De juridische kennisgeving, de gebruikersvoorwaarden en het privacybeleid rond smart-tv’s zijn volgens de Consumentenbond niet gebruikersvriendelijk en onduidelijk. Uit onderzoek van de consumentenorgansatie blijkt dat fabrikanten van slimme televisies persoonlijke data en gegevens over het kijkgedrag van consumenten verzamelen zonder dat duidelijk wordt wat ze ermee doen. Ook zijn gebruikersvoorwaarden vaak onleesbaar door de lange teksten vol juridisch taalgebruik.

De consumentenbond onderzocht de vijf grootste smart-tv-merken: LG, Panasonic, Philips, Samsung en Sony. Wat betreft het volgen van het kijkgedrag van consumenten is er enige verbetering ten opzichte van 2014. Bij Philips, Samsung en LG staat het volgen van kijkgedrag standaard uit. Fabrikanten verzamelen echter nog steeds veel gegevens over het gebruik van de (smart-)tv, zoals welke apps er worden gebruikt en voor hoe lang, maar ook het klik- en zapgedrag. De Consumentenbond geeft aan dat de redenen voor het verzamelen van die gegevens niet altijd duidelijk.

Sony en Philips leveren hun smart-tv’s via Android TV, een systeem van Google. Het is niet mogelijk om de bijbehorende en volgens de Consumentenbond ellenlange voorwaarden van Google af te wijzen. Consumenten moeten deze ook accepteren om de tv te gebruiken. Alle conclusies uit het onderzoek zijn te vinden op de site van de consumentenbond.

Alles bij de bron; Computable