Jumbo stopt met het gebruik van software om 'afwijkend gedrag' van klanten te herkennen.
Begin dit jaar startte het bedrijf een proef met de technologie. De supermarktketen verwachtte naar eigen zeggen veel van de test met nieuwe 'AI-software' die 'afwijkend gedrag' van klanten in de winkel moest gaan herkennen. "Bovendien maakt AI-technologie voortaan gerichte steekproeven mogelijk", aldus Jumbo afgelopen februari.
"We hebben wel geprobeerd om gebruik te maken van technologie door computers afwijkende gedragspatronen te laten herkennen, maar daar gaan we niet mee verder", laat ceo Ton van Veen tegenover De Telegraaf weten. "Het doet het gevoel bij mensen om te winkelen geen goed. Klanten zijn geen potentiële dieven, klanten zijn hartstikke welkom, ook als iemand een keer vergeten is iets te scannen", voegt hij toe.
Eerder dit jaar besloot Dirk van den Broek het personeel van bodycams te voorzien, maar dat ziet Van Veen ook niet zitten. "Sociale controle, oogcontact met mensen is belangrijk."
Alles bij de bron; Security
Gegevens van ongeveer 800.000 elektrische auto's van Volkswagen AG waren maandenlang publiekelijk toegankelijk. In meer van de helft van de gevallen is er precieze locatiedata blootgesteld. Het lek is inmiddels gedicht.
Der Spiegel schrijft dat 'enkele terabytes aan gegevens' van ongeveer 800.000 elektrische auto's in Europa maandenlang grotendeels onbeschermd en toegankelijk waren via cloudopslag van Amazon.
Dit omvat gegevens zoals de acculading en of de motor aan of uit staat. Bij het uitschakelen van de motor wordt ook de locatie vastgelegd. Bij auto's van Volkswagen en Seat zou deze geodata tot op tien centimeter nauwkeurig zijn, terwijl het bij Audi's en Skoda's om tien kilometer gaat.
Deze gegevens konden worden gelinkt aan namen en contactgegevens van bestuurders, eigenaars of fleetmanagers. Volgens Der Spiegel behoren de Volkswagen ID.3 en ID.4 tot de modellen waarover veel data wordt vastgelegd. Gegevens van die auto's zouden vooral bijgehouden worden nadat gebruikers de app hebben geïnstalleerd.
Met 300.000 getroffen voertuigen heeft het lek voornamelijk een impact op Duitse gebruikers. In Nederland gaat het om 61.000 auto's, gevolgd door 38.000 in België.
Alles bij de bron; Tweakers
News-Service Europe B.V. (NSE) – ooit het snelst groeiende online berichtenplatform van Nederland – sleept vandaag Stichting BREIN voor de rechter.
De voormalige usenetprovider eist een aanzienlijke schadevergoeding, omdat zij eind 2011 door de auteursrechtwaakhond gedwongen werd haar activiteiten te staken. Met een uitspraak van de Hoge Raad is definitief vast komen te staan dat BREIN in 2011 onrechtmatig heeft gehandeld door NSE doelgericht te torpederen.
Met het abrupte einde van NSE’s platform verloor het volledige team haar baan en bleven de oprichters achter met hoge kosten. Zij zoeken nu volledige compensatie voor de schade, die wordt geraamd op enkele miljoenen euro’s. zo meldt NSE op zijn website.
Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel
Mensen die onterecht als verdachte zijn aangemerkt, blijven na hun aanhouding structureel in gezichten- en vingerafdrukkendatabanken van politie en justitie hangen. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Justitie controleert zelden of de gevoelige gegevens verwijderd moeten worden, terwijl dat volgens de wet wel moet.
In vier jaar tijd concludeerde het Openbaar Ministerie (OM) dat bijna 20.000 keer iemand ten onrechte als verdachte was aangemerkt, blijkt uit cijfers over de jaren 2020 tot en met 2023. In dezelfde periode liet het OM van 392 zaken beoordelen of onder meer gezichtsfoto's en vingerafdrukken verwijderd moesten worden.
De toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakt zich 'serieuze zorgen' hierover. Dat komt omdat de politie de gezichtsfoto's die bij een arrestatie worden gemaakt (mugshots) ook bewaart in een databank voor gezichtsherkenning.
De AP twijfelt of er 'voldoende waarborgen en maatregelen zijn getroffen om te voorkomen dat personen onterecht in deze database zijn opgenomen'.
