- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Een datalek kost een bedrijf gemiddeld 3,29 miljoen euro per aanval. Dat wordt duidelijk uit het Cost of a Data Breach Report van IBM. De kosten van één gelekt (persoons)gegeven bedragen gemiddeld 124 euro.
Bij een vergelijking tussen de sectoren springt -qua kosten- de gezondsheidszorg erboven uit met een gemiddelde van bijna 6,5 miljoen euro per datalek. De energiesector en de financiële sector volgen kort daarachter.
De kosten waarmee bedrijven te maken krijgen na een datalek bestaan uit verschillende onderdelen. Uit het rapport wordt duidelijk dat zo’n 40 procent financiële schade ontstaat door zaken die bedrijven mislopen, zoals doorstroming in het klantenbestand, onderbrekingen in systemen en een aangetaste reputatie.
Alles bij de bron; AGConnect
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Pas vanaf zaterdag mogen contactopspoorders vragen waar een besmette persoon zoal geweest is. Als dat op café of restaurant was, mogen ze ook de gegevens van de andere klanten opvragen die de horeca al sinds vorig weekend bijhoudt. Er waren eerst privacybezwaren, maar die zijn van de baan, zegt Karine Moykens, voorzitter van het Interfederaal Comité Testing & Tracing.
Sinds afgelopen zaterdag verzamelen obers alle gegevens, maar er is tot nu toe nog niets mee gebeurd. Dat heeft te maken met bezwaren van de Gegevensbeschermingsautoriteit, de vroegere Privacycommissie. Die bezwaren zijn opzij geschoven door de ministers, zegt Karine Moykens, voorzitter van het Interfederaal Comité voor Testing & Tracing. Er zijn nog wat IT-aanpassingen nodig, maar vanaf zaterdag moet het systeem werken, maakt Karine zich sterk.
Alles bij de bron; VRTNieuws
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
De Amerikaanse online drankaanbieder Drizly is slachtoffer van een datalek geworden nadat de privégegevens van 2,5 miljoen klanten werden gestolen en op internet verschenen. Het gaat om e-mailadressen, namen, adresgegevens, ip-adressen, geboortedata en als bcrypt-hashes opgeslagen wachtwoorden.
Drizly wordt ook wel de "Amazon voor drank" genoemd en bevestigt het datalek tegenover TechCrunch, maar laat niet weten hoe en wanneer de gegevens zijn gestolen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internationaal Nieuws
Het Turkse parlement heeft een nieuwe wet aangenomen waarmee het land meer controle kan uitoefenen op sociale media. De wet is gericht op socialemediabedrijven met meer dan een miljoen gebruikers per dag.
De bedrijven worden verplicht een kantoor in Turkije te openen waar minstens een vertegenwoordiger aanwezig is om klachten en zorgen van de Turkse autoriteiten te behandelen. De sociale media moeten content die door de Turkse autoriteiten als offensief wordt beschouwd, binnen 48 uur verwijderen of binnen die tijd aangeven waarom niet tot verwijdering wordt overgegaan. Deze 48-uursregel geldt ook als individuen een verzoek indienen, bijvoorbeeld om een bericht te verwijderen als de inhoud hun privacy of andere rechten schendt.
Als de socialemediabedrijven zich niet aan de wet houden, kan de Turkse regering de bandbreedte flink beperken, met maximaal negentig procent, zo meldt onder meer Al Jazeera. Als dat gebeurt, zullen de platforms in de praktijk grotendeels ontoegankelijk zijn.
Volgens critici is deze wet een nieuwe poging om de vrijheid van meningsuiting verder in te perken. De Turkse hoogleraar en cyberexpert Yaman Akdeniz zegt dat sociale media nog relatief vrij waren. Daardoor behoren deze platforms tot de weinige plekken waar nog effectief vrijheid van meningsuiting bestaat. Hij stelt dat deze wet een geüpgradede versie is van een al restrictief model waarin al meer dan 400.000 websites en 130.000 Turkse url's zijn geblokkeerd.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Lichamelijke Integriteit
Vervoerder Eurostar is begonnen met de installatie van biometrische gezichtsscanners op de stations waar zijn hogesnelheidstreinen stoppen. Het toegepaste systeem moet de vervoerder en zijn klanten beschermen tegen identiteitsmisbruik en het instapproces versnellen. Toegangspoortjes met een biometrische scanner zijn volgens Eurostar ‘de toekomst voor treinreizen’.
Biometrische gezichtsscanners maken gebruik van een speciale verlichtingstechniek om de identiteit van, in dit geval reizigers, te controleren aan de hand van hun identiteitsbewijs. Voor Eurostar gebruiken reizigers vooraf de Eurostar-app om hun om hun identiteitsbewijs te scannen, waarna ze bij het passeren van het toegangspoortje zelf worden gescand door de iProov-scan.
De technologie verzekert dat de reiziger op het document daadwerkelijk aanwezig en of de reiziger dezelfde persoon is als in het paspoort. Het verlichtingsproces controleert daarnaast of de gebruiker een echt persoon is en geen foto, video of een masker. En het systeem zorgt er voor dat reizigers in realtime worden gecontroleerd. Na de controle ontvangt de reiziger een bericht als bevestiging dat hun identiteitsbewijs veilig is en dat een ticket of paspoort niet opnieuw hoeft te worden getoond totdat ze hun bestemming hebben bereikt.
Het biometrische identificatieproces moet spoorvervoerder beschermen tegen grootschalige aanvallen van criminele organisaties die steeds vaker gebruik maken van deepfakes. Het proces beschermt bedrijven ook tegen zogenaamde replay- en spoofaanvallen waarbij foto’s, video’s, maskers worden gebruikt.
Alles bij de bron; OVPro
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Het Turkse parlement heeft een wetsvoorstel aangenomen dat de controle van de autoriteiten op sociale media uitbreidt. Dat meldt staatspersbureau Anadolu. De controversiële wet baart verdedigers van de vrijheid van meningsuiting zorgen.
De nieuwe wet verplicht met name de belangrijkste sociale netwerken zoals Twitter en Facebook om een vertegenwoordiger in Turkije te hebben en te voldoen aan bevelen van Turkse rechtbanken om bepaalde inhoud te verwijderen. Zo niet, dan volgen zware boetes.
Bron; Trouw
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internationaal Nieuws
Een onderzoek van de Europese Commissie naar vermeend machtsmisbruik door Facebook loopt vertraging op door een privacyrechtszaak. Deze keer is het Facebook die de Commissie verwijt zeer gevoelige persoonlijke gegevens van werknemers op te vragen bij het onderzoek. Het sociale medium krijgt gelijk van de rechter...
Tot de Europese Commissie commentaar geeft en het Gerecht daarna uitspraak doet, hoeft Facebook de informatie waar de Commissie om vraagt niet te geven. "Weliswaar is het onvermijdelijk dat de gevraagde informatie privacygevoelige data kan bevatten, maar het is belangrijk dat hier vertrouwelijk mee wordt omgegaan", aldus het Gerecht.
Alles bij de bron; RTL
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
De invloed op onze maatschappij van internetreuzen zoals Facebook en YouTube wordt almaar meer ter discussie gesteld. Maar het publieke debat richt zich nog te weinig op de structurele tekortkoming van de online economie, namelijk het gebrek aan controle van gebruikers over hun eigen data. Dat model moeten we dringend herzien.
Met de intrede van het nieuwe millennium veranderde onze digitale communicatie naar een gecentraliseerd systeem waarbij het bewaren en uitwisselen van informatie plaatsvindt op de servers en platformen van een handvol technologiebedrijven. Op zichzelf hoeft centralisatie geen probleem te zijn. Soms wil je als gebruiker gewoon de meest gemakkelijke en betrouwbare optie. De situatie verandert echter wanneer we niet meer kunnen kiezen welk platform we gebruiken, zoals in het geval van socialenetwerksites als Facebook.
De huidige marktleiders doen er alles aan om hun monopolie te behouden en de introductie van nieuwe platformen te verhinderen. Van netwerk veranderen is zo goed als onmogelijk aangezien we onze berichten, foto’s en contacten niet kunnen meenemen naar een ander platform. Niet alleen hebben we geen controle over onze eigen data, ook communicatie van het ene netwerk naar het andere is uitgesloten. Eigenlijk is dat oneerlijke concurrentie.
Om die scheefgegroeide machtsverhouding recht te trekken, moeten we onze data terugeisen. Samen met internetpionier Tim Berners-Lee werk ik aan digitale datakluizen die het mogelijk zullen maken om onze gegevens op een veilige manier te bewaren en informatie te delen met contacten die niet op hetzelfde platform zitten. De kern van de zaak wordt uiteindelijk niet veroorzaakt door een enkel sociaal netwerk, maar door de hypercentralisatie van gegevens en gebruikers, en bijgevolg van macht. De eerste stap naar een oplossing is om elk individu de controle te geven over zijn of haar eigen gegevens, bijvoorbeeld door met persoonlijke datakluizen te werken.
Alles bij de bron; NRC