderweg was om de pinpas op te halen.
Kort daarna werd bij het slachtoffer aangebeld en stond er een man voor de deur die de pas kwam ophalen. Hij vroeg het slachtoffer om de code. Het slachtoffer had in de gaten te maken te hebben met een nepagent en gaf de pinpas niet af, waarna de man verdween.
Het slachtoffer meldde het voorval bij de politie. De camerabeelden van de videodeurbel die het slachtoffer had veiliggesteld werden onderzocht. Toen agenten een man zagen lopen die zij herkenden van de beelden, werd deze aangehouden en in verzekering gesteld.
Bron; Beveiliging
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil dat mensen die hun lening hebben afbetaald niet meer in het BKR-register te vinden zijn, tenzij er ernstige betalingsachterstanden zijn ontstaan.
Nu worden mensen soms jaren later geconfronteerd met een lening die ze allang hebben afgelost. "We krijgen best wel akelige signalen van mensen die bijvoorbeeld een huis willen huren of een hypotheek aangaan en dat blijkt dan opeens niet te kunnen", zegt AP-bestuurslid Katja Mur.
Reden kan zijn dat iemand ooit een betalingsmoment voor een kleine aankoop heeft gemist, waardoor er een negatieve registratie is ontstaan. "Bijvoorbeeld dat iemand een tijdje rood heeft gestaan, of een spelcomputer te laat heeft afbetaald. Ook al is dat opgelost, dan kan het dus zijn dat je hypotheekaanvraag niet doorgaat", zegt Mur.
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) registreert alle afgesloten leningen boven de 250 euro. Zo kunnen andere kredietaanbieders inschatten of je een extra lening kan dragen. Op dit moment staan ruim 10 miljoen Nederlanders in dat BKR-register.
De gegevens van afbetaalde leningen blijven nu nog vijf jaar in het register staan. In een nieuw wetsvoorstel wordt die termijn verkort naar drie jaar, maar dat is volgens de waakhond nog altijd te lang. "Waarom zou je er dan nog in moeten staan als je alles netjes hebt afbetaald?"
Wat betreft de AP moeten échte wanbetalers wel langer in de BKR-registratie blijven staan. Het is alleen in het nieuwe wetsvoorstel niet duidelijk wanneer je zo'n wanbetaler bent. "Er moet in de wet netjes worden geregeld welk onderscheid we belangrijk vinden", zegt Mur. "Het kan niet zo zijn dat je geen hypotheek kan krijgen omdat je een keer een Wehkamp-rekening niet hebt betaald. Dat is echt niet in verhouding."
Voor veel mensen is het nu nog lastig om van hun onterechte BKR-registratie af te komen. Volgens het AD is er een hele industrie ontstaan van bureautjes die mensen helpen om dat te regelen. Ook daar wil de AP verandering in.
"Als mensen denken dat iets niet klopt, moeten ze bij BKR terecht kunnen", vindt Mur. "Nu worden mensen van het kastje naar de muur gestuurd. Dat is ingewikkeld, omdat mensen soms wel bij drie partijen leningen hebben of hadden uitstaan."
De kritiek van de AP zal volgens BKR besproken worden met het ministerie van Financiën, dat het proces rond het nieuwe wetsvoorstel leidt.
Alles bij de bron; NOS
Een Amerikaanse farmaceutisch dienstverlener heeft de persoonsgegevens van 2,8 miljoen personen gelekt, zo blijkt uit een datalekmelding aan de procureur-generaal van de Amerikaanse staat Maine. De data werd bij een aanval buitgemaakt, maar is volgens het bedrijf vernietigd en niet verder verspreid. Of de aanvallers losgeld eisten en of dit ook is betaald wordt niet door het bedrijf gemeld.
Vorig jaar oktober ontdekte het bedrijf dat het slachtoffer was geworden van een aanval, waarbij ook beschermde gezondheidsinformatie was gestolen. De farmaceutisch dienstverlener stelt dat het nu pas met een waarschuwing kon komen omdat het onderzoek naar slachtoffers van de aanval op 30 april pas was afgerond.
Alles bij de bron; Security
De gezichtsherkenningstechnologie in een Britse winkel heeft een klant ten onrechte als winkeldief bestempeld, zo meldt de BBC dat met het slachtoffer sprak.
