Een onderzoek van de Europese Commissie naar vermeend machtsmisbruik door Facebook loopt vertraging op door een privacyrechtszaak. Deze keer is het Facebook die de Commissie verwijt zeer gevoelige persoonlijke gegevens van werknemers op te vragen bij het onderzoek. Het sociale medium krijgt gelijk van de rechter...

Tot de Europese Commissie commentaar geeft en het Gerecht daarna uitspraak doet, hoeft Facebook de informatie waar de Commissie om vraagt niet te geven. "Weliswaar is het onvermijdelijk dat de gevraagde informatie privacygevoelige data kan bevatten, maar het is belangrijk dat hier vertrouwelijk mee wordt omgegaan", aldus het Gerecht. 

Alles bij de bron; RTL


 

De invloed op onze maatschappij van internetreuzen zoals Facebook en YouTube wordt almaar meer ter discussie gesteld. Maar het publieke debat richt zich nog te weinig op de structurele tekortkoming van de online economie, namelijk het gebrek aan controle van gebruikers over hun eigen data. Dat model moeten we dringend herzien.

Met de intrede van het nieuwe millennium veranderde onze digitale communicatie naar een gecentraliseerd systeem waarbij het bewaren en uitwisselen van informatie plaatsvindt op de servers en platformen van een handvol technologiebedrijven. Op zichzelf hoeft centralisatie geen probleem te zijn. Soms wil je als gebruiker gewoon de meest gemakkelijke en betrouwbare optie. De situatie verandert echter wanneer we niet meer kunnen kiezen welk platform we gebruiken, zoals in het geval van socialenetwerksites als Facebook.

De huidige marktleiders doen er alles aan om hun monopolie te behouden en de introductie van nieuwe platformen te verhinderen. Van netwerk veranderen is zo goed als onmogelijk aangezien we onze berichten, foto’s en contacten niet kunnen meenemen naar een ander platform. Niet alleen hebben we geen controle over onze eigen data, ook communicatie van het ene netwerk naar het andere is uitgesloten. Eigenlijk is dat oneerlijke concurrentie.

Om die scheefgegroeide machtsverhouding recht te trekken, moeten we onze data terugeisen. Samen met internetpionier Tim Berners-Lee werk ik aan digitale datakluizen die het mogelijk zullen maken om onze gegevens op een veilige manier te bewaren en informatie te delen met contacten die niet op hetzelfde platform zitten. De kern van de zaak wordt uiteindelijk niet veroorzaakt door een enkel sociaal netwerk, maar door de hypercentralisatie van gegevens en gebruikers, en bijgevolg van macht. De eerste stap naar een oplossing is om elk individu de controle te geven over zijn of haar eigen gegevens, bijvoorbeeld door met persoonlijke datakluizen te werken.

Alles bij de bron; NRC


 

Promo.com, een bedrijf waar gebruikers online allerlei soorten marketingvideo's en advertenties kunnen maken, heeft de privégegevens van vijftien miljoen mensen gelekt. Het gaat om namen, e-mailadressen, ip-adressen, geolocatie, geslacht en gesalte sha-256 wachtwoordhashes. De gestolen data werd vervolgens via internet openbaar gemaakt. 

Alles bij de bron; Security


 

Human Rights Watch roept sociale mediabedrijven op in actie te komen tegen een nieuwe wet in Turkije die het mogelijk maakt sociale media te controleren en indien nodig te sluiten.

De Turkse regering probeert nog voor het zomerreces een wetswijziging door het parlement te duwen waarbij sociale-mediaplatforms zoals Twitter, Facebook en YouTube gedwongen worden te voldoen aan alle eisen van de regering om inhoud te blokkeren of te verwijderen. Daarmee zal de online censuur enorm doen toenemen, aldus de mensenrechtenorganisatie. 

“Het is essentieel voor iedereen die vrijheid van meningsuiting waardeert dat erkent wordt hoe schadelijk deze nieuwe beperkingen zullen zijn in een land waar een autocratie wordt opgebouwd door media en alle kritische stemmen het zwijgen op te leggen,” zegt Tom Porteous, adjunct-programmadirecteur bij Human Rights Watch. “Sociale mediabedrijven moeten Turkije luid en ondubbelzinnig oproepen om deze wet te schrappen, en de EU moet deze oproep resoluut steunen.”

Alles bij de bron; VillaMedia


 

Twitter is de afgelopen jaren meerdere keren gewaarschuwd over het monitoren van de grote groep medewerkers die toegang tot accounts van gebruikers heeft, zo meldt persbureau Bloomberg op basis van meerdere voormalige medewerkers.

