Slimme energiemeters zijn niet altijd betrouwbaar waardoor consumenten mogelijk te veel betalen. De netbeheerders hebben nu een lijst opgesteld met typenummers van de meters die mogelijk afwijken.

Uit onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat ruim 850.000 huishoudens in ons land een elektronische meter hebben die het energieverbruik mogelijk niet goed meet. Vijf van de negen meters gaven hogere standen door dan het feitelijke verbruik. Het verschil liep tijdens de tests op tot 582 procent, zes keer zo veel als het echte verbruik. 

De netbeheerders, die verantwoordelijk zijn voor de meters, onderkennen dat 850.000 meters problemen kunnen geven. Het gaat om de volgende type meters, melden ze na vragen van RTL Nieuws:

  • Echelon 83331-1IMAD KAP4
  • Enermet E420-n(t)(s) P8KM
  • Iskra  MT371-D1A52 ZBEP
  • Iskra ​ MT171-D2A52 RBEN
  • Iskra  MT382-D2A52 ZBBD
  • Iskra  MT171-D2A52 ZBER
  • Iskra  MT382-D2A52 ZBEV
  • Landis + Gyr ZCF110CBtFs2 E0004
  • Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005
  • Landis + Gyr ZCF120ABd(F)s2 KAAE
  • Landis + Gyr ZMF120ABdFs2 ZAEX

Consumenten die een 'onverklaarbaar hoog' energieverbruik hebben, moeten contact opnemen met hun energieleverancier. 

Als je een energiemeter wilt laten ijken draait de consument op voor de kosten – als er niets mis blijkt met de energiemeter. Zo'n onderzoek kost tussen de 200 en 700 euro, want iedere netbeheerder hanteert een eigen tarief.

De TU Twente waarschuwt dat zo'n meting vaak nutteloos is voor de consument, omdat de test niet uitgevoerd wordt met die zogenaamde 'piekbelasting'. De Consumentenbond pleit voor een onderzoek. "Alle betrokken partijen moet de klachten serieus nemen en de problemen oplossen. Misschien moet sommige meters vervangen worden."

Alles bij de bron; RTL