SyRI is een systeem waarbij met algoritmes in verschillende datasets wordt gezocht naar mogelijke uitkeringsfraude. Het systeem wordt onder andere gebruikt door gemeenten om fraude in bepaalde wijken op te sporen. Het systeem ontving de award vanwege het feit dat het buurten stigmatiseert en dat het 'personen verdacht maakt zonder dat zij daartegen in verweer kunnen komen'. Ook het feit de algoritmes geheim blijven steekt de jury. SyRI kreeg de Expertprijs, waarbij een panel van deskundigen mocht bepalen welke nominatie zou winnen.

Verantwoordelijk staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken liet in een videoboodschap weten dat ook zij het een twijfelachtige eer vindt om de prijs te winnen. "SyRI staat hiermee in het verdachtenbankje, ook letterlijk", zegt zij, verwijzend naar de rechtszaak tegen het systeem door een verband van priacyorganisaties. Maar ook zij vindt dat 'het systeem bedoeld is om fraude op te sporen, en handhaving daarbij belangrijk is'. "Voor maatschappelijk draagvlak blijft het belangrijk om goed te handhaven. Keer op keer blijkt uit onderzoek dat Nederlanders willen dat uitkeringsfraude wordt aangepakt."

Naast de expertprijs kreeg ook minister Sander Dekker van Rechtsbescherming een award. Hij ontving de publieksprijs voor zijn voornemen om het Centraal Justitieel Incassobureau datasets aan elkaar te laten koppelen om zo mensen met schulden eerder te kunnen detecteren. Burgers zouden daarbij risico op privacyschending lopen, maar volgens de jury vindt Dekker dat niet belangrijk. De publieksprijs werd uitgereikt naar aanleiding van een stemming waar iedereen aan mee kon doen.

Minister Dekker kwam de prijs zelf ophalen tijdens de ceremonie. In een verklaring zegt hij dat de prijs hem 'aan het denken zet' en dat het hem 'scherp houdt'. Wel zei hij ook dat privacy een grondrecht is, 'maar geen absoluut recht'.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Het is ‘na tien jaar tobben’ tijd om opnieuw een poging te wagen om een landelijk elektronisch patiëntendossier (EPD) van de grond te krijgen. Dat vindt Ad Melkert, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen en oud-politicus voor de PvdA. Hij zei dit op de High Tech Campus in Eindhoven tijdens een congres over gebruik van digitale gegevens in de zorg.

In april 2011 stemde de Eerste Kamer unaniem tegen het voorstel voor een landelijk EPD uit vrees dat de patiëntengegevens niet veilig zouden zijn, nadat de Tweede Kamer daar twee jaar eerder mee instemde. Melkert vindt dat in een nieuw EPD bescherming van gegevens gegarandeerd moet zijn. ,,Maar privacy mag de inrichting van een goed, op solidariteit gebaseerd zorgstelsel niet in de weg staan.”

Alles bij de bron; ED


 

Aadhaar, een uniek twaalfcijferig nummer gecombineerd met pasfoto, vingerafdrukken en irisscan, is zowel een identiteitsbewijs als een adresbewijs. Enkel de Aadhaar-kaart is daarom voldoende voor bijvoorbeeld het openen van een bankrekening. Vooral voor veel vrouwen biedt het om die reden een stukje onafhankelijkheid dat ze eerder niet hadden. 'Met Aadhaar kan ik alles zelf regelen: een mobiele simkaart, gereserveerde treinkaartjes, de schoolinschrijving van mijn kind.', zegt Geeta Malla.

Zo’n 1,2 miljard mensen hebben nu een Aadhaar. Inschrijving was in principe vrijwillig, en vooral mensen die zich zorgen maken om het gebrek aan privacybescherming houden zich er nog verre van, maar de afgelopen jaren heeft de regering van premier Narendra Modi het leven zonder Aadhaar steeds moeilijker gemaakt.

Zo is het verplicht geworden Aadhaar te koppelen aan het PAN-nummer, dat je nodig hebt voor het digitaal aangeven van inkomstenbelasting. Ook bedrijven doen soms geen zaken meer met klanten zonder Aadhaar. 

Als voornaamste reden voor het invoeren van Aadhaar noemt de regering het efficiënt en corruptievrij brengen van sociale voorzieningen, zoals gesubsidieerd voedsel, salarissen in werkverschaffingsprogramma’s en pensioenen. Maar zonder problemen is Aadhaar geenszins, juíst als het gaat om de inzet bij sociale voorzieningen.  

De onderzoeksorganisatie ID Insight ontdekte bij onderzoek in de drie deelstaten Rajasthan, Andhra Pradesh en West-Bengalen dat tussen de 0,8% en 2,2% van de mensen die recht hebben op gesubsidieerd voedsel buitengesloten is door fouten in het Aadhaar-systeem. Dat komt neer op meer dan twee miljoen mensen in alleen al deze drie deelstaten die meer dan eens hun voedsel niet kregen.

