Gebruikers van Firefox die willen zien welke telemetriegegevens de browser verzamelt kunnen dit nu via een aparte pagina bekijken. Het gaat om niet-persoonlijke informatie zoals de hardware van het systeem waarop Firefox draait, de prestaties van de browser, gebruiksgegevens en geïnstalleerde add-ons.

Via de optie "about:telemetry" in de adresbalk kunnen gebruikers nu ook zelf zien wat de browser naar Mozilla stuurt. Wanneer gebruikers het verzamelen en doorsturen van telemetriegegevens uitschakelen zal Firefox eerder verzamelde telemetriegegevens verwijderen. Een optie die met de lancering van Firefox 72 vorige maand werd geïntroduceerd.

Alles bij de bron; Security


 

Enkele tientallen Nederlandse gemeenten gebruiken agressieve cookies op hun website. Dankzij deze commerciële cookies kunnen bedrijven als Facebook en Google de bezoekers van de gemeentelijke website volgen. De burgers weten van niks, want de gemeenten maken zelden melding van het gebruik van deze cookies.

Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant in samenwerking met de Fontys Hogeschool. Van de 355 websites van Nederlandse gemeenten maken 28 gebruik van agressieve volgmethoden als sociale media- of advertentietrackers...

...D66-Kamerlid Kees Verhoeven noemt het in een reactie ‘merkwaardig’ dat gemeentesites informatie over hun bezoekers doorspelen aan partijen als Google en Facebook voor advertentiedoeleinden. ‘Dit soort cookies hebben puur een commercieel doel. Waarom zou je dit als gemeente überhaupt willen? Hun sites zijn er volgens mij primair om informatie aan de burger te geven’, aldus Verhoeven.

Het probleem is volgens Floor Terra, adviseur bij de Privacy Company, vaak onwetendheid bij de beheerders van websites: ‘Je moet je site constant controleren. Anders kan er ongemerkt tracking insluipen, zeker als je dingen uitbesteedt.’

Het onderzoek werd uitgevoerd door Jeroen de Vos, als internetonderzoeker verbonden aan de Fontys Hogeschool voor de journalistiek.

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Binnenkort doet de rechter uitspraak over het systeem SyRI, dat persoonsgegevens koppelt om fraude te bestrijden. Maar volgens Peter Olsthoorn moet de politiek nadenken over de vraag hoe we data-analyse kunnen inzetten zonder aantasting van de rechtsorde...

...SyRI genereert signalen van verhoogde risico’s van uitkerings- en toeslagenfraude door particulieren en van belastingfraude en arbeidswettenontduiking door bedrijven. Overheden en inspecties, van Belastingdienst tot IND, bundelen tot 55 databestanden voor het ophoesten van anonieme fraudesignalen. Die worden uiteindelijk gekoppeld aan BSN-nummers, concrete verdenkingen.

De uitvoering doet het Inlichtingenbureau in Utrecht, een ‘1984-achtige’ naam, waar ik in onderzoek voor de WRR als volkomen onbekend fenomeen op stuitte. Het bureau koppelt grote databestanden onder strikte voorwaarden en controle; ook voor armoedebestrijding en participatie van kwetsbare groepen in de samenleving...

...Het Nederlands Juristencomité voor de Mensenrechten, Privacy First, Humanistisch Verbond, Tommy Wieringa en Maxim Februari (beiden columnisten van NRC) spanden een rechtszaak tegen de staat aan om SyRI. Ze vinden het fout dat ‘elke Nederlander bij voorbaat verdacht is’ onder ongebreidelde bestandskoppeling. Wellicht zullen ze op 5 februari juichend de ‘overwinning’ vieren; aan SyRi gaat weinig verloren.

Maar politiek bij een rechter beleggen door actievoerders vind ik (ondanks het stuk van oud-president van de Hoge Raad Geert Corstens, Het is niet de rechter die regeert, 24/1) een nederlaag van de democratie, net als SyRI simplificeren. De wezenlijke vraag voor ons en de politiek blijft liggen: hoe kunnen we data-analyse zinnig inzetten zonder aantasting van de democratische rechtsorde, bijvoorbeeld tegen ondermijning met drugscriminaliteit? Er ligt een Wetsvoorstel Gegevensverwerking Samenwerkingsverbanden, dat meer SyRI’s mogelijk maakt, maar niemand slaat er acht op. Een cruciale kwestie voor het parlement, niet voor de rechter.

Alles bij de bron; NRC [achter betaalmuur]


 

Sonos heeft excuses aangeboden voor het tonen van e-mailadressen van honderden klanten, schrijft de BBC. De e-mailadressen waren als cc toegevoegd aan een massamail en waren daardoor voor alle ontvangers zichtbaar. Deze mail werd naar meer dan 450 mensen gestuurd.

Alleen in plaats van alle ontvangers in de bcc te plaatsen, waarbij de mailadressen voor de ontvangers niet zichtbaar zijn, waren deze in het cc-veld van de e-mail toegevoegd. Dat betekende dat alle ontvangers elkaars e-mailadressen konden zien.

Alles bij de bron; NU


 

Ring is begonnen met het uitrollen van een grote update van zijn telefoon-app. Daarin wordt de nadruk gelegd op privacy en beveiliging. De update is waarschijnlijk een reactie op algemene privacy-kwesties, en “hackers” die camerafeeds zouden hebben gekaapt in de afgelopen maanden.

De grootste vernieuwing in de update is de implementatie van een Control Center in de app. Gebruikers hebben hiermee eenvoudig toegang hebben tot diverse beveiligingsopties. Een van de nieuwe opties binnen het Control Center is de tweefactor authenticatie. Deze eenvoudig te gebruiken functie maakt het nagenoeg onmogelijk om camera’s op afstand te kunnen kapen. Daarnaast kunnen gebruikers ook een lijst zien van apparaten die toegang hebben tot het account. Indien nodig kan men zo onbekende apparaten en gebruikers, die aan het account zijn gekoppeld, eenvoudig verwijderen.

Alles bij de bron; OneMoreThing


 

D66 heeft tijdens een algemeen overleg over de Wet digitale overheid gepleit voor de invoering van een breed publiek digitaal paspoort waarmee burgers zich overal kunnen identificeren en dat overal toepasbaar is. De wet moet de digitale communicatie tussen burger en overheid en tussen overheidsinstanties onderling verbeteren.

Kamerlid Kees Verhoeven pleitte voor de invoering van een door de overheid gecreëerd digitaal paspoort. "Waarom niet ook een breed publiek digitaal paspoort? Waarom niet een publiek middel waarmee je eigenlijk overal jezelf kan identificeren? Waarom niet een publiek middel dat overal toepasbaar is? We hebben het in de schriftelijke inbreng ook al gevraagd. Toen heeft de minister geschreven dat er geen nut en noodzaak voor is, terwijl ik toch vanuit heel veel verschillende hoeken, zowel publiek als privaat, duidelijk hoor: kom nou met een breed publiek digitaal paspoort."

Dit digitale paspoort moet volgens het D66-Kamerlid overal toepasbaar zijn, zowel bij het aanvragen van documenten bij de overheid, als bijvoorbeeld een leeftijdsverificatie in een webwinkel. "Ik wil dus dat er zowel in de commerciële als in de publieke transacties één door de overheid gecreëerd digitaal paspoort is, zoals dat ook in de fysieke wereld bestaat", liet Verhoeven weten. Het D66-Kamerlid werkt aan een motie die oproept tot het onderzoeken van de mogelijkheid om een breed publiek digitaal paspoort te organiseren.

Alles bij de bron; Security


 

In de GDPR, de Europese privacywetgeving, wordt de noodzaak benadrukt om consumenten meer controle te geven over hun persoonlijke data. Dat is niet vreemd, aangezien de ontwikkeling van digitale technologieën ertoe heeft geleid dat consumenten steeds minder controle hebben over hun data. Maar in hoeverre heeft de GDPR écht geleid tot consumer empowerment? 

Met een collega reflecteerde Iris van Ooijen, universitair docent Communicatiewetenschap bij Universiteit Twente in Journal of Consumer Policy op de vraag of de GDPR (in Nederland beter bekend als AVG) consumenten écht meer controle heeft opgeleverd. We analyseerden specifieke ‘privacy-dreigingen’ binnen drie fasen van dataverzameling en verwerking, en hoe de GDPR deze dreigingen probeert op te lossen...

...Concluderend zet de GDPR een goede eerste stap in het beschermen van online privacy, maar houdt zij onvoldoende rekening met het feit dat de mens slecht is in het maken van rationele beslissingen, in het bijzonder in online omgevingen. Deze ‘bounded rationality’ zorgt binnen online omgevingen voor een afbreuk van autonomie. De vraag in hoeverre hier rekening mee moet en kan worden gehouden is een belangrijke discussie die waarschijnlijk nog lange tijd gevoerd zal worden.

Dit artikel is gebaseerd op deze publicatie: Van Ooijen, I., & Vrabec, H. U. (2019). "Does the GDPR enhance consumers’ control over personal data? An analysis from a behavioural perspective." Journal of Consumer Policy, 42(1), 91-107. Je vindt het gratis artikel hier.

Alles bij de bron; MarketingFacts


 

Meer dan de helft van de ondervraagde millennials is bereid persoonlijke data te ruilen voor een gepersonaliseerde ervaring. Babyboomers zijn minder happig op het delen van privacygevoelige informatie; 6 op de 10 stelt privacy boven personalisatie.

Uit een onderzoek blijkt dat consumenten het snelst overgaan tot een aankoop wanneer hen een gepersonaliseerde klantervaring wordt geboden. Het bieden van een gepersonaliseerde ervaring heeft echter wel kanttekeningen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat 7 op de 10 consumenten een beleving belangrijk vinden die op hun wensen zijn afgestemd. Echter geeft 71% aan dat privacy belangrijker is dan online beleving.

Nederlanders blijken daarnaast téveel personalisatie – zoals gezichtsherkenning of voice assistants – als iets negatiefs te ervaren.

Alles bij de bron; CustomerFirst


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha 

 SteunVrijbit

  

PT Banner

BvV

150 voorkom

 

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

alt

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

ikhebniksteverbergen