- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internationaal Nieuws
Om de verspreiding van het Covid-19-virus tegen te gaan grepen heel wat Europese landen een tijdlang naar ingrijpende beperkingen op buitenlandse reizen. Daarnaast werd ook het PLF ingevoerd voor wie de grens overstak of naar ons land kwam: zij moesten daarop de details van hun reis aangeven.
Dergelijke maatregelen waren al tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis erg omstreden. Het nut van een PLF was niet altijd duidelijk, en bovendien botsten die ingrepen op de grenzen van de privacy en de vrijheid van beweging in Europa.
Toch zette de Kamer deze week het licht op groen om reisbeperkingen en een PLF in te kunnen voeren zonder dat er sprake is van een pandemie. Niet iedere uitbraak van een gevaarlijk virus wordt immers meteen als een pandemie bestempeld. Maar als ergens opnieuw ebola uitbreekt, is het belangrijk om reizen uit die landen enigszins in handen te houden, klinkt het.
Tijdens de coronacrisis was er grote kritiek dat de regering via de pandemiewet al te veel macht naar zich toe trok. Volgens oppositiepartij N-VA is dat probleem nog altijd niet van de baan. “Er wordt op geen enkele manier voorzien in enige parlementaire controle. Dat kan voor ons niet in een moderne democratie”, aldus fractieleider Peter De Roover.
Ook hij vindt de wet te hypothetisch opgesteld. De tekst heeft het over infectieziekten met grensoverschrijdende risico’s voor de Belgische volksgezondheid. Daar kan heel veel onder vallen. “In welke omstandigheden zou dit wettelijk kader kunnen worden geactiveerd? En hoe zullen toekomstige besmettelijk ziektes zich manifesteren? Dat weet niemand. Met Europese reisbeperkingen mag toch niet lichtzinnig worden omgesprongen.”
Alles bij de bron; deMorgen
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internationaal Nieuws
Daar is plots het ‘passagier lokalisatie formulier’ weer. U weet wel: het PLF, dat reizigers in volle pandemie dienden in te vullen als ze België wilden binnenkomen.
Nu heeft de Kamer een wet goedgekeurd die het mogelijk maakt om het PLF en zelfs een inreisverbod tijdelijk in te voeren buiten een epidemische noodtoestand. Dat gebeurde afgelopen donderdag vrij geruisloos, met een gewone stemming van meerderheid tegen minderheid. De meerderheid kraaide er geen victorie over, de oppositie sloeg geen alarm.
Die stille terugkeer van het PLF verwondert. De bijdrage van het formulier, en zelfs van inreisverboden in het algemeen, aan de strijd tegen de pandemie mag sterk genuanceerd worden. Bovendien vielen er wel wat vragen te stellen bij de privacyrisico’s bij het registreren, stockeren en analyseren van private reisinformatie. Alleszins ontbreekt een evaluatie die glashelder aantoont dat de baten van het PLF de inperking van de privacy rechtvaardigen.
Wat nog meer verwondert, is dat de nieuwe wet expliciet bedoeld is voor andere situaties dan de zogenaamde “epidemiologische noodsituatie”. Voor die laatste is er immers een pandemiewet, die noodmaatregelen mogelijk maakt. Nu heet het dat er ook andere omstandigheden mogelijk zijn waarbij het mogelijk kan zijn om “reisbeperkende maatregelen” tijdelijk in te voeren om de volksgezondheid en het gezondheidssysteem te beschermen. Het is niet duidelijk welke omstandigheden dat zijn.
Dit zou alarmbellen mogen doen afgaan, de tendens wijst ontegensprekelijk naar steeds verdere opoffering van de individuele vrijheid op het altaar van de volledige veiligheid en risicoloze samenleving. Die trend voltrekt zich niet in schokken, maar schuift millimeter per millimeter op.
Natuurlijk kan je ook nu weer zeggen dat het weinig uitmaakt om een reisverbodwet te hebben voor uitzonderlijke omstandigheden. Tot een regering, bijvoorbeeld, op het idee komt om asiel of migratie uit sommige landen te verbieden omwille van het risico op besmettelijke ziekte. Klinkt dat absurd? Niet veel absurder dan de politie die beelden van alomtegenwoordige veiligheidscamera’s dreigt te misbruiken voor chantage of revanche. Het overkwam onlangs minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld).
