Cameratoezicht
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Alle ophef ten spijt, het aantal beveiligingscamera’s in de politiedatabase Camera in Beeld blijft groeien. Er zijn inmiddels 325 duizend camera’s geregistreerd en dat moeten er nog meer worden, zegt landelijk projectleider Karel van Engelenhoven, ooit bedenker van het project.
De politie gebruikt de database om te zien waar de camera’s hangen. Beelden worden dan gevorderd.
Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Er wordt jaarlijks meer aan producten gestolen, dat is een hardnekkig probleem voor de supermarktketen. Een van de manieren waarop Jumbo dit wil tegengaan, is met AI.
"Er komt meer cameratoezicht in alle winkels en er komen meer en slimmere steekproeven bij zelfscankassa's", maakte het bedrijf recent bekend.
In een persbericht schrijft het dat AI-technologie gerichte steekproeven mogelijk maakt bij de zelfscankassa. Jumbo verwacht veel van AI die "afwijkend gedrag" van klanten in de winkel herkent. In verschillende winkels is al een proef met deze technologie gestart. Die duurt een paar maanden. Hoe de AI precies werkt is niet bekend.
Retaildeskundige Eelco Hos legde begin dit jaar in het Brabants Dagblad uit hoe dit soort AI-controlesystemen eruit kunnen zien. Camera's zouden kunnen checken wat de klant koopt en scant. Als een product dan niet wordt gescand, vraagt het zelfscanapparaat de klant om dat alsnog te doen.
Een andere mogelijkheid is dat een medewerker door de computer wordt gewaarschuwd als iemand niet alles afrekent. Een camera bij de kassa maakt dan een foto van de winkelmand aan de kassa.
"Belangrijk om te vermelden is dat dit anoniem gebeurt", zei Hos. "Gezichten van klanten worden bijvoorbeeld niet gefotografeerd en anders worden ze geblurd." Volgens hem worden beelden ook niet bewaard, maar worden ze alleen gebruikt om te signaleren.
Of Jumbo het ook op deze manier doet, is niet bekend. "Om de afwijkingen vast te stellen, zijn individuele kenmerken van de klanten niet relevant", zegt de Jumbo-woordvoerder. "De algoritmes van AI-software kijken daar nadrukkelijk niet naar. Hierop blijven we zorgvuldig toezien. Alles wat we op het punt van AI doen, voldoet vanzelfsprekend aan de geldende wet- en regelgeving, zoals op het gebied van privacybescherming."
Het is nog onbekend of Jumbo kunstmatige intelligentie op grote schaal gaat inzetten om winkeldiefstal tegen te gaan. De supermarktketen probeert de technologie eerst drie maanden uit. Als de proef succesvol blijkt, voert Jumbo de maatregelen landelijk in.
Privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens kan nog niets zeggen over de nieuwe proef met AI. "We kunnen er pas een oordeel over vellen als we er onderzoek naar hebben gedaan", zegt woordvoerder Elizabeth Palandeng. "En op voorhand kunnen we niet zeggen of we dat gaan doen."
Er bestaan zorgen over de inzet van de technologie. Zo noemde beleidsadviseur Nadia Benaissa van privacyorganisatie Bits of Freedom de proef niet-proportioneel en zijn de risico's voor burgers groot. Niet alleen in het geval van deze test, maar ook als de technologie door andere winkels wordt gebruikt. "Je hoeft maar een verkeerde beweging te maken en je kunt onterecht als verdacht worden aangemerkt. Keer op keer is gebleken dat dit soort profileringstechnologie slecht werkt en vol zit met vooroordelen. Ondertussen wordt met dit soort experimenten de privacy van burgers steeds verder ingeperkt."
Ook Europarlementariër Kim van Sparrentak, die nauw betrokken is bij de totstandkoming van de Europese AI-wet, spreekt haar zorgen uit. "Het is natuurlijk absurd als winkels je gedrag gaan monitoren en je volgen door de winkel. Zo worden we straks dagelijks geconfronteerd met surveillance door AI, puur en alleen omdat supermarkten geld willen besparen."