Aanvallers wisten onlangs toegang te krijgen tot de interne supporttools waarmee Twittermedewerkers de e-mailadressen van gebruikers kunnen aanpassen, alsmede tweefactorauthenticatie uitschakelen. Op deze manier werden tientallen geverifieerde accounts van prominenten en bedrijven gekaapt.

Twitter heeft vijftienhonderd medewerkers in dienst die accounts kunnen resetten, helpen bij gekaapte accounts en reageren op content die in strijd met de regels van Twitter is. Naast medewerkers van Twitter zelf gaat het ook om extern ingehuurde krachten.

Die zouden zelfs nephelpdeskverzoeken hebben gedaan om informatie over de accounts van bekendheden te bekijken. Bij de recente aanval zouden de aanvallers tenminste één medewerker via de telefoon hebben benaderd waarbij ze de inloggegevens voor de interne supporttools wisten te bemachtigen, zo stellen personen die met het onderzoek bekend zijn, meldt Bloomberg.

Volgens de voormalige Twittermedewerkers treuzelde het Twittermanagement geregeld met het doorvoeren van monitoringcontrols en ook het toezicht op het eigen personeel en externe krachten schoot te kort, waardoor er een omgeving ontstond waar teveel mensen toegang tot te krachtige tools hadden, aldus de voormalige medewerkers. Het Twitterpersoneel zou daarnaast manieren hebben gevonden om de basale monitoringssystemen te omzeilen en zo informatie over ex-partners, politici, merken en bekendheden op te vragen.

Het grasduinen in andermans accounts werd door het Twittermanagement niet als een groot beveiligingsprobleem gezien, zelfs niet toen het aantal externe krachten dat zich ging bezighouden met supporttaken toenam, merken de ex-medewerkers verder op.

Alles bij de bron; Security


 

Phaedra Tyteca schrok zich een bult toen ze haar zoontje Milo (3) plots op de website van AliExpress zag staan. De Aziatische webwinkel gebruikte zonder toestemming een foto van de Instagrampagina van mama Phaedra. "Het is een foto van Milo zijn eerste schooldag", zegt ze. AliExpress gebruikt de foto van haar Instagramaccount om de rugzak, die voor de voeten van de kleine Milo staat, te verkopen. 

"De foto die ik nam staat al meer dan een jaar op mijn Instagrampagina. Ik heb nooit de toestemming gegeven om die foto te gebruiken." Tyteca is van plan om iets voorzichtiger te zijn op sociale media. "Ik denk erover na om mijn Instagramprofiel op privé te zetten. Zo bescherm ik de privacy van mijn zoontje wat meer." 

Alles bij de bron; VRTNieuws


 

Dave, een app voor mobiel bankieren en budgettering, heeft de privégegevens van meer dan 2,9 miljoen gebruikers gelekt. Aanvallers wisten geboortedata, namen, via bcrypt gehashte wachtwoorden, telefoonnummers, adresgegevens, social security nummers en e-mailadressen van ruim 2,9 miljoen unieke accounts te bemachtigen. De gestolen data werd vervolgens op internet aangeboden.

Het bedrijf zegt dat bankrekeningnummers en creditcardnummers niet zijn gecompromitteerd. Ook zijn er geen aanwijzingen dat er ongeautoriseerde acties met de getroffen accounts zijn uitgevoerd. Dave zal alle gedupeerde gebruikers waarschuwen en heeft een onderzoek naar het incident ingesteld. Verdere details over de inbraak zijn niet gegeven. 

Alles bij de bron; Security


 

De Australische Competition and Consumer Commission (ACCC) heeft Google aangeklaagd voor het misleiden van gebruikers over het breder gebruik van hun persoonlijke gegevens, zonder dat gebruikers hiervoor op de juiste wijze toestemming hadden gegeven. Ook claimt de ACCC dat Google gebruikers heeft misleid over aanpassingen aan het privacybeleid. Miljoenen Australiërs met een Google-account zouden door de werkwijze van Google zijn getroffen, aldus de toezichthouder...

..."We nemen deze stap omdat we vinden dat Google Australische gebruikers heeft misleid over wat het van plan was met de grote hoeveelheid persoonlijke data van hen, waaronder internetactiviteiten op websites die niets met Google hebben te maken", zegt ACCC-voorzitter Rod Sims. "De ACCC vindt dat gebruikers met hun gegevens voor Google-diensten betalen. Dus de aanpassing die Google doorvoerde verhoogde de "prijs" van Googles diensten, zonder dat gebruikers hiervan wisten."

Alles bij de bron; Security


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha 

 SteunVrijbit

  

PT Banner

BvV

150 voorkom

 

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

STT Logo

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

ikhebniksteverbergen