In volle coronapandemie heeft de Belg vrij probleemloos ingestemd met drastische, tijdelijke inperkingen van zijn vrijheid, en de deal was dat al die uitzonderingsmaatregelen na de pandemie weer voorgoed zouden verdwijnen. “Na deze crisis moet de coronapas in een schuif, de schuif gaat op slot, en de sleutel gooien we weg”, zwoer premier Alexander De Croo begin vorig jaar. Voor het PLF geldt hetzelfde. Regeringsbronnen noemen de reisverbodwet een formaliteit. Ik noem het woordbreuk.
Alles bij de bron; deMorgen
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Ze heeft een hekel aan de herfst. Het kost steeds meer moeite om uit bed te komen en ze komt haar appartement nauwelijks meer uit. Ze hangt voornamelijk op de bank en streamt wat video’s. Ze zou eigenlijk meer moeten bellen en chatten, maar wat als iemand dan vraagt hoe het met haar gaat? Dan maar even niks. Sensoren in haar telefoon geven aan dat ze al dagen nauwelijks actief is en dat ze veel in het donker zit. Gps vertelt dat ze niet buiten is geweest. In de microfoon klinkt haar stem mat en volgens het logboek maakt ze nauwelijks contact. Een getraind AI-netwerk trekt uit al die gegevens de conclusie dat ze mogelijk afglijdt naar een depressie.
Klinkt dat als sciencefiction? Niet voor de ontwikkelaars van ‘digital phenotyping’ of ‘personal sensing’; een continue meting op afstand van individueel gedrag aan de hand van data van persoonlijke gadgets zoals smartphones en gezondheidshorloges.
Feit is dat surveillance via smartphones al voor diverse gedragsproblemen wordt uitgeprobeerd zoals verslaving, autisme, posttraumatische stress, schizofrenie, stemmingsstoornissen, slaapproblemen en suïcidepreventie. En de lijst is langer.
Promovendus Karin Bogdanova baseert zich op de zorgethiek van Joan Tronto die de vier pijlers van zorg definieerde: reactievermogen, verantwoordelijkheid, oplettendheid en vakbekwaamheid.
Als antropoloog op het gebied van wetenschap en technologie ontwikkelt Bogdanova zelf geen AI-applicaties maar werkt ze aan een kader voor de toepassing van AI in de psychiatrie.
“Ik ben er geen tegenstander van. Ook al weet ik dat er veel te doen is over privacy, autonomie van patiënten en het geven van toestemming voor het gebruik van data. Waar ik me wel tegen verzet is het idee dat de interpretatie van telefoondata een objectieve maat zou zijn voor gedrag, of dat AI de crisis in de geestelijke gezondheidszorg zou kunnen oplossen.”
Bogdanova ziet ook ideeën die wel tot positieve sociale veranderingen kunnen leiden. Een voorbeeld is de verbeterde toegang tot psychiatrische hulp voor patiënten in nood. “In plaats van een jaar te moeten wachten voor een persoon met suicidale gedachten kan digital phenotyping helpen vaststellen dat er haast bij is en snel een afspraak maken met een professional. Je kunt je voorstellen dat de patiënt een app opent die, op basis van geïnterpreteerd gedrag, directe toegang geeft tot de zorgverlener en de starre zorginfrastructuur omzeilt.”
Nu informatietechnologie in rap tempo de zorg verandert, is het volgens Bodanova hoog tijd om na te denken over de richting van de verandering. “Krijgen patiënten wel zeggenschap over hun eigen gegevens, wat wordt de rol van verpleegkundigen, en hoe komt een diagnose tot stand? Over die vragen moeten we goed nadenken voordat allerlei persoonlijke gegevens in het zorgsysteem opgenomen worden. Want ik denk wel dat dat gaat gebeuren.”
Alles bij de bron; Delta-TU-Delft
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Grindr moet een in Noorwegen oplegde privacyboete van omgerekend 5,8 miljoen euro betalen, zo heeft een commissie van beroep geoordeeld. Grindr kreeg de boete opgelegd omdat het van juli 2018 tot en met april 2020 locatiegegevens, ip-adressen, advertentie-ID, geslacht en leeftijd van gebruikers voor advertentiedoeleinden met meerdere derde partijen deelde, zonder dat het hiervoor een gerechtvaardigd belang had.