'De focus op het bestrijden van fraude en kostenbesparing voor de overheid, kan leiden tot het verplichten van digitale identificatie, maar het inschrijven voor digitale identiteitsprogramma’s zou echt volledig vrijwillig moeten zijn, waarbij de gedemonstreerde voordelen een leidende reden worden voor inschrijving.'

In India is dit duidelijk niet het geval, zelfs de enthousiaste huisvrouw, Geeta Malla, zegt niet dat ze actief voor Aadhaar heeft gekozen, omdat het haar leven gemakkelijker maakt. Ook zij spreekt over een verplichting. 'Je hebt het overal voor nodig. Zonder Aadhaar kun je niets.'

Alles bij de bron; FD [gratis registratie noodzakelijk]


 

Gezichtsherkenning kán nuttig zijn. De unieke biometrische kenmerken van een gezicht kunnen binnenkort treinkaartjes, pinpassen, concerttickets en instapkaarten vervangen. Fijn, mits dat privacy-vriendelijk kan. Niet verrassend dus dat techbedrijven en overheden er miljarden insteken.

En er zijn ook duidelijke schaduwkanten de technologie kan veel meer dan de wet toestaat, er is veel onduidelijk over wat wel en niet mag, en bedrijven en overheden zoeken meer dan eens de grenzen op, zo blijkt. Dat is bij een techniek die zulke ingrijpende gevolgen heeft voor privacy onwenselijk.

Informatie over een gezicht is per definitie persoonlijk en zou dus moeten gelden als ‘bijzonder persoonsgegeven’, net als iemands adres. Daarvoor gelden in principe de strenge eisen van de Europese privacywet AVG. Maar veel fabrikanten en gebruikers van de techniek blijken daar toch anders over te denken. Juridisch is ook niet alles helder rondom de nieuwe techniek.  

Uit de biometrische kenmerken van iemands gezicht kan informatie worden afgeleid over sekse, leeftijd, etniciteit, emotionele gesteldheid en - zo blijkt uit recente wetenschappelijke experimenten - over iemands geaardheid. Zulke gevoelige data moeten niet in de verkeerde handen komen.

De techniek is snel aan het ontsporen. Het is tijd voor duidelijker kaders.

Alles bij de bron; NRC


 

Gezichtsherkenning is in opmars: in stadions, in supermarkten, op Schiphol. Privacydeskundigen zijn sceptisch. „Het mag alleen in uitzonderlijke omstandigheden.” 

Nu het steeds beter lukt om gezichten te herkennen via camera’s, neemt het aantal toepassingen toe. Je kan met je gezicht je telefoon ontgrendelen, Invitado biedt ‘gezichtsherkenningsevenementen’ aan: bij binnenkomst staat een ‘gezichtsherkenningszuil’ waarop je persoonlijk, met je eigen naam, welkom wordt geheten. Ook in de supermarkt doen camera’s met gezichtsherkenning hun intrede. Bij een Jumbo in Alphen aan den Rijn hangt een systeem met tachtig camera’s. Die leggen de gezichten van alle supermarktbezoekers vast. Bezoekers die worden aangehouden voor winkeldiefstal, worden een volgende keer automatisch herkend en komen er niet meer in.

Mag dit? Als een dataset met biometrische informatie over je gezichtsafmetingen in verkeerde handen valt, en gezichtsherkenning op steeds grotere schaal als identificatiemiddel wordt gebruikt, ligt misbruik op de loer. In augustus bleek een database met miljoenen vingerafdrukken en gezichtsscans gewoon via internet toegankelijk. De gezichtsfoto’s waren wereldwijd gemaakt bij bedrijven en faciliteiten die gezichtsherkenning gebruiken als toegangscontrole.

De nieuwe privacywet AVG beschouwt biometrische gegevens als ‘bijzondere persoonsgegevens’. Die mogen door ‘niet-wetshandhavers’ alleen worden gebruikt als dat proportioneel is om aan ‘gerechtvaardigde belangen’ te kunnen voldoen. Een woordvoerder laat weten dat het gebruik van biometrie in verhouding moet staan tot de inbreuk op de privacy. Hoe zit het dan bij supermarkten, voetbalstadions en casino’s? De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) weigert commentaar te geven op deze concrete gevallen zonder eerst onderzoek te doen.

Doordat de Autoriteit Persoonsgegevens niet ingaat op de concrete casussen van casino’s en stadions, blijft onduidelijk wanneer gezichtsherkenning wel en niet mag.

Alles bij de bron; NRC


 

Warenhuisketen HEMA stopt met het gebruik van een vingerscansysteem voor de kassa's en prikklokken. De beslissing volgt na een uitspraak van de Amsterdamse kantonrechter in augustus dat schoenenwinkel Manfield een werkneemster niet mocht verplichten om haar vingerafdruk te laten scannen om het kassasysteem te gebruiken.

HEMA-personeel kan via het vingerscansysteem in- en uitklokken en zich bij de kassa's aanmelden. Vanaf 1 januari volgend jaar moeten alle vingerscansystemen uit de winkels zijn verwijderd, zo meldt NU.nl. Werknemers die nu al niet meer met hun vingerafdruk willen inloggen kunnen van een pincode gebruikmaken. Volgens HEMA bevestigt de uitspraak van de rechtbank in Amsterdam dat het gebruikte systeem niet aan de AVG voldoet.

De rechter stelde dat een vingerscan een biometrisch persoonsgegeven is en de verwerking daarvan is verboden, tenzij dit noodzakelijk is voor authenticatie- of beveiligingsdoeleinden. In het geval van Manfield was dat onvoldoende gebleken. Tevens vond de rechter dat het tegengaan van fraude niet aan te merken is als noodzakelijke authenticatie- of beveiligingsdoeleinden. 

Alles bij de bron; Security


 

Vorige week meldde Het Financieele Dagblad dat er onrust heerst onder werknemers van Vopak, dat vloeibare chemicaliën en brandstoffen in tanks opslaat. Dat werk is niet zonder gevaar en daarom wil Vopak bij wijze van proef een vergaand volgsysteem invoeren.

Vanaf januari wil het bedrijf een elektronische pas testen die het mogelijk maakt de werknemers intensief te volgen. Zo weet Vopak waar en op wat voor hoogte een werknemer zich bevindt, wat belangrijk kan zijn bij werk met opslagtanks. Ook registreert de pas de lichaamshouding van werknemers. Als iemand op de grond ligt, kan dat een teken zijn dat iets mis is: een zogenaamde „man-down” situatie. Op de werkvloer gaat dan een alarm af.

In sommige sectoren is het volgen van personeel, ook het opnemen van beeld en geluid van personeel, al gebruikelijk. Wat bij pizzakoeriers en pakketjesbezorgers gebeurt, doet ook de ANWB. Aan de hand van hun locaties bepaalt de ANWB welke wegenwacht het snelste bij een klant met pech kan zijn. En callcenters nemen gesprekken van medewerkers vaak op - naar eigen zeggen voor trainingsdoeleinden. En dan zijn er de proeven met bodycams bij de politie: voor de eigen veiligheid, maar ook om beter bewijs te kunnen verzamelen.

Supermarkt Albert Heijn lag deze week onder vuur voor het schenden van de privacy van werknemers. Via een externe app dienden medewerkers van een AH-filiaal in Nijmegen foto’s in ondergoed of nauwsluitende kleding naar de werkgever op te sturen, om zo de maten van nieuwe werkkleding te kunnen bepalen. Albert Heijn blies de proef na negatieve media-aandacht af.

Maar hoe ver mag een werkgever gaan in het volgen van personeel? 

‘Proportionaliteit’ is leidend bij de afweging om persoonsgegevens van werknemers te mogen gebruiken, stelt Gerrit-Jan Zwenne, hoogleraar privacyrecht aan de Universiteit Leiden. Het bedrijf in kwestie moet een duidelijk belang hebben om het personeel te volgen. Zwenne: „Voor het volgen van ambulancepersoneel ligt dat meer voor de hand dan bij werknemers van een supermarkt. Een ambulance moet je zo snel mogelijk naar de locatie van het ongeval sturen.”

En het volgsysteem dat tankopslagbedrijf Vopak wil invoeren, mag dat zomaar? Kager van ICTRecht Privacy is hier niet zeker van. „Uiteindelijk moet ook hier de ondernemingsraad over oordelen. Maar het lijkt mij een behoorlijke inbreuk. Mensen hebben uiteindelijk óók tijdens werktijd recht op privacy.”

Alles bij de bron; NRC


 

De KNVB is met het kabinet in gesprek over extra maatregelen om racisme in voetbalstadions aan te pakken. Gedacht wordt aan de inzet van slimme camera’s, die spreekkoren nauwkeurig in beeld brengen. De schuldigen dienen vervolgens met een langdurig stadionverbod bestraft te worden voor hun gedrag.

De aangekondigde maatregelen volgen op een aantal recente incidenten. Premier Rutte zei direct dat hij samen met minister Grapperhaus van Justitie het gesprek met betrokkenen wilde aangaan. Het kabinet wil dat de pakkans omhoog gaat en wil daarom meer slimme camera’s, die bijvoorbeeld mensen kunnen volgen of herkennen. 

Alles bij de bronnen; TPO & BeveilNieuws


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha 

 SteunVrijbit

  

PT Banner

BvV

150 voorkom

 

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

alt

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

ikhebniksteverbergen