"Schokkend", zegt Frederik Zuiderveen Borgesius, hoogleraar ICT en Recht aan de Radboud Universiteit. "Dit is dubbel verontrustend: allereerst dat blijkt dat je in de gezichtendatabank blijft staan als je onterecht als verdachte bent aangemerkt. En als je zelf aan de bel trekt, kost het ook nog heel veel moeite om jezelf daaruit te laten verwijderen."
"Deze gegevens mogen alleen bewaard worden als dat strikt noodzakelijk is", zegt Maša Galič van de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij is deskundige op het gebruik van persoonsgegevens in het strafrecht. "Het geeft een slecht signaal af dat de politie en justitie hun eigen wetten niet kunnen naleven."
In een reactie op het onderzoek erkent het ministerie van Justitie en Veiligheid, waar de politie, het OM en Justid onder vallen, dat het probleem binnen de hele keten speelt en dat dat nog ruim een jaar het geval zal zijn.
Ondertussen wordt van tienduizenden mensen beoordeeld of hun gevoelige gegevens bewaard zijn gebleven terwijl dat niet mocht. Binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid is in 2021 al vastgesteld dat 80.000 mensen mogelijk onterecht in de justitie- en politiedatabanken staan, onder meer met hun vingerafdrukken en gezichtsfoto's.
Alles bij de bron; RTL
John Riemen, hoofd van hoofd van het Centrum voor Biometrie van de Nationale politie, stelt de vraag of het ethisch verantwoord is om goede technologie niet te gebruiken voor het opsporen van onbekende verdachten: ‘Doen we dan recht aan slachtoffers en laten we daders gewoon doorgaan met het plegen van nieuwe misdrijven?’
Het alternatief is volgens Riemen om in zaken zonder verdere opsporingsaanwijzingen het tonen op tv of internet van de gezichten van de verdachten. Daarbij vraagt hij zich af of dat niet veel meer inbreuk op de privacy geeft: ‘We weten dat de beelden nooit meer helemaal te wissen zijn en we hebben al “heksenjachten” online en in persoon gezien op de verkeerde personen.
Riemen stelt dat het onafhankelijke NIST-instituut al heeft aangetoond dat goede algoritmes geen waarneembare ras- of geslachtsbias meer hebben.
De politie heeft het plan om de nieuwe gezichtsherkenningssoftware FaceFinder, waarmee gezichten in omvangrijke collecties foto’s of video’s zijn te zoeken, structureel te kunnen inzetten. Daarmee wil politie het al gebruikte systeem uitbreiden.
FaceFinder kan nuttig zijn als er bijvoorbeeld in een museum een schilderij wordt gestolen, stelt John Riemen: ‘De verdachte moet van tevoren binnen zijn geweest om de boel te verkennen’, schetst hij. ‘Want hij wil weten waar de camera’s hangen, waar de bewaker staat, hoe het schilderij is bevestigd en hoe hij het van de muur kan halen.’
Voorheen gebruikte de politie één systeem met gezichtsherkenning genaamd CATCH dat werkt met twee databases. Eén database met gelaatsafbeeldingen van verdachten en veroordeelden en één met vreemdelingen.
Alles bij de bron; CrimeSite [premium artikel, account [gratis] noodzakelijk]
Het is de afgelopen jaren een traditie op je telefoon geworden: in december presenteren apps en diensten persoonlijke jaaroverzichten aan klanten. Van Spotify tot sportapp Strava en de Rabobank. Hartstikke leuk en handig, maar ook best confronterend.
Spotify Wrapped is het bekendste voorbeeld van zo'n jaaroverzicht. Sinds 2016 biedt de muziekdienst zijn abonnees jaarlijks inzicht in hun meest beluisterde artiesten, nummers en podcasts en veel Spotify-gebruikers kijken er naar uit. De functie werkt zo goed doordat de lijstjes persoonlijk zijn, zegt marketingstrateeg Wendy Oude Veldhuis. Een persoonlijke attentie is volgens haar het beste wat je iemand kunt geven. "Dat is altijd leuk",zegt ze. "Het gaat over jou, dus je wordt gezien. Er komt dan een shotje dopamine vrij en daardoor voel je je beter."
De lijstjes worden massaal gedeeld op sociale media. Op die manier werkt het geluk van Spotify Wrapped twee kanten op. Niet alleen richting de gebruiker, ook richting Spotify. Want veel mensen maken door het delen reclame voor Spotify. "Dit zijn monsterreclamecampagnes", zegt marketingstrateeg.
Andere merken proberen het succes van Spotify te kopiëren. Daardoor krijg je de laatste jaren van veel meer bedrijven een persoonlijk overzicht. Strava laat zien hoeveel kilometer je hebt gefietst en Duolingo toont hoeveel voortgang je hebt gemaakt met het leren van Spaans.
Soms lijkt het een beetje vreemd en misplaatst, zo'n jaaroverzicht. De terugblik van Rabobank laat bijvoorbeeld jouw financiële hoogtepunten zien. Hoeveel uitgaven je deed, wat je grootste en kleinste uitgaven waren en hoeveel je kwijt was aan vaste lasten. Hoewel Rabobank ook deelknoppen bij het overzicht zet, zullen veel minder mensen dat doen.
Data zijn vooral belangrijk voor bedrijven
De lijstjes geven vooral aan hoe goed ons (digitale) leven wordt gedocumenteerd. Voetballer Virgil van Dijk kon daardoor bijvoorbeeld delen dat hij dit jaar 222 keer in de sauna had gezeten, veertig keer op de fiets had gereden en een slaapwaardering van 90 procent had.
Vooral de bedrijven die dat gedrag monitoren hebben daar baat bij, zegt Lotje Beek van burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom. "Met dit soort overzichten doen ze alsof zij die data voor ons verzamelen en presenteren ze het op een coole manier", zegt ze. "Maar in de kern verzamelen ze die data natuurlijk niet voor hun klanten, maar om daar zelf geld aan te verdienen."
Met de verzamelde data bouwen bedrijven profielen van hun klanten op, zodat bekend is wie dat zijn en waar ze van houden. Op die manier kunnen bedrijven bijvoorbeeld gerichter adverteren.
Bij veel diensten is het lastig om onder het verzamelen van persoonlijke gegevens uit te komen. En als het dan toch kan, zitten de instellingen om te weigeren vaak verstopt. "Het kost enorm veel moeite", zegt Beek. "Het is niet gebruiksvriendelijk om iets om je privacy te geven."
Toch snapt ze de mensen die blij worden van de jaaroverzichten. Ze vindt het zelf ook wel grappig om te zien. "Muziek wordt niet gezien als iets wat slecht voor je is", zegt ze over Spotify Wrapped. "Een TikTok-overzicht met schermtijden zou vreselijk zijn."
Alles bij de bron; NU
Sommige cookies zijn nodig om websites goed te laten werken. Andere cookies volgen uw online gedrag. Daardoor weten bedrijven veel over u. Bijvoorbeeld wat uw interesses zijn, hoe gezond u bent en op welke politieke partij u stemt. Er zijn verschillende manieren om uw privacy te beschermen tegen cookies:
1 Maak een bewuste keuze. U moet vooraf toestemming kunnen geven voor het plaatsen van cookies die uw persoonsgegevens verwerken.
2 Vraagt een website of app u om cookies te accepteren? Denk dan na welke cookies u wilt accepteren. Geeft u geen toestemming? Dan kunt u de meeste websites en apps nog steeds normaal gebruiken.
3 Pas uw instellingen aan. In veel browsers kunt u de privacy-instellingen aanpassen. Zo deelt u minder gegevens met websites die u bezoekt .
4 Gebruik extensies. Er zijn extensies die cookies automatisch voor u accepteren of weigeren. U vindt deze extensies in de webwinkel van uw browser.
5 Verwijder cookies regelmatig van uw apparaat. Hoe u dit doet, verschilt per browser. Sommige browsers kunnen uw cookies zelfs automatisch wissen. Bijvoorbeeld na 1 dag, of iedere keer dat u de browser sluit.
Meer informatie vindt u op de pagina Wat u kunt doen om uw privacy te beschermen bij cookies.
Alles bij de bron; AutoriteitPersoonsgegevens
Een Amerikaanse keten van verslavingsklinieken heeft de gegevens van meer dan 422.000 patiënten gelekt. Het gaat om naam, adresgegevens, telefoonnummer, geboortedatum, medisch dossiernummer, social-securitynummer en zorgverzekeringsinformatie die in handen van aanvallers zijn gekomen, aldus American Addiction Centers in een brief aan getroffen patiënten.
Behandelinformatie is niet bij de aanval buitgemaakt, zo laat de brief verder weten.
De keten ontdekte op 26 september dat het slachtoffer was van een 'cybersecurity-incident' en begin oktober werd na onderzoek duidelijk dat gegevens van patiënten zijn gestolen.
Alles bij de bron; Security