Volgens burgerrechtenbeweging Big Brother Watch is het de eerste keer dat iemand zich in het Verenigd Koninkrijk uitspreekt na verkeerd te zijn geïdentificeerd door deze 'Orwelliaanse technologie'. De beweging heeft nu juridische stappen aangekondigd om het gebruik van gezichtsherkenning door politie en winkels te stoppen.
Het slachtoffer laat aan de BBC weten hoe ze bij het betreden van een winkel binnen een minuut door een medewerker werd beschuldigd en haar tas werd doorzocht. Ook kreeg ze te horen dat ze niet meer welkom was bij alle winkels die van de gezichtsherkenningstechnologie van Facewatch gebruikmaken. Facewatch liet later aan het slachtoffer weten dat het een fout had gemaakt.
De BBC sprak ook met een ander slachtoffer dat ten onrechte door gezichtsherkenningstechnologie van de Britse politie als gezocht persoon was aangemerkt. Hij werd twintig minuten vastgezet en moest zijn vingerafdrukken geven. Nadat hij een kopie van zijn paspoort had verstrekt mocht hij gaan. "Ik werd als schuldige behandeld totdat ik bewezen onschuldig was."
Silkie Carlo, directeur van Big Brother Watch, vergelijkt het met een digitale politie-line-up waar iedereen van wie het gezicht wordt gescand aan deelneemt. "Dit is een strijd voor een vrije toekomst. Deze verhalen zijn bewijs dat wie je ook bent of wat je ook doet, gezichtsherkenning een bedreiging voor je rechten vormt. We hebben je steun nodig om deze Orwelliaanse nachtmerrie voor iedereen te stoppen", aldus Big Brother Watch.
Alles bij de bron; Security
ANPR staat voor automatische kentekenplaatherkenning. Het doel van ANPR is verbeteren van de heterdaadkracht, vergroten van het aantal aanhoudingen en het monitoren van verkeersstromen.
Er is een aanvraag ingediend voor de kruising N244/N246, N243 en N203 op de kruising met de Geesterweg . De camera’s kunnen, bij goedkeuring, voor een periode van 3 maanden worden geplaatst en bij bewezen effectiviteit worden verlengd voor nogmaals 3 maanden.
Wanneer het belang aangetoond is, kan er ook een aanvraag worden gedaan voor vaste ANPR-camera’s op de locaties waar nu flexibele voor zijn aangevraagd. Ook deze aanvraag wordt door de politie gedaan. De aanvraag wordt getoetst door de Landelijke Eenheid.
Alles bij de bron; BeatFM
Politie en justitie hebben een grote blunder begaan door online en op tv opsporingsbeelden van een man te tonen die volledig onschuldig was. Hierdoor werd de man wekenlang onterecht als verdachte bestempeld van oplichting en diefstal. De beelden gingen viraal, met daaronder ontelbare haatreacties en racistische opmerkingen.
De politie besteedde op 18 maart uitgebreid aandacht aan de oplichting van een 84-jarige vrouw. Zij gaf in december vorig jaar haar bankpas, pincode en andere waardevolle spullen af aan een man die zich voordeed als bankmedewerker. Daarna kwam een andere vermeende verdachte duidelijk herkenbaar in beeld, terwijl hij bij de Mediamarkt een iPhone afrekende met de bankpas van diezelfde vrouw.
Dat was geheel onterecht. De onschuldige man rekende toevallig rond hetzelfde moment een telefoon af, met zijn eigen geld én zijn eigen pinpas.
De beelden werden op tv’s in talloze woonkamers bekeken, werden op YouTube, Facebook, Instagram, Twitter en TikTok geplaatst en gingen enkele weken later viraal.
Dat had grote gevolgen voor de man. Alsof de blunder niet groot genoeg was, duurde het ook enige tijd tot de beelden offline werden gehaald. Een rectificatie liet nog langer op zich wachten.
Het OM erkent dat zij fout zat met het onterecht in beeld brengen van de man. Politie en justitie gingen de mist in bij het uitkijken van de Mediamarkt-camerabeelden en merkten de man aan als verdachte terwijl hij dat niet is.
Waar heeft het slachtoffer nu recht op? Volgens zijn advocaat vooral op een schadevergoeding met betrekking tot de immateriële schade door het psychisch leed dat hem is aangedaan.
Hij is zomaar op tv geslingerd, terwijl ‘hij te goeder trouw een mobiel kocht met zijn eigen geld. Daar komt bij dat het gaat om een misdrijf met een oudere vrouw. De maatschappij krijgt daar toch een bepaald sentiment bij.
Alles bij de bron; AD