Tegen 2023 moet elke Belgische burger over een 'digitale portefeuille' beschikken waarin digitale versies van de identiteitskaart en rijbewijs kunnen worden opgeslagen, zodat gebruikers zich via hun smartphone kunnen legitimeren. Dat zegt staatssecretaris voor Digitalisering Mathieu Michel.
Michel wil via het Smart Nation-project data van verschillende overheden aan elkaar koppelen. Dit leidt tot een 'digitale portefeuille' die naast identiteitskaart en rijbewijs ook andere officiele documenten kan bevatten, zoals trouwboekje of een visum. Ook bevat de portefeuille een verbeterde e-box waarmee overheden berichten naar burgers kunnen sturen. Het is ook een e-loket om documenten en vergunningen aan te vragen. "En ten slotte zal die wallet je duidelijk maken wat de overheden in dit land precies over jou weten", aldus de staatssecretaris.
Alles bij de bron; Security
Het algoritme dat Facebook gebruikt om haatzaaien tegen te gaan, spoort maar een klein deel van alle berichten die tot haat aanzetten op. Dat blijkt uit interne documenten van klokkenluider Frances Haugen, die The Wall Street Journal heeft ingezien.
Het zou gaan om 3 tot 5 procent van alle haatberichten op het sociale medium. De overige berichten worden niet opgemerkt. Posts die tot geweld oproepen, worden in 0,6 procent van de gevallen ontdekt. Het systeem zou ook problemen hebben met het labelen van content. Facebook zei zondag dat het systeem wel goed werkt.
Alles bij de bron; NU
Negen Britse scholen zijn maandag begonnen met het gebruik van gezichtsherkenning voor het afrekenen in de kantine. De stap moet het afrekenen sneller maken, zo redeneren de scholen. Critici vinden dat de techniek gezichtsscans normaliseert en zijn er tegen.
Een van de critici is Fraser Simpson, die de rol bekleedt van Biometrie Commissaris, een onafhankelijk toezichthouder van de Britse overheid om gebruik van biometrische instrumenten door de overheid na te kijken. Simpson zegt dat scholen andere methodes van authenticatie moeten gebruiken als dat mogelijk is.
Ook burgerrechtorganisatie Big Brother Watch en de maker van het Biometrics in School-blog uiten tegen de zakelijke krant twijfels over de inzet van gezichtsscanners. Volgens hen normaliseert het die technologie, waardoor kinderen eraan gewend raken om dat te gebruiken voor iets dagelijks als het kopen van lunch. In Europa pleitten toezichthouders deze zomer voor een algemeen verbod op gezichtsherkenning.
Volgens ouders is het mogelijk dat leerlingen niet voldoende informatie hebben gekregen om een goede keuze te maken. De gezichtsherkenning is niet verplicht, blijkt uit een faq.
Alles bij de bron; Tweakers
Live streamingdienst Twitch heeft bevestigd dat door een verkeerde serverconfiguratie de eigen broncode en uitbetalingsgegevens van makers op internet zijn gelekt. Verder meldt de dienst dat er geen inloggegevens van gebruikers zijn buitgemaakt.
De bij Twitch gestolen data werd begin deze maand via een 125 gigabyte groot torrentbestand op internet aangeboden. Volgens Twitch bestaat de gestolen data uit documenten van de eigen source code repository en uitbetalingsgegevens aan makers.
Verder meldt Twitch dat er geen wachtwoorden van gebruikers zijn gelekt. Ook is er geen toegang verkregen tot de systemen waar de inloggegevens zijn opgeslagen en zijn ook volledige creditcardnummers en bankgegevens niet gecompromitteerd.
Alles bij de bron; Security
Wetenschappers aan het Trinity College te Dublin hebben onderzoek gedaan naar hoe populaire Android-‘schillen’ omgaan met gegevens van gebruikers. Ze gebruikten hiervoor Europese telefoons met daarop zes populaire versies van Android:...
De belangrijkste conclusie is dat de meeste Android-versies heel veel gebruikersinformatie verzamelen en doorsturen. Deze gegevens gaan niet alleen naar de makers van de betreffende Android-schil, zoals Samsung, maar ook naar derde partijen als Facebook, Google, Microsoft en LinkedIn. Telefoongebruikers kunnen zich hiervoor niet afmelden...
...Neem bijvoorbeeld Xiaomi. Volgens de onderzoekers houdt hun Android-schil onder meer bij hoe lang je welke app gebruikt. Vervolgens worden die gegevens naar Singapore verstuurd. Het is onduidelijk of en hoe de fabrikant deze data verder gebruikt.
Volgens hen kunnen gebruikers het best kiezen voor een Android-telefoon met daarop /e/OS, want deze versie verstuurt bijna geen persoonlijke data. Samsung en Xiaomi komen als slechtst uit het onderzoek, omdat ze juist de meeste gegevens versturen.
