Biometrische technologie wordt al jaren gebruikt voor beveiligingsdoeleinden, maar commerciële toepassingen komen nu pas op, zegt Tjerk Kostelijk van VicarVision. Dat Amsterdamse bedrijf heeft al zo’n tien jaar de FaceReader, die automatisch gezichtsuitdrukkingen leest. Na twee jaar testen lanceerde de onderneming een maand geleden diensten voor winkeliers, banken, verzekeraars, beddenwinkels of bioscopen.

‘Je kunt in de winkel een camera zetten bij een paar Nikes en nagaan hoeveel mensen daarnaar kijken’, zegt Kostelijk, die — om eventuele privacybezwaren weg te nemen — benadrukt dat de beelden niet worden opgeslagen. De winkelier kan er een scherm bij zetten waarop een groep jongeren een Xbox-reclame te zien krijgt en een vrouwelijke klant een ladyshave. Of met zo'n camera het effect meten van een reclamecampagne om meer mannen naar de winkel te trekken...

...Veel bedrijven zijn terughoudend met dit soort technologie, want het leidt gemakkelijk tot ophef als bekend wordt dat ze hun publiek bespieden. Tesco merkte dat toen het in honderden tankshops camera’s ging gebruiken om advertentievertoningen aan te passen aan de wachtende klant. Ook een proef om bekende sterren te herkennen in exclusieve winkels en tophotels, leidde tot kritiek van privacybewakers en het publiek.

Gezichtsherkenning is deze zomer gebruikt om de Nederlandse Olympische sporters in Rio de Janeiro te volgen. Zodra één van de 243 Olympiërs in beeld komt, was deze terug te vinden op de website RioRadar. P&G gebruikt gezichtsherkenning om Olympische atleten die het bedrijf sponsort, in de gaten te houden. Als die op websites of sociale media verschijnen kan de producent van Always en Gillette er meteen een advertentie naast zetten.

Alles bij de bron; FD [inloggen noodzakelijk]