De dating-app ging tegen de boete in beroep, maar zonder succes. De commissie van beroep oordeelt dat de toestemming die gebruikers gaven voor het verzamelen en delen van hun gegevens niet vrijwillig, specifiek of geïnformeerd was.
Gebruikers kregen tijdens de registratie voor de app geen vrije keuze om met het delen van hun gegevens akkoord te gaan. Daarnaast stond de informatie dat de gebruiker akkoord ging met het delen van zijn persoonlijke data met advertentiepartners alleen in het privacybeleid vermeld.
Gezien de ernst van de overtreding en het aantal getroffen gebruikers ziet de commissie geen aanleiding om de hoogte van het bedrag te veranderen. De Noorse consumentenbond is blij met het oordeel. Grindr had vorig jaar een omzet van omgerekend 184 miljoen euro.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het ontslag van een hoofdagent (eenheid Oost-Nederland) die drugs gebruikte en informatie lekte, was terecht.
De agent werd in 2022 ontslagen omdat hij via Whatsapp drie keer politieinformatie had gedeeld met een toenmalige vriendin en, in privétijd, drugs gebruikte. Hij appte met de vrouw over het kaliber van kogels die waren gevonden bij een politieonderzoek, over het gewicht van een hoeveelheid gevonden drugs bij een aanhouding, en over een zedenverdenking jegens een familielid van een bevriende collega-agent.
Het Whatsapp-contact is volgens de rechtbank te zien als het delen van vertrouwelijke politieinformatie. Volgens de rechtbank was daarom sprake van ‘toerekenbaar plichtsverzuim‘ en heeft de agent gehandeld ‘in strijd met de strenge eisen van integriteit, betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid’.
Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Met 315 duizend camera’s, waarvan 55 duizend van burgers, is het politieproject Camera in Beeld zo langzamerhand uitgegroeid tot een landelijk dekkend cameranetwerk.
Meerdere partijen in de Tweede Kamer (D66, SP, PvdD en Denk) vinden dat Justitieminister Dilan Yesilgöz maatregelen moet nemen.
‘Als we allemaal camera’s ophangen om de buurt in de gaten te houden, kan niemand de straat op zonder te worden gefilmd’, zei de AP eerder dit jaar al. ‘Nog los van het feit dat het tegen de wet is, moeten we ons ook afvragen of we dat willen’.
Tv-programma Radar liet deze week zien dat deurbellen met ingebouwde camera vaak op de openbare weg gericht zijn, of op de buren. En dat mag niet: een deurbelcamera moet gericht zijn op privé terrein.
Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het moet verboden worden om politieagenten en andere hulpverleners te filmen, daarnaast moet een decryptiebevel mogelijk worden dat wil de SGP, zo blijkt uit het vandaag gepresenteerde verkiezingsprogramma.
Als het om privacy gaat vindt de SGP dat de privacy van burgers beter beschermd moet worden. Inbreuken op de privacy vindt de partij alleen gerechtvaardigd als dit in het belang is van de veiligheid van personen of de staat in noodsituaties.
"De privacywetgeving is doorgeslagen wanneer ook kleine bedrijven, scholen en andere organisaties opgezadeld worden met heel veel administratieve rompslomp. Het zou goed zijn als de regelgeving op dit punt evenwichtiger wordt. Met name de regels uit ‘Brussel’ behoeven herziening", zo laat de SGP verder in het programma weten. De partij vindt ook dat 'een bevel tot verwijderen van content of decryptie mogelijk moet worden'
De partij vindt daarnaast dat mensen zich veel meer bewust moeten worden van de gevaren van het publiceren en opslaan van persoonsgegevens. Burgers moeten zelf kunnen bekijken welke persoonlijke gegevens de overheid of overheidsinstanties over hen hebben geregistreerd.
De SGP wil dat de overheid een goede landelijke voorziening faciliteert voor het uitwisselen van patiëntgegevens. "Patiënten krijgen online toegang tot hun medisch dossier, mits de veiligheid en de privacy goed gewaarborgd zijn."
Als het om het uitwisselen van gegevens gaat moeten politie en justitie van de SGP op EU-niveau inlichtingen en persoonsgegevens kunnen uitwisselen. Tevens moet er bij de uitwerking van privacyregelgeving meer ruimte komen voor kerken om gegevens uit te wisselen voor hulp of bezoek aan eenzame of oudere mensen.