Ze vraagt zich ook af in hoeverre bepaald gedrag als afwijkend wordt gezien. "Het kan tot bizarre uitkomsten leiden. Is iemand die slecht ter been is en langzaam loopt dan straks systematisch een fraudeur? Of word je straks iedere keer als je haast hebt uitgebreid gecontroleerd na de kassa?"
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
De slimme beveiligingscamera's die Jumbo in verschillende winkels test om het gedrag van klanten te monitoren zijn niet ontworpen om specifieke mensen te herkennen en er vindt er geen gezichtsherkenning plaats, zo laat de supermarktketen in het privacybeleid weten. Daarin staat Jumbo een gerechtvaardigd belang heeft om de camera's in te zetten, namelijk het beschermen van haar eigendommen tegen diefstal.
"Wanneer Jumbo gebruikmaakt van slimme camera’s, wordt op basis van beweging een inschatting gemaakt of door een mens een product in een jas of tas wordt geplaatst. De slimme camera’s zijn niet ontworpen om specifieke mensen te herkennen of templates te creëren van gezichten, lichaamshoudingen of tred. Er is geen sprake van verwerking van biometrische gegevens", zo laat het privacybeleid verder weten.
De camera's die Jumbo test kunnen bepaald gedrag herkennen, wanneer een product wordt verhuld krijgt een Jumbo-medewerker een melding van de camera, waarin staat dat er een bepaalde kans is dat een bezoeker een product in zijn tas heeft gestopt. Ook wordt er een clip van de videobeelden meegestuurd. De Jumbo-medewerker bepaalt vervolgens de vervolgactie, zoals het aanspreken van de persoon.
Jumbo zegt dat het met de cameraleverancier heeft afgesproken dat het de camerabeelden niet voor eigen doeleinden mag gebruiken, waaronder het trainen van het systeem voor andere winkels.
Wie wil weten in welke winkels de slimme camera's worden gebruikt moet dit via het serviceformulier op de website van Jumbo opvragen, aangezien de supermarkt dit niet direct duidelijk maakt.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
“Vind je dat niet eng, al die camera’s om je heen?” vroeg ze. Eerlijk gezegd raakte ik tijdens de vier jaar dat ik in China woonde zo gewend aan de camera’s op straat dat ze mij niet meer opvielen.
En prompt merkte ik tien camera’s op aan de verkeerspaal achter haar. “Als ik het eng zou vinden, zou ik hier niet kunnen blijven wonen”, antwoordde ik.
Het is een terechte zorg. Peking staat al jaren op de eerste plek in de lijst van ’s werelds meest gesurveilleerde steden. In 2023 zouden er 9,5 miljoen beveiligingscamera’s in de Chinese hoofdstad hangen. Gemiddeld één lens per twee personen. En een groot deel van die camera’s is uitgerust met gezichtsherkenning.
Chinezen installeren zelf ook graag camera’s in hun huiskamer of bij de voordeur. Techbedrijven als Xiaomi verkopen webcams die 360 graden kunnen draaien. Je kunt ze gemakkelijk aan je telefoon koppelen om op afstand de lens een paar graden te verschuiven. Zelfs buitenlanders gebruiken zo’n camera om hun huisdier in de gaten te houden.
De keerzijde van dit gemak zit uiteraard in de dystopische elementen. Zo is het sociale kredietsysteem, waarbij camera’s het gedrag van inwoners zouden beoordelen met een score, berucht geworden.
Deze orwelliaanse nachtmerrie van een landelijk systeem is weliswaar een mythe, op kleinere schaal bestaan er wel systemen gecreëerd door Chinese techbedrijven. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat mensen met een slechte score een lening kunnen aanvragen. Daarnaast experimenteren bepaalde buurten of dorpjes met beloningen.
Ook Chinezen maken zich zorgen over de overmatige surveillance. Een Chinese vriend liet laatst weten dat hij graag zijn middelvinger naar de camera’s zou opsteken, maar dit maar niet deed. De angst dat een regeringsfunctionaris dit mogelijk ooit te zien zou krijgen, weerhield hem hier toch maar van.