Alles bij de bron; AndroidPlanet
Kunstmatige intelligentie heeft zijn voordelen, maar het zet ook de democratie onder druk. Dat komt ook door hoe overheden het gebruiken. Dr. Linnet Taylor is sinds oktober hoogleraar International Data Governance aan Tilburg University en ze richt zich in haar onderzoek op data, vertegenwoordiging en democratie. Vanuit Europa komt er veel relevante wetgeving aan. ‘In Nederland worden continu de grenzen opgezocht van wat mogelijk is.'
Taylor: ‘De aanname is vaak dat als je privacy en wetmatigheid erbij betrekt, het publieksbelang is geborgd. Maar er kan nog steeds tegenstand komen – als het publiek wordt gevolgd met behulp van camera’s en telefoondata, is het niet voldoende om een bordje op te hangen. Het hebben van privacyfunctionarissen is ook niet voldoende. Er zijn dus gaten in hoe data governance wordt georganiseerd.’...
...En jullie onderzoeken bijvoorbeeld activisme?
‘Als een manier om problemen te signaleren. Als we beter naar activisme luisteren kunnen we misschien problemen zoals de toeslagenaffaire voorkomen. In het midden, tussen de top en de ervaringen van inwoners, moet de vertaalslag worden gemaakt. Kunnen inwoners zien wat daar gebeurt? Want veel wordt daar onzichtbaar.’
Er komt een hoop Europese wetgeving aan op digitaal gebied.
‘Ja. .. de Data Governance Act, de Artifical Intelligence Act… Die laatste hoort bij de GDPR, in Nederland is vertaald als de AVG, maar de AVG gaat vooral over de data zelf. Niet over hoe het wordt gebruikt met AI. Die laag, de gebruikslaag, is heel belangrijk. Die gaat bijvoorbeeld over gezichtsherkenning in de openbare ruimte.’
‘Er komen drie categorieën: verboden AI, hoge-risico-AI en andere vormen. De GDPR/AVG gaf duidelijke testmethoden voor data, hopelijk komen die er ook voor AI. Er worden in ieder geval criteria gegeven die de technologieën in een bepaalde categorie plaatsen. Kwetsbare mensen uitbuiten mag bijvoorbeeld niet. En scores geven ook niet.’
Zoals China’s systeem van sociaal krediet?
‘Een hoop Chinese methoden waar we ons zorgen over maken, gebeuren al in de EU en in de VS. In China worden ze samengevoegd. Kredietscores zijn er altijd al geweest, maar er het mag hier niet gebruikt worden om goede van slechte burgers te onderscheiden, bijvoorbeeld door te bepalen wie waar mag wonen. Ik zeg niet dat de situatie in de EU beter is, maar er wordt geprobeerd de problemen in de rest van de wereld te voorkomen.’
Vorige week uitte het Europees Parlement zorgen over de inzet van biometrische gegevens en benadrukte het dat er een verbod moet komen op automatische gezichtsherkenning in de openbare ruimte. Hoe urgent is het probleem?
‘Nederland is heel innovatievriendelijk - continu worden de grenzen opgezocht van wat mogelijk is. Daarom wordt Nederland een gebied waar duidelijke botsingen komen tussen de wet en de publieke en private sectoren die verder willen. De EU reguleert, maar voordat dat nationale wetgeving wordt, moet er in alle landen nog debat plaatsvinden. Wij proberen bij te dragen door te kijken naar wat technologie wel en niet zou moeten doen.’
Alles bij de bron; BinnenlandsBestuur
Europa beschikt over software die leugens opspoort in het gelaat van reizigers. Nederland gebruikte data van onschuldige burgers om uit te maken of ze misschien fraudeurs konden zijn. India deelt privé persoonsgegevens met bedrijven ‘om ongekende innovatie mogelijk te maken’; dat land is zelfs koploper in die vele vormen van massatoezicht en is er nog trots op ook.
Waar stopt de controle door de overheid en begint het recht op privacy?...
....Aadhaar
Biometrische dataverzameling, het digitaal opslaan van meetbare, kenmerkende biologische eigenschappen van individuen zoals vingerafdrukken of gezichtsfoto’s, wordt nergens zo massaal uitgerold als in India. In 2009 ging daar het project Aadhaar, Hindi voor ‘fundament’, van start.
Je krijgt er een twaalfcijferige code in ruil voor je naam, geboortedatum, gender, adres, een foto van je gezicht, tien vingerafdrukken en een scan van je irissen. Die code stelt je in staat om vlot aan uitkeringen, voedselhulp of je pensioen te raken.
Registratie zou vrijwillig moeten zijn, maar de Indiase overheid maakt steeds meer uitkeringen en diensten afhankelijk van het hebben van een Aadhaar-nummer. Aadhaar bevat intussen de biometrische gegevens van 1,26 miljard Indiërs en is daarmee het grootste biometrische identificatiesysteem ter wereld....
...iBorderCtrl
Niet alleen India maar ook Europa experimenteert met gezichtsherkenning, haar iBorder-Ctrl-systeem: in 2019 liepen de experimenten daarmee af.
iBorderCtrl is een geautomatiseerd systeem aan de buitengrenzen van de EU dat uitmaakt of inreizende personen al dan niet liegen, op basis van microbewegingen in het gelaat. Wie verdacht wordt van liegen, wordt strenger gecontroleerd door de grensagenten. Zo zouden illegale migranten en terroristen onderschept worden, aldus de Europese Commissie.
De Commissie investeerde 4,5 miljoen euro in het project. Ze weigerde het evaluatierapport in 2019 openbaar te maken; dat zou de commerciële belangen van het consortium bedrijven achter het project kunnen schaden....
...Systeem Risico-Indicatie-software
In de toeslagen-affaire werden naar schatting 26.000 ouders slachtoffer van onterechte fraudeverdenkingen met de toeslag voor kinderopvang. De Systeem Risico-Indicatie-software of SRI koppelde gegevens uit verschillende overheidsdatabanken aan elkaar om te voorspellen of iemand al of niet een fraudeur was. Mensen met een dubbele nationaliteit of met een exotische familienaam werden extra gecontroleerd, en ook personen die in arme wijken woonden. Hoe de risicoberekening precies gebeurde, werd nooit gedeeld.
Alles bij de brom; MOndiaalNieuws [zeer lang artikel]
Zorgverleners wisselen nog steeds veel uit op papier of via de fax. Daarnaast moet er nog vaak informatie worden overgetypt, dit zorgt soms voor fouten en levert een flinke bijdrage aan de administratieve lastendruk in de zorg. Ook moeten mensen hun verhaal vaker vertellen, omdat zorgverleners niet over alle informatie beschikken. Om het uitwisselen van gegevens in de zorg beter, sneller en eenvoudiger te laten verlopen is het noodzakelijk om de gegevensstromen te digitaliseren; dit is een grote opgave.
Over dit onderwerp zijn aan uw Kamer door mijn voorgangers meerdere brieven gezonden en met uw Kamer debatten gevoerd. De urgentie is groot en mede daarom heeft het zorgveld mij samen met uw Kamer gevraagd om ..... “regie te nemen en tevens te onderzoeken of het mogelijk is een wettelijke basis te creëren voor het verplichten van een goede, verantwoorde en veilige elektronische gegevensuitwisseling tussen zorgaanbieders”.
Een dergelijke verplichting is een volgende stap in de stapsgewijs toegenomen rol van de overheid in het versnellen van elektronische gegevensuitwisseling in de zorg in de afgelopen jaren...
...Gelijktijdig met deze brief bied ik uw Kamer zowel de nota naar aanleiding van het verslag als een nota van wijziging aan, waarmee in het wetsvoorstel verduidelijkt wordt dat dit wetsvoorstel niet verplicht tot het uitwisselen van gegevens en daarmee het mogelijk breken van het medisch beroepsgeheim. Dit mede gezien de vragen vanuit uw Kamer hierover.
In het eerste deel van deze brief leg ik uit hoe de Wegiz werkt en hoe deze wet de komende jaren elektronische uitwisseling in de zorg gaat versnellen. De Wegiz is een kaderwet; nadere invulling en implementatie zullen dus stapsgewijs plaatsvinden.
In het tweede deel van de brief neem ik uw Kamer mee in de randvoorwaarden om te komen tot zorgbrede elektronische uitwisseling. De Wegiz verplicht elektronische uitwisseling voor specifieke situaties, bijvoorbeeld als er een beeld uitgewisseld moet worden tussen ziekenhuizen. Dat is noodzakelijk, maar niet voldoende om zorgbreed informatie te laten stromen.
Daarom zet ik ook maximaal in op het scheppen van de juiste randvoorwaarden. In deze brief ga ik onder meer in op de ontwikkeling en het beheer van informatiestandaarden, op het digitaal identificeren en adresseren van zorgverleners, op het kunnen vaststellen dat –indien nodig – toestemming is gegeven voor uitwisseling, en op herijking van de grondslagen voor gegevensuitwisseling passend bij de omslag van papier naar digitaal. Daarnaast ga ik in op informatieveiligheid, op de rol van leveranciers en op maatschappelijk acceptabele kosten van elektronische gegevensuitwisseling.
Alles bij de bron; RijksOverheid