Zonder dat het kabinet tegengas geeft, raakt Nederland steeds afhankelijker van Amerikaanse techbedrijven. Dat is gevaarlijk, betogen Quirine van Eeden en Stefan Roolvink, onderzoekers bij het Rathenau Instituut....
...Hoe invloedrijk is Twitter eigenlijk in Nederland? Slechts 20 procent van alle Nederlanders zit op Twitter. Maar het bereik is groter, aangezien nieuwsmedia vaak naar Twitter verwijzen. Al blijft het de vraag of Twitter echt zo cruciaal is voor het publieke debat.
Toch werpt de abrupte koerswijziging bij Twitter vragen op over onze afhankelijkheid van andere grote technologiebedrijven. Twitter mag dan geen cruciaal platform zijn voor ons publieke debat, andere Amerikaanse techbedrijven zoals Google, Amazon en Meta hebben wél cruciale invloed. Onze overheden, maatschappelijke organisaties, universiteiten en bedrijven hebben de diensten van deze bedrijven namelijk nodig voor het uitvoeren van hun taken. Wat zou een plotselinge radicale koerswijziging bij deze grotere platformen betekenen?
Een voorbeeld van een belangrijke digitale infrastructuur zijn de servers voor dataopslag, oftewel ‘clouddiensten’. Het kabinet heeft dit najaar een nieuwe ‘cloudstrategie’ gepubliceerd. Hiermee zet het de deur open voor grootschalige opslag van data op servers van Amerikaanse techbedrijven, zoals Amazon en Microsoft.
Allerlei risicomaatregelen ten spijt, de data van overheidsinstanties liggen straks opgeslagen bij (grotendeels Amerikaanse) technologiebedrijven. De verdienmodellen van aanbieders van clouddiensten zorgen er bovendien voor dat het moeilijk is om over te stappen naar een alternatieve aanbieder...
...Wat nou als Jeff Bezos van Amazon het opeens op z’n heupen krijgt en besluit de banden met Poetin aan te halen? Of als Microsoft in Chinese handen valt? Hebben we dan een alternatief? Het is nu moeilijk te voorspellen wat het kan betekenen als de data van Nederlandse overheidsdiensten en inwoners in verkeerde handen vallen, maar het verleden leert dat het beïnvloeden van verkiezingen of het aanzetten tot polarisatie tot de mogelijkheden behoort.
De impact van Elon Musks Twitterovername geeft ons een voorproefje van de risico’s van machtsconcentratie in een onvoorspelbare wereld. Het gaat niet alleen over sociale media en clouddiensten, maar ook over zoekmachines, betaaldiensten, internetkabels. Laten we de risico’s onder ogen zien en een plan maken om onze soevereiniteit en autonomie te beschermen.
Alles bij de bron; Rathenau
De felle protesten in China tegen het zero-covidbeleid van eind november waren mogelijk dankzij encrypted apps als Telegram. Tegelijk stelde de smartphone de politie in staat om demonstranten vervolgens op te sporen. Oftewel: hoe de regering in Peking dankbaar gebruik maakte van de pandemie, maar - vooralsnog - geen 'perfect' systeem heeft weten op te tuigen. [scan]
Lees het volledige artikel: FD [thnx-2-Niek]
Het kabinet verwaarloost Europese grondrechten op het gebied van privacy. In nieuwe wetsvoorstellen zijn de artikelen over gegevensbescherming te vaak algemeen en vaag geformuleerd, waardoor de overheid zichzelf te veel vrijheid geeft om naar eigen inzicht gevoelige persoonsgegevens van burgers te verwerken, onderling te delen en voor andere doeleinden te gebruiken.
Dat zegt Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De privacywaakhond ziet alle concept-wetsvoorstellen voorbijkomen waarin persoonsgegevens een rol spelen. De AP toetst die voordat ze naar de Raad van State en vervolgens de Tweede Kamer gaan....
....Een jaar geleden adviseerde de AP de Eerste Kamer om de Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (WGS) niet aan te nemen, omdat die tot „massasurveillance” kon leiden. Via deze wet zouden politie, OM, zorginstanties en banken zeer gevoelige informatie over burgers kunnen uitwisselen, zonder dat er sprake hoefde te zijn van een onregelmatigheid.
Onschuldige burgers zouden zo op ‘zwarte lijsten’ terecht kunnen komen, vreesde de AP, zoals ook gebeurde in de Toeslagenaffaire bij de Belastingdienst. Dit wetsvoorstel ligt nog steeds in de Eerste Kamer....
...Soms formuleren ambtenaren de passages over privacy in wetten bewust vaag, denkt Wolfsen. Zodat ze de uitvoerende ambtenaren niet te veel beperken in hun werk, bijvoorbeeld bij het bestrijden van criminaliteit, fraude en misstanden. „Hier zit een nobel motief achter”, zegt Wolfsen, maar het mag niet. „En je moet het ook niet willen.”
De AP zal wetsvoorstellen vanaf volgend jaar nog strenger controleren, en harder optreden als een gegevensuitwisseling niet mag. In dat geval zal de AP de uitwisseling van informatie „stilleggen”, zegt Wolfsen, wat erop neerkomt dat er tijdelijk helemaal geen persoonsgegevens uitgewisseld mogen worden.
Alles bij de bron; NRC
De Vrije Universiteit in Amsterdam heeft een datalek gemeld, nadat een laptop van de universiteit is gestolen. Op de ontvreemde computer stonden persoonsgegevens van (oud-)studenten. De universiteit heeft melding gedaan van het datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Op zijn website en via een mail aan alumni maakt de VU bekend dat er op 25 november dit jaar twee laptops zijn gestolen van de campus in Amsterdam. Op een van de laptops stonden persoonsgegevens van studenten, waaronder kopieën van paspoorten en verblijfsvergunningen.
De eerste groep die mogelijk is getroffen, zijn studenten die zich tussen 2003 en 2008 hebben ingeschreven voor een doctoraal-, bachelor- of masteropleiding. Ook studenten die zich hebben proberen in te schrijven zijn mogelijk getroffen. Het gaat om zowel Nederlandse als internationale studenten. Naast een kopie paspoort of verblijfsvergunning is van deze studenten mogelijk ook een cijferlijst, informatie over betalingsachterstand of een bezwaar gelekt.
De tweede groep waarvan data op de laptops staat, zijn internationale studenten die zich tussen 2008 en 2015 hebben ingeschreven voor een studie. Van deze studenten zijn mogelijk ook identiteitsbewijzen en correspondentie zoals bezwaarschriften gelekt.
De derde groep bestaat uit studenten die tussen 2008 en 2019 een bijvak volgden aan de VU of een vooropleiding hadden met een of meer ontbrekende vakken. Van deze studenten zijn mogelijk behaalde certificaten gelekt.
Alles bij de bron; Tweakers
De coalitie van maatschappelijke organisaties die eerder succesvol actie voerde tegen het risicoprofileringssysteem SyRI beginnen opnieuw een rechtszaak tegen de overheid wegens het profileren van burgers. Het gaat om FNV, Platform Burgerrechten, Privacy First en Stichting KDVP, ook wel de SyRI-coalitie genoemd. De organisaties wisten in 2020 via een rechtszaak het risicoprofileringssysteem SyRI (Systeem Risico Indicatie) onrechtmatig te laten verklaren.
Volgens de organisaties blijkt uit onderzoek van Argos en Lighthouse Reports dat de overheid het profileren na de SyRI-uitspraak gewoon blijft inzetten om socialezekerheidsfraude op te sporen in wijken met veel uitkeringen....
....FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: "Op dit moment wordt in de politiek gesproken over hoe het regime voor uitkeringsgerechtigden te verzachten, en uit te gaan van de menselijke maat. Door wat nu naar boven komt, blijkt eens te meer dat gemeentelijke beleidsvrijheid tot rechtsongelijkheid kan leiden die in tegenspraak is met wat minister Schouten van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen bepleit."
Alles bij de bron; Security
De overheid gebruikt nog steeds omstreden risicoprofielen om uitkeringsfraude op te sporen. Er komt een onderzoek naar dit LSI-systeem, en een rechtszaak...
...Uit onderzoek van Argos en journalistencollectief Lighthouse Reports blijkt dat onder meer gemeenten als Utrecht, Zaanstad, Venlo en Leeuwarden hun gegevens combineren met die van andere overheidsorganisaties, de politie en de Belastingdienst. Op basis van een optelsom van deze risicoprofielen worden vervolgens ‘verdachte’ adressen bezocht.
Deze methode lijkt op die van SyRI (Systeem Risico Indicatie), een fraudesleepnet dat in 2020 door de rechter werd verboden omdat de aanpak in strijd was met de privacywet.
De betreffende projecten om fraude op te sporen vallen onder de Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI). Dat is een samenwerkingsverband onder de paraplu van het ministerie van SZW.
LSI verzamelt risicosignalen van deelnemende overheden in één database. Het gaat om indicatoren als waterverbruik, schulden, bankrekeningen, vergunningen, auto- en woningbezit, uitkeringen, kinderen en relaties, geslacht, leeftijd, nationaliteit, afvalaanbod en overlastmeldingen. Het bezit van een aanhangwagen of een dieselauto geldt ook als extra verdacht, blijkt uit de documenten. Alleenstaande vrouwen die tijdens de bijstandsperiode moeder worden, worden in sommige gemeenten als een hoger frauderisico aangemerkt – de gebruikte indicatoren verschillen per gemeente.
Op een centrale ‘casustafel’ worden de huishoudens met hoge scores besproken. Tijdens ‘actiedagen’ krijgen bewoners een brief: wie de controleur niet binnenlaat loopt kans dat de uitkering stopt. „Het is een harde aanpak”, schrijven ambtenaren die zich met LSI bezig houden....
....Een groep maatschappelijke organisaties, waaronder vakbond FNV en Privacy First, stapte in 2018 naar de rechter voor een verbod op SyRI. Diezelfde coalitie kondigt aan een rechtszaak aan te spannen tegen de Staat om de LSI-aanpak te beëindigen. Tijmen Wisman, voorzitter van het Platform Burgerrechten (één van de organisaties die bezwaar maakt): „LSI gaat nog onzorgvuldiger om met je gegevens dan SyRI. Dit is een surveillancesysteem waarbij je als burger bij voorbaat verdacht bent.”
Minister Carola Schouten (SZW, ChristenUnie) zegt in een reactie: „We laten het proces extern doorlichten en kijken ook hoe de (risico-)signalen van LSI-partners tot stand komen. We willen uitgaan van vertrouwen in mensen.”
De uitzending van Argos over LSI-aanpak is dinsdag 20 december 2022 om 23.51 uur op NPO 2.
Alles bij de bron; NRC
Duizenden auto’s en vrachtwagens passeerden in de eerste week van september de camera’s van de gemeente op verschillende plekken langs de singel en enkele toegangswegen. Van alle kentekens werd een foto gemaakt. Enschede wilde zo te weten komen wat er allemaal over de singels rijdt en wanneer. Dat deed ze na klachten over overlast door vrachtwagens.
In die week kwam een klacht binnen over de privacy die in het geding zou zijn. Hoewel het fotograferen toen al was gestopt, stopte de gemeente ook onmiddellijk de verwerking van de gegevens. Ze ging na wat er werd gefotografeerd en wat ermee werd gedaan. Dat onderzoek is nu klaar. Enschede heeft in de praktijk niks verkeerd gedaan, maar zegt wel er veel van te hebben geleerd.
Zo had Enschede al voor ze de camera’s ophing, moeten uitzoeken wat het betekent voor de privacy van de automobilisten of de mensen die in beeld te zien zijn. Zodat dat is vastgelegd. Niet alleen de gemeente maar ook het onderzoeksbureau wist dat niet.
Zeker vanwege de vragen en bezwaren had Enschede ook meer moeten doen aan informatie aan de bewoners. Zo plaatsen Rotterdam en Zwolle bij zit soort acties een bordje met een url en een qr-code, waarmee je op een site komt met een uitleg. Dat vindt Enschede een goed voorbeeld van betere informatie en neemt ze over voor de toekomst.
Alles bij de bron; Gelderlander
De Paspoortwet is een Nederlandse rijkswet waarin de regelgeving is opgenomen omtrent het Nederlands paspoort en de Nederlandse identiteitskaart, alsmede de verstrekking van reisdocumenten voor niet-Nederlanders.
Het kabinet wil de Nederlandse identiteitskaart door middel van twee nieuwe wetsvoorstellen uit de Paspoortwet halen, zo is vandaag bekendgemaakt.
Volgens het kabinet zijn er twee redenen om de identiteitskaart uit de Paspoortwet te halen.
De eerste is dat de Nederlandse identiteitskaart een nationale aangelegenheid van het land Nederland is. De andere landen van het Koninkrijk en Caribisch Nederland hebben hun eigen nationale identiteitskaarten en daarvoor hun eigen regelgeving.
De tweede reden die wordt aangegeven is dat in het vervolg geen rijkswetprocedure meer nodig is als er wijzigingen in de wetgeving voor de Nederlandse identiteitskaart doorgevoerd moeten worden, bijvoorbeeld op grond van EU-regelgeving die niet voor de Caribische landen en Caribisch Nederland geldt.
Om de id-kaart uit de Paspoort te halen zijn twee wetsvoorstellen nodig: een nieuwe wet, de Wet op de Nederlandse identiteitskaart, en een wetsvoorstel voor het aanpassen van de Paspoortwet.
In de nieuwe Wet op de Nederlandse identiteitskaart zullen de regels hetzelfde zijn zoals die nu al in de Paspoortwet staan. Het publiek kan tot 31 januari via Internetconsultatie.nl op het wetsvoorstel reageren.
Alles bij de bron; Security