Alles bij de bron; deMorgen
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
... ik las in Het Parool een reportage over de groeiende populariteit van de ‘slimme deurbel’.De auteur schrijft hoe er in zijn buurtapp door een boze bewoner die voor de zoveelste keer een hondendrol aantrof voor zijn deur, beelden werden geplaatst van de dader, gemaakt met zijn slimme deurbel. ‘Als iemand weet wie het is dan hoor ik het graag.’
Ik overwoog de aanschaf van zo’n apparaatje, maar toen las ik verder. Is die slimme deurbel wel zo geweldig?
Als er voor je deur een misdrijf is gepleegd, kunnen opsporingsdiensten de beelden van je deurbel vorderen. Klinkt handig, maar daarmee wordt wel jouw privéterrein onderdeel van een surveillancesysteem. Creepy. En wat betekent het voor de relatie tussen mensen als iedereen elkaar maar de hele dag kan filmen? En wat doen grote techbedrijven die zulke bellen op de markt brengen, met de informatie die ze over jou en je buurt verzamelen?
Voor de zoveelste maal blijkt nieuwe technologie, die in theorie slechts een verlangen bevredigt naar concrete, beperkte kennis, in de praktijk ravijnen van risico’s te openen. Het begint vaak zo onschuldig. Zo aantrekkelijk...
...Typerend voor onze tijd, deze zelfondermijnende kennishonger? Eerder typerend voor onze soort. Pandora’s doos, de boom van kennis van goed en kwaad – misschien moeten we sommige dingen niet willen weten, maar nieuwsgierigheid is onze essentie én ons noodlot.
Alles bij de bron; Trouw
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Zie tegenwoordig nog maar eens ongezien van A naar B te komen. Het collectieve blikveld van het gigantische aantal beveiligingscamera’s van overheden en particulieren valt nauwelijks te ontlopen. Om functionaliteitsredenen filmen ook moderne auto’s dat het een lieve lust is.
Dit artikel in vijf punten:
Het aantal manieren waarop in de openbare ruimte wordt gefilmd is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Zo is er veel te doen om slimme deurbellen en de inzet van drones, terwijl ook moderne auto’s aan alle kanten hun omgeving filmen. Waar de een zich veiliger voelt door de wildgroei van camera’s, voelt de ander zich vooral in gaten gehouden.
Mensen hebben het recht zich vrij te bewegen in de openbare ruimte. Dat recht kan door onrechtmatig cameratoezicht worden beperkt. Zomaar de openbare weg filmen mag dan ook niet, je hebt daar een rechtvaardigingsgrond voor nodig. In veel gevallen schort het daaraan.
Camera’s in auto’s worden gebruikt voor het goede functioneren van allerlei rijhulpsystemen aan boord. Voor die camera’s gelden dezelfde regels als voor camera’s die mensen bijvoorbeeld rond hun huis installeren. Zo bepaalt de eigenaar of berijder van het voertuig zelf of de camera’s aan- of uitgaan. Diegene is ook wettelijk verantwoordelijk voor de beelden die de auto maakt. De beelden blijven lokaal, dus in het voertuig (of, als extensie daarvan, de smartphone van de gebruiker), en worden – in principe en in de EU althans – niet gedeeld met de autofabrikant of derden.
Opdat automobilisten niet dronken achter het stuur kruipen of tijdens een rit in slaap vallen, is het vanaf halverwege dit jaar op basis van nieuwe Europese wetgeving in de nieuwste modellen verplicht dat ook de bestuurder van de auto wordt gefilmd. Detecteert de camera dat je niet zit op te letten, krijg je een signaal dat je bij de les moet blijven.
Ondertussen zetten sommige partijen binnen de auto-industrie in op gezichtsherkenningstechniek op basis waarvan voorkeursinstellingen in een voertuig automatisch kunnen worden aangepast.
Alles bij de bron; PrivacyFirst
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Het was maandagavond opnieuw raak in de Alkmaarse Olieslagerstraat. De vierde knal in een aantal weken tijd.
Eerder besloot burgemeester Anja Schouten om cameratoezicht in te stellen en een huis te sluiten, maar dat zorgde dus niet voor de gewenste rust in de wijk.
Ook in andere Alkmaarse straten was het raak. Neem bijvoorbeeld de explosie maandagochtend bij een huis aan de Ruusbroechof en maandagavond ook op de Mesdaglaan.
Volgens woordvoerder Sintenie lijken zeker de knallen op de Olieslagerstraat niet op zichzelf te staan. "Wij hebben ook het gevoel dat dit met elkaar te maken heeft. Dat zeker. En uiteraard nemen we ook alle andere explosies van de afgelopen tijd mee in het onderzoek."
Alles bij de bron; StreekstadCentraal
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
De Amerikaanse politie kan niet langer via de Neighbors-app beeldmateriaal bij Ring-gebruikers opvragen, zo heeft de deurbelfabrikant bekendgemaakt. Jarenlang kon de politie in de VS op deze manier zonder gerechtelijk bevel camerabeelden van gebruikers opvragen, wat voor kritiek van onder andere de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF zorgde.
Via de Neighbors-app kunnen bewoners en buurten onderling beelden en waarschuwingen uitwisselen. In het geval videobeelden nog niet zijn gedeeld, kunnen agenten die via een apart portaal opvragen. Agenten kunnen een bepaalde tijd en gebied opgeven. Vervolgens stuurt Ring naar iedereen binnen het gebied een e-mail met een bericht van de politie. Ring heeft deze feature nu uitgeschakeld.
De EFF noemt de beslissing van Ring om de feature in de app uit te schakelen een overwinning, maar stelt dat de 'nadelige gevolgen' van Ring op de samenleving nog niet voorbij zijn. "Deze aankondiging zal politie er niet van weerhouden om zonder gerechtelijk bevel Ring-beelden direct bij eigenaren op te vragen." Onlangs werd bekend dat de Nederlandse politie vaak beelden van de deurbelcamera's vordert.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Amazon Frankrijk heeft van de Franse privacytoezichthouder CNIL een boete van 32 miljoen euro gekregen vanwege de manier waarop het personeel monitorde en videosurveillance toepaste.
Amazon France Logistique beheert de Franse goederenmagazijnen van Amazon. Medewerkers moeten een scanner dragen waarmee hun taken worden gemonitord, zoals het oppakken van een voorwerp.
Bij elke scan die een medewerker uitvoert wordt data gegenereerd, die vervolgens wordt opgeslagen en gebruikt voor het berekenen van indicatoren over bijvoorbeeld productiviteit en inactiviteit de medewerker.
CNIL noemt het buitensporig en disproportioneel om alle data die de scanner genereert voor een periode van 31 dagen te verzamelen, alsmede de indicatoren die hieruit voortvloeien, zowel voor vaste als tijdelijke medewerkers. De continue monitoring van alle taken zet personeel onder continue druk. Amazon heeft dan ook de AVG met betrekking tot dataminimalisatie en rechtmatige verwerking van persoonsgegevens overtreden, oordeelt de toezichthouder.
Amazon heeft de privacywet ook overtreden met de videosurveillance die het toepaste. Zowel personeel als bezoekers werden niet volledig geïnformeerd zoals wettelijk verplicht is. Daarnaast was de toegang tot de videosurveillancesoftware niet voldoende beveiligd. Hiervoor werd een zwak wachtwoord gebruikt en het account onder meerdere gebruikers gedeeld. Daardoor was ook lastig te bepalen wie er toegang tot het systeem had gehad.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
ProRail zet een 'slim camerasysteem' in om automobilisten, brommerrijders en vrachtwagen- en buschauffeurs die het rode licht bij spoorwegovergangen negeren te flitsen en beboeten. Volgens ProRail wordt er nog te vaak doorgereden bij spoorwegovergangen wanneer de rode lampen knipperen en de slagbomen sluiten.
Om dit gedrag te stoppen is ProRail in samenwerking met het Openbaar Ministerie gestart met het plaatsen van flitscamera’s bij spoorwegovergangen. Voor de overwegen zijn 'speciale camera’s' nodig, die afgelopen periode getest zijn.
"Dit slimme camerasysteem analyseert de beelden en slaat bij een mogelijke overtreding de beelden op. De camerabeelden worden vervolgens bekeken door onze buitengewoon opsporingsambtenaren", zo laat ProRail weten. Als een kenteken in beeld komt bij een overtreding, krijgt de bestuurder een bekeuring thuisgestuurd via het CJIB.
Alles bij de bron; Security