- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Zooplus is het slachtoffer geworden van een cyberaanval, laat de online dierenwinkel in een e-mail aan zijn klanten weten. Daarbij zijn persoonsgegevens buitgemaakt.
"Een onbekende aanvaller of groep aanvallers is het gelukt om met behulp van een set inloggegevens illegaal Zooplus-accounts binnen te dringen", schrijft het bedrijf in de e-mail.
Hoeveel klanten zijn gedupeerd, is onduidelijk. Ook is niet bekend welke persoonsgegevens precies zijn buitgemaakt. Zooplus wil niet reageren op vragen van NU.nl, maar meldt in de e-mail dat er geen betaalgegevens zijn gestolen.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
De hele dag door je baas bekeken worden via de webcam? Een man uit Rijswijk weigerde dat en werd daarom op staande voet ontslagen.
De man was in dienst van een Amerikaans bedrijf en nam in augustus deel aan een online opleidingsprogramma. De werkgever verlangde van de man dat hij de hele dag ingelogd zou blijven, zijn beeldscherm zou delen en zijn webcam de hele dag aan zou laten staan.
De man deelde zijn beeldscherm, maar voelde zich niet comfortabel bij het idee dat zijn werkgever hem de hele dag kon bekijken via de webcam. De man weigerde daarom zijn webcam de hele dag aan te laten staan. Op grond daarvan werd de man op staande voet ontslagen.
De rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat dit ontslag onterecht is. Volgens de rechter heeft de werkgever de werknemer in zijn privacy aangetast. Opmerkelijk is daarbij dat de rechtbank dit heeft getoetst aan de het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) schoot in deze zaak volgens de rechter tekort.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internationaal Nieuws
Het Britse postorderbedrijf Easylife heeft een boete van omgerekend ruim 1,5 miljoen euro gekregen voor het illegaal gebruik van de persoonlijke informatie van klanten. Op basis van aangeschafte producten deed Easylife aannames over de gezondheid van de betreffende klant en benaderde die vervolgens zonder toestemming met gezondheidsgerelateerde producten.
Tachtig producten in de catalogus van Easylife waren "triggerproducten". Zodra iemand deze producten aanschafte ging het postorderbedrijf over op profilering om de klant met een gezondheidsgerelateerd product te benaderen.
Volgens de Britse privacytoezichthouder ICO was er sprake van aanzienlijke profilering van klanten en het 'onzichtbaar' verwerken van gezondheidsgegevens. Mensen wisten namelijk niet dat het bedrijf hun persoonlijke gegevens voor het betreffende doel verzamelden en gebruikten. Daarmee heeft Easylife de privacywetgeving overtreden.
Verder onderzoek van de ICO wees uit dat het postorderbedrijf ook mensen belde die zich in het Britse bel-me-niet-register hadden laten opnemen. Hiervoor kreeg Easylife een boete van omgerekend 150.000 euro. De totale boete bedraagt dan ook bijna 1,7 miljoen euro.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Adriaansens van Economische Zaken roept Nederlanders op om vaker aangifte of melding van cybercrime te doen. Dat gebeurt nu vrij weinig, zo blijkt uit onderzoek van I&O Research.
Zeven op de tien Nederlanders die met cybercrime privé te maken kreeg doet daar geen melding of aangifte van. Wanneer men dit wel doet, wordt er het meest melding bij de Fraudehelpdesk (16 procent) gedaan. Vijf procent doet aangifte bij de politie.
De voornaamste redenen om geen melding of aangifte te doen is dat men denkt dat het geen zin heeft (29 procent) of dat men het zelf wil oplossen (26 procent). Nederlanders ouder dan 40 jaar doen vaker wel een melding of aangifte. Onder de 40 jaar zegt men relatief vaak geen actie te ondernemen omdat ze het niet zo belangrijk vinden...
"Veel Nederlanders zijn bereid om beveiligingsmaatregelen te nemen, zoals het uitvoeren van updates of bij het inloggen op systemen of apparaten. Dat alleen is niet voldoende. Het gaat er om dat we óók alerter zijn. Dus ik roep consumenten en bedrijven op om ook vaker online risico’s te melden en zeker het kleine mkb om digitale veiligheid een dagelijks onderdeel te laten zijn van hun ondernemerschap", aldus minister Adriaansens.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Bij de aanval op de Australische telco Optus, vorige maand, zijn naast persoonlijke gegevens van 9,8 miljoen klanten ook identiteitsnummers buitgemaakt. Het gaat om 2,1 miljoen ID-nummers die door de overheid worden gebruikt.
"Na grondige analyse in samenwerking met overheidsinstanties van de gegevens die Optus heeft over zijn 9,8 miljoen klanten, kan het bedrijf bevestigen dat de informatie die van 7,7 miljoen klanten werd gelekt, geen recente of geldige documentnummers voor identiteitsbewijzen bevat", schrijft Optus in een mededeling.
Van 2 miljoen dus wel, voor alle duidelijkheid. Ook staat het ondertussen vast dat persoonlijke gegevens zoals e-mailadressen, geboortedata en telefoonnummers van alle 9,8 miljoen klanten werden gelekt.
Alles bij de bron; ExecutivePeople
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Nederlandse privacytoezichthouder schrijft in een advies aan de minister dat de wet moet worden aangepast voor die naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Het advies gaat over de Wet toekomst accountancysector.
Onderdeel van de wet is dat accountantskantoren in bepaalde gevallen individuele accountants moeten beoordelen 'op basis van kwaliteitsindicatoren'. Die rapportages worden openbaar beschikbaar. Dat keurt de Autoriteit Persoonsgegevens af.
Het rapporteren over en vervolgens openbaar maken van prestaties op naam van de accountant levert 'een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de betrokken accountant op', schrijft de AP.
De toezichthouder zegt dat het huidige wetsvoorstel die privacyinbreuk niet rechtvaardigt. De minister kan niet aantonen dat de belangen van die kwaliteitsverbetering opwegen tegen de privacyinbreuken. Sterker nog, in het wetsvoorstel is die belangenafweging volgens de waakhond helemaal niet gemaakt.
Daarnaast zijn er te weinig manieren om de privacyimpact te beperken. De AP noemt daar verschillende opties voor, zoals de mogelijkheid een score aan te vechten voor die openbaar wordt. Zulke voorbeelden staan niet in het wetsvoorstel opgenomen. Tot slot ontbreekt een bewaartermijn in de wet waardoor niet duidelijk is hoe lang gegevens opgeslagen blijven.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Sinds de Russische inval in Oekraïne heeft het Kremlin zijn greep op het internet flink verstevigd. Enkele dagen nadat de invasie in Oekraïne was gestart, greep de Russische mediatoezichthouder Roskomnadzor in bij Facebook en Twitter. Beide sociale netwerken hadden de toegang tot Russische media beperkt. Buiten Rusland wordt het nieuws van Russische media juist als nepnieuws en propaganda beschouwd.
Het Russische internet werd voor de Russische inval in Oekraïne al gecensureerd en die censuur neemt steeds verder toe. Websites die 'valse informatie' verspreiden worden geblokkeerd, beboet of onder druk gezet om de 'valse informatie' aan te passen of te verwijderen. Dat is gebeurd bij onder meer Wikipedia en YouTube.
Onder 'valse informatie' worden alle berichten verstaan die niet overeenkomen met de manier waarop de oorlog in Oekraïne door het Kremlin wordt uitgelegd.
Om toegang te krijgen tot bronnen die door de Russische overheid gecensureerd worden, zijn Russen aangewezen op bijvoorbeeld VPN-diensten. Sinds de uitbraak van de oorlog zien verschillende VPN-diensten het internetverkeer vanuit Rusland toenemen.
Het Kremlin past niet alleen in Rusland censuur toe, maar ook het internetverkeer in veroverde gebieden in Oekraïne wordt omgeleid via Rusland. Op die manier is de bevolking in deze gebieden verstoken van onafhankelijke berichtgeving.
De Verenigde Staten hebben samen met satellietbedrijf Starlink duizenden Starlink-ontvangers verspreid in Oekraïne. Zo kunnen gebieden die verstoken zijn geraakt van (open) internet, alsnog verbinding maken met de buitenwereld.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Een vrouw die woedend was over een negatieve recensie over het bedrijf van haar vriend en daarop naam, adres en telefoonnummer van de klager op een webpagina voor pedojagers plaatste, is door de politierechter in Den Bosch veroordeeld tot een boete van driehonderd euro. De vrouw moet het slachtoffer verder 250 euro schadevergoeding betalen.
Op de pedojaagsite beweerde ze dat de man, die online een laptop had gekocht bij het bedrijfje van de vriend, een meisje van 13 lastig viel. ‘Ik wist niet hoe ik hem anders moest pakken’. Ook al werd de aankoop én teruggave van de laptop ‘netjes opgelost’, schreef de koper dat de verkoper een onbetrouwbaar persoon was. Het was ‘een grote oplichtersbende’.
De vrouw zag haar vriend als slachtoffer en wilde, naar eigen zeggen, de boze klant laten voelen hoe het was als er iets op internet stond dat niet waar was. Kort na het plaatsen van naam en foto, december 2020, greep de politie in. De vrouw moest het bericht verwijderen en rectificeren. Dat kon niet voorkomen dat slachtoffer verschillende bedreigende telefoontjes kreeg. Omdat het lang duurde voor het proces startte, viel de straf lager uit.
Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace