- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Buurtapps zijn bedoeld om de veiligheid in de buurt te bevorderen en het contact tussen buren te vergemakkelijken. Er zijn regelmatig goede initiatieven die dankzij de buurtapps het levenslicht zien.
Maar het gaat in de praktijk soms niet alleen om het veiliger maken van de buurt. Onder meer komt dat doordat de makers van buurtapps andere doelen voor ogen hebben; veel appmakers lijken primair geld te willen verdienen aan het uitrollen van een buurtapp. Daarnaast zorgen ook gebruikers ervoor dat veiligheid in de buurt niet altijd centraal staat bij gebruik van deze apps.
Zo wordt er in 20% van alle buurtapps wel eens geruzied. Daarnaast zijn buurtapps ook een bron van irritatie voor een groot deel van de gebruikers. In totaal ergert namelijk 40,4% zich weleens aan berichten in de buurtapp.
Hoewel buurtapps goedbedoeld zijn, zijn er ook consequenties voor de privacy van gebruikers én andere buurtbewoners (getuige deze tweet). En dat blijft niet alleen bij het feit dat buren elkaar mogelijk als ‘verdacht persoon’ bestempelen en elkaar extra goed in de gaten houden.
Ook hoe de buurtapps zelf in elkaar zitten en opereren, leidt soms tot privacyrisico’s en ophef. Een goed voorbeeld hiervan is dat de makers van buurtapp Nextdoor brieven verstuurden binnen woonwijken en deze brieven ondertekenden uit naam van bestaande gebruikers van de app uit de desbetreffende woonwijken. Deze bestaande gebruikers wisten hier echter niets vanaf en hadden dan ook geen toestemming gegeven om uit hun naam contact op te nemen met buurtgenoten.
Ook op andere manieren zijn buurtapps niet altijd even goed voor de privacy van gebruikers. Meerdere gratis aanbieders van buurtapps laten namelijk advertenties zien binnen hun app, om zo inkomsten te genereren.
Die advertenties zijn gericht op specifieke kenmerken van gebruikers, zoals surfgedrag en persoonskenmerken. Bijna de helft van alle onderzochte apps gebruikt gebruikersgegevens ten behoeve van advertenties. Buurkracht, WeAlert en Nextdoor plaatsen bijvoorbeeld tracking-cookies voor gerichte advertenties. Wat daarnaast voor de advertenties wordt gebruikt, zijn adresgegevens. Zo kan een adverteerder op een specifieke woonplaats, buurt of wijk zijn advertenties targeten.
Alles bij de bron; VPNGids
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Langs de Vlaamse wegen verschenen de afgelopen jaren steeds meer camera’s voor trajectcontroles. Wie over het traject gemiddeld sneller rijdt dan toegelaten is, wordt geflitst en krijgt via een systeem van automatische nummerplaatherkenning een boete.
Dat is althans de bedoeling, want van de 298 trajectcontroles die Vlaanderen de laatste jaren heeft geplaatst, zijn er vooralsnog maar 86 operationeel. Dat heeft vooral te maken met de lang aanslepende problemen met de beloofde nationale databank.
Maar nu is het federale systeem dus klaar en kunnen de gegevens van overtreders nu doorgestuurd worden voor verwerking en kunnen de regionaal bevoegde Gewestelijke Verwerkingscentra de verkeersovertredingen automatisch verwerken en omzetten in processen-verbaal.
Alles bij de bron; VRTNieuws
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Datingapp Grindr hangt een boete boven het hoofd van omgerekend 9,6 miljoen euro van de Noorse privacywaakhond. Volgens de autoriteit heeft Grindr AVG-regels geschonden door gebruikersgegevens met reclamediensten te delen.
De datingapp heeft volgens de autoriteit gebruikersgegevens gedeeld met een aantal verschillende derde partijen, terwijl ze hiervoor geen instemming hebben van gebruikers. Data van onder meer de gps-locatie, gebruikersprofielen en het feit dat iemand op Grindr actief is, werd door de app gedeeld met derden voor marketingdoeleinden. Data werd gedeeld met marketingpartijen MoPub, onderdeel van Twitter, Xandr, OpenX Software, AdColony en Smaato. Tegen hen heeft de data-autoriteit ook een klacht ingediend.
De Noorse Datatilsynet heeft Grindr op de hoogte gebracht van de boete, maar geeft het bedrijf nog kans om te reageren voor het de boete definitief oplegt.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
De Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) heeft vorig jaar meer dan 700 klachten en bemiddelingsverzoeken ontvangen, dat is een verdubbeling ten opzichte van dat aantal in 2019. De meeste klachten gaan over het bijhouden van persoonlijke gegevens, gevolgd door het ontvangen van ongewenste reclame. Klachten over camerabewaking sluiten de top drie af.
De Gegevensbeschermingsautoriteit heeft vorig jaar ook 4.140 infovragen ontvangen. Het merendeel was gelinkt aan de coronacrisis, gaande van de creatie van een vaccinatiedatabank tot de Coronalert-app en het Passenger Locator Form.
Volgens voorzitter David Stevens kan het coronajaar 2020 een kantelpunt betekenen voor onze privacy. 'We bevinden ons nu op een heel gevaarlijk hellend vlak', zo verwijst hij onder meer naar de corona-app. 'Na de crisis moet de corona-app met al zijn data absoluut worden verwijderd.'
Alles bij de bron; CustomerFirst
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Lichamelijke Integriteit
Het softwarebedrijf PopID heeft een betaaldienst ontwikkeld die betalen via de pinpas moet vervangen door een gezichtsscan. Gebruikers hoeven alleen hun gezicht voor de gezichtsscanner te houden om af te rekenen. Verdere identificatie is niet vereist. De betaaldienst van PopID wordt inmiddels door zeventig restaurants en cafés in een handvol Amerikaanse steden gebruikt.
Wie via de betaaldienst wil betalen moet zich eerst registeren via de website van PopID. Nadat er een foto is gemaakt moet er geld worden toegevoegd aan het Pop Pay-account. Daarna kunnen gebruikers bij de betreffende restaurants en cafés via hun gezicht afrekenen.
De foto's die de gezichtsscanner bij de eet- en drinkgelegenheden van klanten maakt worden meteen vernietigd en de data wordt met niemand gedeeld, aldus Miller. De directeur heeft grotere plannen voor de gezichtsverificatie, namelijk voor alles van het openen van de voordeur tot leeftijdsverificatie en het aanmelden bij de sportschool.
Er zijn echter ook zorgen over de privacy. Zo kan PopID persoonlijke data delen met locaties waar de gebruiker via de dienst heeft betaald. En wanneer gebruikers niet expliciet vragen om hun data te verwijderen blijven de gegevens drie jaar lang na het laatste gebruik bewaard.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Privégegevens van Nederlanders die in twee coronasystemen van de GGD staan, worden illegaal verhandeld. Het gaat onder meer om burgerservicenummers. De politie heeft twee verdachten gearresteerd.
Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat privégegevens uit twee GGD-systemen te koop zijn via chatdiensten als Telegram, Snapchat en Wickr. Afnemers ontvangen adresgegevens, het e-mailadres, telefoonnummer en burgerservicenummer. Er zijn ook accounts die grote datasets aanbieden, met daarin gegevens van tienduizenden Nederlanders.
De persoonsgegevens komen uit CoronIT en HPzone Light. Eerstgenoemde is een registratiesysteem voor coronatesten waar zo'n 26.000 GGD'ers en callcentermedewerkers van testlijnen toegang toe hebben. Het tweede systeem wordt gebruikt voor het bron- en contactonderzoek van de GGD. In HPzone Light staan de gegevens van met het coronavirus besmette Nederlanders.
De GGD wist niet van de handel in persoonsgegevens uit zijn systemen. De Autoriteit Persoonsgegevens spreekt van een mogelijk ernstig datalek en eist opheldering van de GGD.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Er zijn in totaal 5765 mensen bekeurd voor het niet naleven van de avondklok. Dat maakt de politie vandaag bekend. De politie zet extra capaciteit in om de avondklok te kunnen handhaven, maar waarschuwt wel dat veiligheidsregio’s zelf ook moeten ingrijpen.
Het aantal demonstraties tegen de coronamaatregelen moet namelijk flink worden ingeperkt, zegt Willem Woelders, leider van het coronateam van de politie. Er is anders namelijk niet genoeg capaciteit voor de politie om te blijven handhaven. 'De belasting op de politie wordt te hoog door de demonstraties als we ook nog de avondklok moeten handhaven en onze normalen taken moeten uitvoeren.
Woelders vindt niet dat demonstraties bij voorbaat verboden moeten worden, want er is natuurlijk demonstratievrijheid. 'Maar je kunt ook randvoorwaarden stellen als burgemeester over hoe groot de demonstratie mag zijn en waar die mag zijn. Ook kan je zelfs demonstraties verbieden uit medische noodzaak. Ik roep de burgemeesters op om daar beter naar te kijken.'
'Het verbieden zelf is niet de oplossing. Het verschil is wel dat als je de demonstratie toestaat je moet afwachten hoe het gaat verlopen, maar als je van te voren al een demonstratie verbiedt, kan je in de aanloop al maatregelen nemen, om te voorkomen dat die demonstratie ontstaat.'
Alles bij de bron; BNR
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
De AVG kreeg cookies eronder, maar geeft nu voeding aan technieken die de privacy nog meer bedreigen. Maak kennis met walled gardens, ommuurde tuinen.
‘Wij verzamelen zoveel mogelijk intieme gegevens van u, en verkopen de resulterende inzichten aan de hoogste bieder. Stemt u toe?’ Waarschijnlijk niet. Toch accordeerden 400 miljoen Europese Facebook-leden een gebruiksovereenkomst die ongeveer hier op neerkomt. Daarmee ‘omzeilt’ het sociale netwerk volgens privacyactivisten de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Desalniettemin oordeelde het Weense Oberlandesgericht in een rechtszaak van privacyactivist Max Schrems dat Facebook met de aangepaste overeenkomst aan de AVG voldoet. Verwerken van persoonlijke data zou bovendien cruciaal zijn voor de ‘persoonlijke ervaring’ die leden wordt beloofd, waaronder gericht adverteren. Wie ermee instemt, kan volgens dit gerecht achteraf geen bezwaar maken....
....Dagelijks slokken Facebook en Google terabytes aan persoonsdata op. In een database worden vervolgens patronen gelegd, identity graphs die voorspellen of iemand in de markt is voor een nieuwe telefoon, maar soms ook iemands financiële situatie of politieke voorkeur blootleggen. Adverteerders zijn er dol op. Om hun positie verder te verstevigen, trokken Facebook en Google een muur op rond hun gebruikers. Binnen die walled gardens hebben ze het alleenrecht op het volgen van hun leden en exploiteren van de inzichten die dat oplevert.
Miljoenen andere websites op het ‘open’ internet kunnen niet wat Facebook en Google kunnen, al helemaal niet op zo’n grote schaal. Om hun adverteerders toch gericht te laten adverteren, ontstond aan de achterzijde van het web een ecosysteem van duizenden technologisch zeer geavanceerde ‘ad-tech’-firma’s. Samen maken zij het mogelijk advertentieruimte realtime te veilen aan de hoogst bieder. Vanwege de personalisatie kan elke advertentieruimte voor elke nieuwe bezoeker opnieuw worden geveild. Om internetters en hun interesses tijdens deze automatisch gestuurde veiling te identificeren, gebruiken de aangesloten sites en ad-tech-specialisten tracking cookies....
....Eén van die ad-tech’s is Infutor. Een Amerikaans bedrijf dat samenwerkt met clouddataplatform Snowflake. Een recente beursgang waardeerde Snowflake op 68 miljard dollar. Net als Google, analyseert Snowflake terabytes aan persoonsdata.
In de identity graphs ‘verrijkt’ Infutor de klantprofielen van opdrachtgevers met zoveel mogelijk extra data. „Mensen gaan schuil achter een groot aantal digitale identiteiten”, vertelt marketingdirecteur David Dague. „Ze communiceren met verschillende emailadressen en socialmediaprofielen en zitten op allerlei apparaten. Dat maakt het lastig om ze volledig in beeld te krijgen en dus ook om met ze te communiceren. Onze technologie koppelt al je online identiteiten aan één uniek klantprofiel.” Om die profielen verder te verrijken, verricht Infutor dagelijks 100 miljoen ‘data transacties’ met datahandelaren als Acxiom. Dit bedrijf koopt al sinds de jaren zestig persoonsdata op. Van basisadministraties en telefoonboeken tot aankoopdata van supermarkten. Het gaat hier dus ook om offline data, zoals kentekenplaten en serienummers van wasmachines....
....Maar hoe ‘target’ je deze interessante consumenten online zonder identificerende cookies op hun computer of telefoon? Daarvoor kloppen adverteerders aan bij LiveRamp. Deze datahandelaar beheert een database met ruim 250 miljoen consumentprofielen. Om die aan de juiste internetter te koppelen, werkt de firma nauw samen met duizenden drukbezochte websites en veelgebruikte apps.
Ook die zoeken verwoed naar alternatieven voor de met regelgeving bedreigde advertentieveilingen. In plaats van cookies gebruikt LiveRamp de emailadressen die consumenten afstaan aan deze sites. Steeds meer websites vragen bezoekers om hun emailadres en toestemming voor datagebruik in ruil voor toegang tot premium content en nieuwsbrieven.
„Bij LiveRamp versleutelen wij emailadressen met encryptie”, vertelt Tim Geenen van LiveRamp. „Zo ontstaat een combinatie van cijfers en letters die niet meer tot de consument in kwestie kan worden herleid. Omdat het klikgedrag van de consument is opgeslagen onder diezelfde encryptie, kunnen we consument en advertentie koppelen, zonder dat er herleidbare persoonsgegevens aan te pas komen. Wij houden als het ware de sleutel tussen deze partijen.”
Weliswaar verplicht de AVG partijen als LiveRamp en Infutor tot optimale transparantie over afkomst en gebruik van hun data. De controle ontbreekt echter en mogelijk soebatten juristen nog jaren over de interpretatie van de nieuwe wet. Het op persoonsdata draaiende ad-tech-ecosysteem draait ondertussen op volle toeren door.
Alles bij de bron; NRC [lang-artikel]