Als het aan de SGP ligt komt er geen digitale euro. Wel wil de partij een wettelijke acceptatieplicht van contant geld.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws
In de Chinese stad Ningbo krijgen mensen die de straat aan de verkeerde kant oversteken geautomatiseerd een boete via sms en worden hun gezichten op digitale billboards geplaatst, dat schrijft Kashmir Hill in haar nieuwe boek “Je gezicht is nu van ons”. Camera’s met gezichtsherkenningstechnologie maken dit soort dystopische surveillance mogelijk.
We kijken graag over de grens wanneer we denken aan een surveillancemaatschappij. “Moeten we bang zijn dat het hier net zo wordt als in China?” Die vraag is onnodig en afleidend. We zouden er goed aan doen eens in de spiegel te kijken en stil te staan bij wat we vinden van de inzet van surveillancetechnologie in ons eigen land.
Van maar liefst 1,6 miljoen mensen staat het gezicht in de strafrechtketendatabank van de politie. Dat zijn ongeveer 1 op de 12 Nederlanders. Veroordeelden en verdachten staan hier door elkaar.
In de Vreemdelingendatabank zijn het er maar liefst 6,5 miljoen. Migranten die hier asiel aanvragen, expats en studenten van buiten de EU vormen hier het bonte gezelschap.
Het is makkelijk om in een dergelijke databank terecht te komen. Of je er ook weer uitkomt is niet duidelijk. Dat komt onder andere doordat de politie deze databank niet op orde heeft. Zo moesten politiemedewerkers in 2020 ruim 218.000 gezichten verwijderen, omdat deze verouderd waren en onterecht in de databank bleken te staan. Of dat het probleem heeft opgelost is onduidelijk. De politie heeft zelf geen idee wie er terecht of onterecht in de databank staan.
Daarnaast heeft de politie een databank van 314.000 camera’s genaamd ‘Camera in Beeld’. Bij deze databank kunnen individuen en bedrijven hun camera’s aanmelden. Het is bekend dat maar liefst 87,6% van deze camera’s onrechtmatig de openbare ruimte filmt. Ook is bekend dat, in tegenstelling tot camera’s die de politie zelf plaatst, er géén toestemming van de burgemeester is vereist om deze camera’s te plaatsen. Zo gebruikt de politie burgers om regels te omzeilen en toegang te krijgen tot beeldmateriaal van stukjes openbare ruimte.
Er is dan geen realtime gezichtsherkenning in onze straten, maar de cameradichtheid is rap toegenomen. Deze beelden kunnen evengoed gebruikt worden voor gezichtsherkenning. Dat dat niet realtime gebeurt maakt de inbreuk allerminst kleiner. Er kan nu immers ook in historisch materiaal gezocht worden: Waar was deze persoon nog meer? En met wie was deze persoon daar?
Tot slot blijft de politie rookgordijnen optrekken rond haar gebruik van de omstreden diensten van Clearview AI. Dit bedrijf heeft als een stofzuiger maar liefst 30 miljard foto’s van het internet geschraapt, deze in een doorzoekbare databank gestopt en een verdienmodel gemaakt van de toegang daartoe. Uit gelekte cijfers blijkt dat er in deze databank zoekacties zijn uitgevoerd door de Nederlandse politie.
Al deze losse stukjes op zichzelf zijn namelijk al problematisch, maar op elkaar aangesloten vormen zij de contouren van een surveillancemaatschappij.
Een tipje van de sluier werd onlangs al opgelicht door de marechaussee. Die zette gezichtsherkenningstechnologie en sociale media monitoring in om de identiteit van demonstranten te achterhalen. Ook zij liet zich niet weerhouden door een gebrek aan bevoegdheden. Dit haalde het nieuws doordat er mensen onterecht zijn geïdentificeerd. Dat is vervelend, maar niet te vergelijken met de schade die we onze vrije democratie toebrengen wanneer we de toepassing van dergelijke surveillancesystemen accepteren.
De Autoriteit Persoonsgegevens laat zich over gezichtsherkenning fel uit in de media. Toch is haar antwoord op de oprukkende inzet van de technologie tot nu toe gericht op informeren. Het is tijd dat het besef indaalt dat zij de aangewezen instantie is om dit te stoppen.
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom